Tre av fire single er åpne for butikkromantikk

Det store flertallet av landets single er åpen for å finne kjærligheten i matbutikken.

Coops lavpriskjede Extra lanserte singelkurver tidligere i høst. Kjededirektør Christian Hoel og opplæringssjef Benedicte Haug Poulsen forteller om mange positive tilbakemeldinger fra kundene. Foto: Coop.

I anledning den internasjonale singeldagen 11. november har lavpriskjeden Extra, med hjelp fra analyseselskapet YouGov, undersøkt hvordan landets single ser på ulike sjekkearenaer. Der svarer 74 prosent av de single at de er positive til å bli sjekket opp i matbutikken. Og over halvparten svarer at det vil senke terskelen for å ta kontakt dersom du vet at en person er singel.

– Matbutikken er en arena for å treffe nye mennesker i en ukomplisert setting. Som forbrukereid bryr vi oss ekstra mye om våre kunder og deres ve og vel, og vi ønsker å legge til rette for at de som leter etter kjærligheten lykkes med å finne den, sier Christian Hoel, kjededirektør i Extra.

Dette ble gjort tidligere i høst da Extra plasserte over 2 000 singelkurver i sine nesten 500 butikker. Kurvene er i en annen farge og med et hjerteklistremerke på siden for å signalisere sivilstatus, og dermed gjøre det enklere for single å bli kjent i løpet av handleturen.

Det var en kronikk på NRK Ytring av Lise Røsvik som fikk Coops lavpriskjede til å tenne på ideen om å lansere singelkurv. Røsvik etterlyste flere ekte møter mellom ekte mennesker, og skrev at når man er i butikken kommer personligheten vår frem.

– Kronikken spredde seg raskt i sosiale medier, og vi fikk flere henvendelser fra kunder som oppfordret oss til å komme med en egen singelkurv. Etter lanseringen har vi opplevd en enorm begeistring og fantastisk mange positive tilbakemeldinger, noe som forteller oss at mange single ønsker seg andre møteplasser enn Tinder og utesteder på byen, sier Hoel.

I singelundersøkelsen kommer det frem at fredag og lørdag er de foretrukne ukedagene for å treffe en ny partner. Og nesten ingen er i modus tidlig på morgenen eller formiddagen. Syv av ti er mest åpen i tidsrommet mellom kl. 12 på dagen og midnatt, deretter daler interessen.

Over halvparten av de single har brukt digitale sjekketjenester som Tinder, og særlig er dette populært blant de yngre og i de store byene. Likevel foretrekker flere å bli sjekket opp på utested eller fest fremfor gjennom de digitale appene.

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag 1,7 millioner medlemmer/medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.