Tre leverandører er fortsatt med i kampen om å bygge indrefileten på E6 Helgeland

Det var solid interesse for å få bygge de to trassene i prosjektet, med fem leverandører som ønsket å delta i konkurransen. De fem leverandørene var Aldesa Construcciones S.A, Bertelsen & Garpestad AS, Hæhre Entreprenør AS, Johs. J. Syltern AS og Risa AS.
– Det har vært en jevn og utfordrende konkurranse. Alle leverandørene er kvalifisert for å gjøre jobben, men vi har valgt å gå videre med de tre som vi anser som best kvalifisert, sier prosjektleder for E6 Helgeland, Bård Nyland
De tre leverandørene som er med videre i konkurransen er:
- Bertelsen & Garpestad AS
- Hæhre Entreprenør AS
- Johs. J. Syltern AS
Kontrakten det skal konkurreres om er en totalentreprise, og konkurransen vil bli gjennomført med forhandlinger. Avklaringsgrunnlaget ble sendt ut 18. mai, og fristen for å levere første tilbud er 19. august. Frist for å levere endelig tilbud er satt til 14. oktober.
– Vi har stor tro på at vi får et godt sluttresultat i konkurransen, og blir stående igjen med den beste leverandøren til slutt. Samtidig ønsker vi å takke Aldesa Construcciones S.A og Risa AS for deres deltakelse i konkurransen, avslutter prosjektleder for E6 Helgeland, Bård Nyland.
Ligger an til rask og effektiv utbygging
Arbeidene omfatter prosjektering og bygging av omkring 9,6 kilometer ny E6, med fartsgrense 90 km/t på strekningen Trøndelag grense-Majahaugen og Flyum-Kappfjellia. Ny veglinje går stort sett i lett terreng utenfor eksisterende E6.
I tillegg skal strekningen Kappfjellia-Lille Majavatn klargjøres for 90 km/t. Det er sanering av avkjørsler, bygging av sideveger, samt noe bearbeiding av sideterreng som skal utføres på denne strekningen.
– Her ligger det an til en rask og effektiv utbygging fordi det meste av vegen ligger i jomfruelig terreng uten større utfordringer. På Helgeland har vi god erfaring med å utvikle og gjennomføre våre kontrakter i tett samspill med entreprenørene. Det sier prosjektleder for E6 Helgeland, Bård Nyland.
Statens vegvesen har beregnet totalkostnaden til drøyt 550 millioner kroner (2022-kr) for de to parsellene.
Nesten bare 90 sone
Når de siste to strekningene står ferdig har Statens vegvesen siden oppstarten i 2015 bygd og utbedret 142 kilometer ny vei gjennom Helgeland. Av dette vil hele 120 kilometer være 90 sone. E6 fra Nordland grense til nord på Saltfjellet vil da med få unntak ha gjennomgående god eller høy standard. Totalt vil det bli brukt 9,5 milliarder kroner på E6 Helgeland, fra Saltfjellet til Trøndelag grense.
Nøkkelord
Kontakter
Bård NylandProsjektleder Statens vegvesen Utbygging
Tel:95242741baard.nyland@vegvesen.noBilder


Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
E10 Nappstraumtunnelen er åpen i jula19.12.2025 09:14:22 CET | Pressemelding
Fra og med fredag 19. desember 2025, fram til og med søndag ettermiddag 4. januar 2026, holdes E10 Nappstraumtunnelen åpen for trafikk uten ledebil.
E39 stengt ved Kongeparken – beregn ekstra tid på omkjøring18.12.2025 20:11:07 CET | Pressemelding
E39 ved Kongeparken, sør for Sandnes, er stengt på grunn av fare for utglidning. Geolog gjør ny vurdering ved 12-tida fredag.
Ny bilberger-avtale skal holde vegene åpne i vinter18.12.2025 14:13:07 CET | Pressemelding
Statens vegvesen har inngått en rammeavtale med bilbergerselskapet Redgo om tungbilberging og beredskap. Hensikten er å få fjernet tungbiler som setter seg fast på vinterføre.
Bygger støyskjerm med verdens første karbonfangst-betong18.12.2025 13:43:45 CET | Pressemelding
For første gang er betong laget med karbonfangst tatt i bruk i et av Statens vegvesens vegprosjekt. Det skjer i ny støyskjerm ved E18 på Ramstadsletta.
Hull i fem av sju tunneler17.12.2025 08:56:03 CET | Pressemelding
Tidlig i dag fikk ordfører i Harstad, Else Marie Stenhaug, æren av å fyre av den siste salven på Hårbergtunnelen. Nå er fem av sju tunneler på ny E10 er ferdig drevet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
