Tre dager igjen til VM i triatlon

Denne uken arrangeres triatlon-VM i junior, U23, agegroup og para. Eliteutøverne har samtidig grandfinale i verdensserien, hvor verdensmester kåres. Alt foregår i Lausanne i Sveits. Først på startstreken er juniorer som kjører sprint på fredag kl 10, og U-23 som kjører kl 15 samme dag. I begge løpene har vi to norske herrer på startstreken.
Vetle Bergsvik Thorn på en siste løpeøkt før Lausanne

Cedrik Bakke Christoffersen fra Tønsberg triatlonklubb og Erik Nygaard Madsen fra Haugesund triatlonklubb er tatt ut til å representere Norge i juniorkonkurransen. Både Bakke Christoffersen og Nygaard Madsen har hatt en sterk sesong, med flere gode plasseringer i Europacup og NM. Førstnevnte ble nummer 9 i europacup i Riga tidligere i august mens Nygaard Madsen har en 10. plass som sin beste plassering i europacup i år, og vant NM sprint 2019 for juniorer i juni. Begge melder om bra form etter en god treningsperiode, «uten vondter eller sykdom», slik Nygaard Madsen ordlegger det. Bakke Christoffersen hadde et lengre treningsavbrekk fra i fjor høst grunnet en skade. Nå forteller han: «Jeg har for første gang kunnet løpe intervaller i flere uker på rad uten problemer, og det er jeg veldig glad for». Fra i dag er treningen rolig «for å samle overskudd fram mot fredag», forklarer Bakke Christoffersen som gleder seg stort «og ser fram til en spennende og hard konkurranse».

U23-VM for herrer starter kl 15 samme dag. Der er Norges representanter Endre Espedal (Haugesund triatlonklubb) og fjorårets junior-europamester Vetle Bergsvik Thorn (Åsane CK). Begge har forberedt seg med mål om å gjøre det bra i dette mesterskapet. De har fått trent godt og metodisk gjennom sommeren. Rett etter at de tok første- (Thorn) og andreplass (Espedal) i sprint-NM eliteklasse i Son i slutten av juni, reiste de til Font Romeu i Frankrike på høydeleir. Der ble konkurranseforberedende trening vektlagt, og for Endre og Vetles del var VM i Lausanne det store målet.

Ungguttene melder om bra og stigende form. «Jeg har hatt en fin progresjon i treningen også etter høydeleiren», forteller Espedal. Han forteller også om en forkjølelse de siste dagene, men det skal ikke ha satt han tilbake. «Arbeidet er gjort, så nå er det bare å hvilke og holde maskineriet i gang til fredag. Fram til konkurransen skal jeg se så mye av The Office at jeg blir lei av det», forteller han, før han tilføyer:

«Gleder meg så mye at det går helt rundt. Jeg ser 360 grader fram til løpet»

Thorn har også sett fram til og jobbet så planmessig mot VM at når det nå «endelig er neste konkurranse er det litt digg». Han samler overskudd sammen med treningskameratene nå de siste dagene.

Også sportssjef Arild Tveiten gleder seg til å se hva hans elever kan få til. «Treningsmessig ser vi faktisk stor framgang for alle utøverne i denne perioden, og vi så at både Vetle og Endre gjorde sine saker bra med henholdsvis 4. og 11. plass under E-cupen i Malmø. Nå trener de for fullt fram mot U23 VM», forteller han. Europacupen i Malmø var guttenes siste konkurranse før VM, og ble holdt 3. august.

Ingen norske kvinner er tatt ut for å stille i elitefeltene i VM i år. Lotte Miller, som gjorde det svært bra i verdensserien tidligere i år, brakk foten i sommer og har trent alternativt fram til nå. Hun håper å få med seg noen worldcup-konkurranser på slutten av året. Solveig Natvig Løvseth og Stine Dale, som begge er nye på landslaget, bygger foreløpig opp erfaring og trener nå mot verdenscup i Banyoles i Spania 7. september. Derimot vil det være både norske kvinner og menn som deltar i VM i agegroup i Lausanne. Totalt deltar 44 godt trente agegroupere på sprint lørdag og olympisk distanse søndag, og noen har medaljesjanser i sine alderskategorier.

Triathlon Live viser alle konkurransene. TV2 vil vise eliten med Kristian Blummenfelt, Casper Stornes og Gustav Iden på lørdag.

Vetle Bergsvik Thorn på en siste løpeøkt før Lausanne