Transportbransjen på bristepunktet etter Vedums nei: – Flere vurderer å aksjonere

I lang tid har NLF jobbet opp mot myndighetene for å få kutt i veibruksavgiften på biodrivstoff i tillegg til lette i drivstoffavgiften. Det har vært en lang kamp, men regjeringen har så langt ikke innfridd.
Har krevd avgiftskutt nok en gang
Som følge av at stadig flere europeiske land har satt ned drivstoffavgiftene, har NLF nok en gang krevd lette, også for norske sjåfører. Brevet ble sendt til Finansdepartementet 3. juni, og fredag 10. juni kom det nok et nei fra finansminister, Trygve Slagsvold Vedum.
Videre har det blitt formidlet fra SPs mann i finanskomiteen, Geir Pollestad, at de skal ta saken opp igjen til vurdering i statsbudsjettet for 2023.
Dette får NLF til å reagere sterkt, og forbundet synes ikke det er mulig å ta dette utspillet seriøst.
– På få dager har vi to nye prisrekorder på diesel. Aldri før har dieselen vært så dyr i Norge. Så voldsomme økninger på kort tid fører til at bedriftene ikke får kompensert dette hos sine kunder – og de som er verst å forhandle med er det offentlige selv. SVV og andre offentlige aktører nekter å kompensere transportbedriftene, samtidig som staten selv håver inn milliarder, kommenterer administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.
Denne prisøkningen rammer næringstransport hardt.
– Vi trenger målrettede tiltak for å unngå at norske arbeidsplasser forsvinner og at transporten stopper opp, slik NLF, sammen med mange andre organisasjoner har krevd, fortsetter Mo.
– Er på bristepunktet
– Regjeringen, med finansminister Vedum i spissen, har lenge sagt de skal vurdere situasjonen og sette inn tiltak hvis det blir verre. Nå er det ikke bare verre, nå er det på bristepunktet! Norge har for tiden enorme ekstrainntekter og noe av dette forventer vi at brukes på å redde en næring rammet av konsekvenser langt utenfor vår kontroll. Land etter land setter inn tiltak, sist ute var Tyskland, som denne uken satte ned avgiftene til minimumsnivået slik det er definert av EU. I Norge frykter en renteøkning dersom dieselprisen blir satt ned til det den var ved årsskiftet. Det henger ikke på greip, understreker Mo.
Vurderer aksjoner
Han forteller videre at NLFs medlemsbedrifter er frustrerte, og at man frykter konkurser dersom ikke regjeringen trår til.
– Dersom små og mellomstore bedrifter rundt om i kongeriket ikke kommer seg gjennom denne krisen, frykter vi på sikt negative konsekvenser for bosettingsmønsteret slik vi kjenner det. Vi får også stadig flere signaler om bedrifter som vurderer aksjoner mot det de oppfatter som myndighetenes manglende vilje til å ta realitetene inn over seg, sier Mo.
NLF-direktøren påpeker at transportbransjen er en internasjonal næring, og at dersom konkurrentene i omkringliggende land nyter godt av ulike lettelser som gir lavere drivstoffpris enn i Norge, vil dette føre til skjevhet i konkurransen, siden disse også opererer i det norske markedet.
– Situasjonen eskalerer, landet flommer over av ekstra inntekter – mens Vedum og regjeringen toer sine hender og hevder vi ikke har råd. Det står rett og slett ikke til troende, avslutter Mo.
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth NodlandJournalistMarked og kommunikasjonsavdeling
Tel:991 55 949en@lastebil.noBilder

Om Norges Lastebileier-Forbund
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) arbeider for å fremme interessene og behovene til lastebil- og tungtransportsektoren i Norge. Vi fokuserer på å forbedre infrastruktur, sikkerhet og operasjonell effektivitet for våre medlemmer gjennom aktivt engasjement i prosjekter, samarbeid med myndigheter og organisering av konferanser. Vårt mål er en tryggere, mer effektiv og bærekraftig transportsektor, hvor samarbeid er nøkkelen til felles suksess.
Følg pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Lastebileier-Forbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Gratis ferger er ikke gratis for transportnæringen26.10.2025 10:36:59 CET | Pressemelding
Ordningen med gratis ferger har hatt store konsekvenser for lokalt næringsliv, transportbedrifter og sjåfører. Lastebileierne mener regjeringen må prioritere næringstransporten dersom ordninga skal fortsette.
Lastebileiernes fem krav til ny regjering9.9.2025 07:05:00 CEST | Pressemelding
– Lastebiler sørger for at varer kommer frem, at industrien får råvarer og at butikkhyller ikke står tomme. Likevel er det for mange som tar innsatsen for gitt, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF). NLF har fem tydelige krav til en ny regjering som vil bidra til en mer trygg, effektiv og bærekraftig godstransport på vei. Vi krever flere døgnhvileplasser, vedlikehold av fylkesveinettet, økte dimensjon og vekter, ny ordning for kjøretøysgodkjenning og bedre støtteordninger for grønn omstilling. – NLF representerer over 3 000 lastebileiere som er avgjørende for norsk økonomi, beredskap og vareleveranse over hele landet. Vi forventer at politikerne tar næringas utfordringer på alvor den neste stortingsperioden, sier Gravråk. Flere døgnhvileplasser NLF krever at en ny regjering sikrer tilstrekkelig antall døgnhvileplasser og servicetilbud med god standard langs norske veier. Det trengs en mer ambisiøs framdriftsplan der regjeringen forplikter seg t
NLF krever gratis ferge og prioritet for godstransport på Flakk–Rørvik etter stengt E65.9.2025 12:34:00 CEST | Pressemelding
Etter det omfattende jordraset ved Nesvatnet i Levanger 30. august, som har ført til full stenging av E6 i begge retninger, krever Norges Lastebileier-Forbund (NLF) umiddelbare tiltak for å sikre vareflyten i Trøndelag. NLF krever derfor gratis fergepassering og fortrinnsrett for godstransport på sambandet Flakk–Rørvik, som nå fungerer som en kritisk omkjøringsrute.
Lykke til med skolestart – slik ferdes barna dine trygt rundt lastebilen!18.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norges Lastebileier-Forbund håper foreldre og lærere tar praten med barna om hvordan de ferdes trygt rundt lastebiler. – Trafikksikkerhet starter med holdninger, og vi som sitter i lastebilen vil gjerne se flere barn bruke stopp, se og vink når de møter en lastebil, sier Tore Velten, forbundsleder i Norges Lastebileier-Forbund. "Stopp, se og vink" er en huskeregel for barn slik at de gjør lastebilsjåførene oppmerksom på dem og sørger for at de kan ferdes tryggere i trafikken. NLFs forbundsleder sender en påminnelse til oss alle som er ute på veien om å være våkne og ansvarlige i trafikken. – Når vi alle tar hensyn, ser hverandre og gir rom på veien, skaper vi trygghet for de mest sårbare trafikantene, sier Velten som i mange år har tatt imot skoleelever for å lære de om trafikksikkerhet. Venner på veien lærer elever om trafikksikkerhet Trafikksikkerhetskampanjen "Venner på veien" retter seg mot barn i 1. og 2. klasse. Kampanjen er et initiativ fra Norges Lastebileier-Forbund, og gjenno
NLF-gjennomslag: Støtteordning for bedriftslading kommer tilbake11.8.2025 14:55:00 CEST | Pressemelding
Mangel på ladeinfrastruktur og store variasjoner i strømpris gjør overgangen til elektrisk tungtransport krevende. – Hjemmelading er ofte den beste løsningen, men er kostbart å etablere. NLF har fått gjennomslag når Enova nå planlegger for to nye støtteordninger, deriblant bedriftslading, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
