Ragn‐Sells AS

Transportselskap ser inn i fremtiden med grønne øyne

Del
JP Aarseth Transport AS som holder til på Borgeskogen i Vestfold ser inn i fremtiden med grønne øyne. De følger med i tiden og har investert i flere fossilfrie biler. Selskapet har kjørt oppdrag for Ragn-Sells siden stiftelsen i 2006.
På bildet fra venstre: Eier Jan Petter Aarseth (51), daglig leder Tone Elleonore Aarseth (50) og driftssjef Tor-Erik Steinsrud (39). Foto: Ragn-Sells
På bildet fra venstre: Eier Jan Petter Aarseth (51), daglig leder Tone Elleonore Aarseth (50) og driftssjef Tor-Erik Steinsrud (39). Foto: Ragn-Sells

I løpet av mai 2022 vil de totalt ha 3 krokbiler, 1 skapbil og 1 trekkvogn som går på biogass i porteføljen. Bilene kjører blant annet avfall fra gjenvinningsstasjoner i Vestfold til Ragn-Sells sin avdeling på Borgeskogen. I lasten har de stort sett restavfall, papp, metall og plast. I tillegg kjører de også hageavfall og fyllmasse til Larvik og Skien. Selskapet har i dag 15 ansatte inkludert vikarer. Selskapet har også et verksted der de reparerer egne kjøretøy og containere for Ragn-Sells.

Dyrere med fossilfritt

Eier og gründer av JP Aarseth Transport AS Jan Petter Aarseth forteller at kundene krever fossifrie kjøretøy;

- Hvis vi ikke er med på den utviklingen, så har vi ikke noe levebrød i fremtiden. Det som er litt synd, er at det er ganske mye dyrere å investere i fossilfrie kjøretøy enn for eksempel kjøretøy som går på diesel. Vi regner med at det er 24% dyrere med biogassbiler enn diesel. En annen utfordring vi ser er at det kan bli vanskelig å selge de etter 5 år på grunn av at utviklingen innenfor fossilfri transport tiltar. Vi tenker at bilene vi kjøper inn nå må gå til de «dør».

Investerer for fremtiden

JP Aarseth Transport har gjort mye med tanke på miljøsatsing. De har også store planer om å investere i fremtiden.

- Vi ser jo utfordringen akkurat nå med komponenter til elektriske motorer. Vi kan heller ikke sende en elektrisk lastebil over Hardangervidda, de egner seg best for lokaltrafikk. Av den grunn er planen å få på plass en elektrisk bil for lokalkjøring i løpet av et års tid, fortsetter Aarseth.

Han skyter så inn;

- Jeg har forøvrig stor tro på at hydrogen er fremtiden. Derfor har vi forhåndsbestilt en hydrogenbil. Det som må på plass, er stasjoner for påfylling av hydrogen.

Gründeren har et ønskemål om at myndighetene i fremtiden skal ta mer ansvar og tenke mer rasjonelt rundt fossilfri transport.

- I og med at verden skriker etter fossilfri transport, ja selv om de aller nyeste dieselbilene ikke forurenser, så håper jeg at både myndigheter, kunder og oppdragsgivere er med på denne reisen. De må forstå at det er dyrere for oss som kjøper inn fossilfritt, vi trenger i stor grad støtte og forståelse rundt denne satsingen.

Skal være best

Målet til selskapet er å være best. Best på kvalitet, utstyr og service.

- Det er svært viktig for oss at kundene våre er fornøyde. Ingen kunder skal føle seg dårlig behandlet, og derfor er Ragn-Sells sine kunder som våre egne. Vi vet også at veien til god kundeservice går gjennom våre sjåfører. Derfor jobber vi kontinuerlig med å skape et godt arbeidsmiljø. Et eksempel er at vi nå har gått til innkjøp av en stor bobil som de ansatte kan benytte. Ja den er diger, men det er jo ansatte med lastebillappen som skal kjøre. Her er det rom for å ta med hele familien og noen til på tur, forteller driftssjef Tor-Erik Steinsrud.

Meget fornøyd med samarbeidet

- Ragn-Sells er glade og stolte over å ha med seg samarbeidspartnere som JP Aarseth Transport AS på laget. De tør å satse nytt og fossilfritt, sier Rune Stensli, direktør for salg, marked, transport og logistikk i Ragn-Sells.

Stensli sier seg også enig i at myndigheter, kunder og andre er nødt til å være med på denne reisen.

- Selv om det finnes gode støtteordninger for fossilfrie biler, er investeringskostnadene vesentlig høyere enn for EURO 6 dieselbiler. Vi vil sammen med våre samarbeidspartnere følge utviklingen rundt gass-, hydrogen- og elektriske kjøretøy tett. En annen utfordring er infrastrukturen når det gjelder lading av større elektriske kjøretøy, samt fyllestasjoner for gass- og hydrogenbiler. Jeg håper myndighetene har en plan for utviklingen og en grønnere fremtid for norsk vei- og infrastruktur, avslutter Stensli.

Fakta Volvo FMX 460 LNG

  • Veier 50 tonn
  • Multiliftkrok med knekk og hurtigkjøring
  • Fire kamera og 100.000 lumen arbeidslys
  • Hydraulisk underkjøringshinder
  • Fullutstyrt fra fabrikk med påbygg levert av Nomek
  • Tanken er cirka 600 liter i volum, og rommer cirka 200 kilo gass
  • Cirka rekkevidde full tank er 50-60 mil
  • Relativt høyt forbruk, gassen er dyr og full tank koster cirka 4000,-
  • Gassen er laget av blant annet matavfall
  • Gass fra matavfall ville uansett ha kommet i naturen, isteden forbrennes den i bilen, ikke helt nullutslipp men veldig nære
  • Gassbil kontra en tilsvarende dieselbil: Gassbilen slipper ut 0,6 NOx (kg) og dieselbilen 2,2 NOx (kg)

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

På bildet fra venstre: Eier Jan Petter Aarseth (51), daglig leder Tone Elleonore Aarseth (50) og driftssjef Tor-Erik Steinsrud (39). Foto: Ragn-Sells
På bildet fra venstre: Eier Jan Petter Aarseth (51), daglig leder Tone Elleonore Aarseth (50) og driftssjef Tor-Erik Steinsrud (39). Foto: Ragn-Sells
Last ned bilde
Volvo FMX 460 LNG er et 50-tonns vogntog som er fullutstyrt fra fabrikk, påbygget er levert av Nomek. Foto: Ragn-Sells
Volvo FMX 460 LNG er et 50-tonns vogntog som er fullutstyrt fra fabrikk, påbygget er levert av Nomek. Foto: Ragn-Sells
Last ned bilde
JP Aarseth Transport sitt nyeste tilskudd er et Volvo FMX 460 LNG vogntog. Foto: Ragn-Sells
JP Aarseth Transport sitt nyeste tilskudd er et Volvo FMX 460 LNG vogntog. Foto: Ragn-Sells
Last ned bilde

Om Ragn‐Sells AS

Ragn‐Sells AS
Ragn‐Sells AS
Solheimveien 101
1473 Lørenskog

22 800 800https://www.ragnsells.no

Familieeid gjenvinningsentreprenør

Ragn‐Sells er en 100% familieeid gjenvinningsentreprenør etablert i Norge, Sverige, Danmark og Estland. Vår kjernevirksomhet er transport, sortering og bearbeiding av avfall fra næringslivet og private. Av dette avfallet produserer vi sekundære råvarer som papir, plast og metaller til verdensmarkedet.

I Norge sysselsetter vi cirka 400 personer på våre 24 avdelinger rundt om i landet. Ragn‐Sells AS er sertifisert på kvalitet, miljø, arbeidsmiljø og samfunnsansvar.

Fokus på innovasjon og bærekraft

Vår viktigste oppgave er å ta vare på ressursene i avfallet. Vi jobber derfor kontinuerlig med innovasjon for å løfte avfallet oppover i avfallshierarkiet og øke gjenvinningsgraden. Vi er også opptatt av å ta vare på samfunnet rundt oss og er det første selskapet i Norge som er sertifisert på samfunnsansvar.

Følg pressemeldinger fra Ragn‐Sells AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ragn‐Sells AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Ragn‐Sells AS

Tøyenbadet først ut med teknologi som revolusjonerer avfallshåndtering på byggeplasser6.12.2023 07:09:00 CET | Pressemelding

Tøyenbadet er byens største badeanlegg og Oslo sitt nye hovedbad for både idrett og publikum. Dette banebrytende prosjektet gjennomføres i samarbeid med entreprenørselskapet AF Gruppen og Oslobygg som er en av landets største byggherrer og eiendomsforvaltere. Gjennom miljøselskapet Ragn-Sells AS og teknologiselskapet Sensorita er dette et av de første byggeprosjekter i Norge der en løsning for nivåmåling i åpne containere testes ut i full drift. Tidligere har løsningen kun blitt testet i kontrollerte miljøer, med gode tilbakemeldinger.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye