Trange rammer tidlig i perioden gir krevende NTP -prioriteringer
I tråd med de signalene samferdselsministeren har gitt, ventes det at det økonomiske spillerommet i neste nasjonale transportplan vil bli lavere enn i inneværende plan. Jernbanedirektoratet og Bane NOR vil legge opp til prioriteringer der man først og fremst sikrer fullføring av prosjekter som er i gang. Deretter prioriteres drift, vedlikehold og fornyelse for å ta vare på den jernbanen vi allerede har og som på grunn av den store trafikkveksten jernbanen har hatt de siste årene, slites stadig mer.
Jernbanedirektoratet og Bane NOR foreslår videre tiltak som bidrar til en bedre reiseopplevelse, bl.a bedre mobil- og nettdekning, tiltak for å ta imot nytt togmateriell, for å gi bedre tilgjengelighet til stasjoner, og sikkerhets- og miljøtiltak. Deretter anbefales nye, større tilbudsforbedringer for både eksisterende og nye markeder.
Utfordringsbildet for tiden frem mot 2050 viser at det er i byer og i by-områder behovet for mobilitet og transport vil øke mest. Dette er områder som allerede i dag utfordres av kø, arealknapphet og krav til effektiv transport. Jernbanens fortrinn er å frakte mange mennesker eller store volumer raskt, energi- og arealeffektivt på daglige reiser inntil en til en og en halv time, til og mellom byer. Dette er jernbanens viktigste rolle i transportsystemet i dag og den foreslås styrket i begge rammer.
Satsingen på InterCity til Tønsberg, Hamar og Moss ferdigstilles i begge rammer. For videre utvikling mot Fredrikstad, medfører betydelige kostnadsøkninger behov for å tenke nytt. Bane NOR har identifisert at en kan oppnå enkelte forbedringer i togtilbudet selv om man reduserer utbyggingen. Kostnadene er imidlertid fortsatt høye. Jernbanedirektoratet foreslår ikke en ny KVU for Østfoldbanen, men anbefaler at det arbeides videre med få ned kostnadene.
Det er også rom for å styrke lokaltogtilbudet rundt de største byene, Bergen, Trondheim og Stavanger og Oslo og de tyngste godsrelasjonene. I den høyeste rammen, finner Jernbanedirektoratet og Bane NOR rom i første seksårsperiode til å binde sammen Norges to største byer; Bergen og Oslo, gjennom tiltak for redusert reisetid og økt kapasitet. I den laveste rammen, blir dette først mulig i andre seksårsperiode.
I den høyeste rammen, er det et stort handlingsrom i siste seksårsperiode. Dette muliggjør blant annet videre satsing for å utbedre en av Norges største flaskehalser, jernbanestrekningen Oslo S-Lysaker, videre tilbudsutvikling mot Grenland, mm.
Jernbanedirektoratet og Bane NOR sine innspill til NTP 2022 - 2033
2022-33 vil bidra til å løse de største utfordringene i transportsystemet fremover. Et attraktivt togtilbud inn og ut av de største byene i samspill med tilbringertransport og tilrettelegging for gåing og sykling til stasjoner og knutepunkt bidrar vesentlig til målet om en enklere reisehverdag i de mest tettbebodde områdene. Samtidig styrker og støtter det opp om utvikling av sentrale bo- og arbeidsmarkedsregioner, nullvekstmålet for personbiltrafikk i byområdene og nullvisjonen for antall drepte og hardt skadde i trafikken. For næringslivets transporter vil en styrking av de viktigste godsrelasjonene på bane bidra til mer kostnadseffektiv godstransport og dermed økt konkurranseevne for næringslivet.
Vedlegg:
NTP -oppdaterte analyser -svarbrev
Vedlegg 1 Samfunnsøkonomiske analyser
Vedlegg 2 Samfunnsøkonomiske analyser -virkningstabeller
Kontakter
Svein HorrislandKommunikasjonssjef
Tel:+47 916 55 155svein.horrisland@jernbanedirektoratet.noBilder
Om Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratet skal utvikle jernbanen i Norge som del av det samlede transportsystemet i dag og i fremtiden.
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Værutfordringer ga litt mindre fornøyde togpassasjerer21.3.2024 13:00:00 CET | Pressemelding
Første kundetilfredshetsundersøkelse for 2024 viser en nedgang i tilfredshet blant passasjerene, det kalde været i starten på året ga utfordringer med punktligheten og avvik.
Togpassasjerene er litt mindre fornøyde18.12.2023 15:30:00 CET | Pressemelding
Årets siste kundeundersøkelse, gjennomført av Jernbanedirektoratet, viser at passasjerene er litt mindre fornøyde med togtilbudet. For de reisende er det spesielt punktlighet og avviksinformasjon som trekker ned.
Nasjonal transportplan 2025-36: Vil prioritere punktlighet og ruste jernbanen for fremtiden3.10.2023 15:00:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet og Bane NOR ønsker å bruke mer penger på vedlikehold og fornyelse av dagens jernbane i neste Nasjonale transportplan, for å styrke punktligheten og gjøre jernbanen rustet mot klimaskapte endringer.
Anbefaler ikke utbygging av Nord-Norgebane27.9.2023 13:00:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet har gjennomført en konseptvalgutredning for Nord-Norgebanen. Utredningen viser at en fullt utbygget Nord-Norgebane er anslått å koste 280 milliarder kroner, har svært lav samfunnsøkonomisk lønnsomhet og har negative innvirkninger på klima og natur. Direktoratet anbefaler i stedet å arbeide videre med å utvikle Nordlandsbanen og Ofotbanen for å styrke transporttilbudet til og fra Nord-Norge.
Fortsatt fornøyde togpassasjerer22.9.2023 09:15:00 CEST | Pressemelding
En fersk undersøkelse fra Jernbanedirektoratet viser at togpassasjerene som reiste i sommer er fornøyde med togtilbudet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom