Tre av fire er usikre på hvilke bilder det er lov å dele på Facebook

Medietilsynets undersøkelse om kritisk medieforståelse i befolkningen tar blant annet for seg kunnskap om digitale verktøy, publisering av bilder, ulovlige ytringer og ulovlig reklame.
Liten kunnskap om når bilder kan publiseres
I undersøkelsen svarer tre av fire nordmenn (76 prosent) at de er usikre på reglene for opphavsrett og bildedeling på Facebook. De færreste vet for eksempel om det er lov å publisere tilfeldige bilder de finner på nett på egen Facebook-side.
– Når du skal publisere eller dele bilder eller film må du forholde deg både til personopplysningsloven og åndsverkloven. Det betyr at du dersom du har tatt et bilde du ønsker å publisere, må du spørre dem som er på bildet om det er greit. Før du publiserer et bilde du finner på nett må fotografen eller bildebyrået forespørres. Du har også selv et ansvar for å vurdere om det er etisk riktig å videreformidle bildene eller filmene du ønsker å publisere, sier Velsand.
De eldste kan minst om personverninnstillinger
Undersøkelsen kartlegger også nordmenns vurdering av egen evne til å løse ulike oppgaver på nett. Blant de spurte svarer én av fire (38 prosent) at de ikke klarer å hjelpe en venn med å endre brukerinnstillingene på Facebook. For befolkningen over 60 år gjelder dette enda flere, nemlig sju av ti (71 prosent).
– Vi vet at folk deler mye fra livet sitt via sosiale medier, men det er nok mange som ikke er bevisste på om de har åpen eller lukket profil eller hvem som har tilgang til det de legger ut. Det kan være lurt å gjøre seg kjent med personverninnstillingene og ha et bevisst forhold til eget personvern på nett, sier Velsand.
Selvangivelsen mer utfordrende for unge
Selv om unge stort sett har god digital kunnskap, finnes det også tjenester de er mer usikre på. I aldersgruppen under 30 år oppgir over halvparten (54 prosent) at de ikke kunne hjulpet en venn med å endre selvangivelsen på nett, mot 33 prosent for de over 60 år. I hele befolkningen er det 36 prosent som mener de ikke klarer å hjelpe en venn med å endre selvangivelsen.
Resultater fra undersøkelsen
• Tre av fire er usikre på reglene knyttet til bildedeling og opphavsrett.
• 62 prosent sier de kan hjelpe en venn med å endre personverninnstillinger på Facebook. Det er langt flere under 30 år (86 prosent) som oppgir å klare dette enn blant dem over 60 år (29 prosent)
• 64 prosent oppgir at de klarer å hjelpe en venn med å endre selvangivelsen via internett. Blant dem under 30 år oppgir 54 prosent at de ikke kunne hjulpet en venn med dette
• 47 prosent oppgir at de ikke kan hjelpe en venn med å overføre informasjon fra gammel til ny smarttelefon
Om undersøkelsen
Resultatene i denne rapporten er en del av en større befolkningsundersøkelse om kritisk medieforståelse som Medietilsynet har utarbeidet og gjennomført i samarbeid med Kantar Media og medieforskere ved Universitetet i Bergen
• Hovedmålet med undersøkelsen er å etablere et rammeverk med gode måleparametere for å kunne si noe om utviklingen i befolkningens kritiske medieforståelse over tid
• Feltperiode: 5. mars til og med 18. mars 2019
• Antall intervjuer: 1 363
• Universet for undersøkelsene er befolkningen i Norge fra 15 år og oppover
Nøkkelord
Kontakter
Kristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder

Dokumenter
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Stian Barsnes-Simonsen blir ny kommunikasjonssjef i Medietilsynet24.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Stian Barsnes-Simonsen (46) er ansatt som ny kommunikasjonssjef i Medietilsynet.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska16.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar desse dagane.
Endra aldersgrense på ny familiefilm etter tilsyn11.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Den nye kinofilmen “Hundemannen” har fått ny aldersgrense etter at Medietilsynet har ført tilsyn med han. Filmen har nå aldersgrense 6 år mens den først var merka “tillaten for alle”.
Endringer i kringkastingsregelverket: Nye reklameregler og økte krav til universell utforming fra 1. mai4.4.2025 12:10:19 CEST | Pressemelding
Oppmykning i reglene for reklame, sponsing og produktplassering er blant lovendringene som gjelder for norske kringkastere og strømmetjenester fra 1. mai. Samtidig blir det skjerpede krav til universell utforming.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd26.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
177 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. 16 av disse har ikke fått støtte tidligere. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom