Tre fra Midt-Norge til landsfinalen i EY Entrepreneur Of The Year!

Aalesund Protective Wear, Kystmiljø/Nutrishell og Easygrow blir Midt-Norges representanter i den nasjonale finalen i februar.
Finalister til landsfinalen. Fra venstre: Christian Ronæss (EY),  Maria Dalen, Christian Johansen, Sandra Nordheim (representant for Peter Harald Aakre) og Marte Flått (EY). Foto: Bård Gudim
Finalister til landsfinalen. Fra venstre: Christian Ronæss (EY), Maria Dalen, Christian Johansen, Sandra Nordheim (representant for Peter Harald Aakre) og Marte Flått (EY). Foto: Bård Gudim

Torsdag 24. november gikk regionsfinalen i EY Entrepreneur Of The Year region Midt-Norge (Trøndelag og Møre og Romsdal) av stabelen i Trondheim. I en hard konkurranse der vekstskapere fra fem ulike bedrifter var med, gikk hele tre videre til den nasjonale finalen i Oslo, som avholdes i februar. Der kjempes det om å bli årets norske vekstskaper.

Maria Dalen fra Easygrow i Levanger, Christian Johansen fra Kystmiljø/ Nutrishell i Trondheim og Peter Harald Aakre fra Aalesund Protective Wear i Ålesund går alle videre som finalister fra region Midt-Norge.

- Gratulerer til årets finalister! Jeg er veldig stolt av at vår region har hele tre kandidater som går videre til landsfinalen i år. Region Midt-Norge hadde, også i år, flere svært sterke kandidater, men disse skilte seg særskilt ut. Nå gleder vi oss til å heie dem frem i den nasjonale finalen i Oslo i februar, sier partner i EY og regionsansvarlig for EY Entrepreneur Of The Year i Trøndelag, Amund P. Amundsen.

Landsfinalen finner sted i Oslo 9. februar 2023. Der skal vekstskapere fra hele landet konkurrere i flere kategorier. I tillegg til hovedkategorien EY Entrepreneur Of The Year, vil det kåres vinnere i kategoriene: Young, Scale-up og Sustainability.

- Det er en svært dyktig gruppe vi har her i år. Vi er helt klart heldige som har NTNU i Trondheim, det bidrar til et utrolig sterkt miljø for innovasjon og gründerskap, og vi ser flere start-ups som kan være gode kandidater til EY Entrepreneur Of The Year i fremtiden, avslutter Amundsen.

EY Entrepreneur Of The Year bidrar til å rette fokus på disse vekstskaperne som jobber utrettelig for innovasjon og vekst i tillegg til at de skaper mange arbeidsplasser for regionen.

De andre nominerte til regionskåringen for region Midt-Norge var Claus Ragnvald Opshaug fra C Food Norway i Ålesund og Frithjof Anderssen fra Motor-Trade Holding i Trondheim.

Regionale kandidater. Fra venstre: Christian Ronæss (EY), Claus Ragnvald Opshaug, Christian Johansen,  Maria Dalen,  Frithjof Anderssen, Sandra Nordheim (representant for Peter Harald Aakre) og Marte Flått (EY).                       Foto: Bård Gudim
Regionale kandidater. Fra venstre: Christian Ronæss (EY), Claus Ragnvald Opshaug, Christian Johansen, Maria Dalen, Frithjof Anderssen, Sandra Nordheim (representant for Peter Harald Aakre) og Marte Flått (EY). Foto: Bård Gudim

Om EY Entrepreneur Of The Year

Verdens største vekstskaperprogram, EY Entrepreneur Of The Year, er nå inne i sitt 21. år i Norge. Internasjonalt blir det arrangert for 36. gang. Det er et globalt program som skal inspirere aktive eiere til videre vekst og verdiskaping. Hensikten er å fremheve og hedre personer som bidrar med ideer, satser kapital og yter egeninnsats for å skape varige verdier og arbeidsplasser.

Siste års nasjonale vinnere: Jonas Helmikstøl i Easee AS (2021), Henrik Badin i VOW ASA (2020), Jan Christian Vestre i Vestre AS (2019), Per Grieg jr. i Grieg Seafood ASA (2018)

Se også https://www.ey.com/no_no/eoy

Jury EY Entrepreneur Of The Year 2022

• Hans-Petter Mellerud, gründer og CEO av IT-selskapet Zalaris og tidligere vinner av EY Entrepreneur Of The Year i Norge