Trampoline – gøy eller støy?

Når norsk sommer viser seg fra sin beste side er det mange som tilbringer dagen på terrassen eller i hagen for å nyte sol og ferie. For den yngre generasjonen frister det gjerne å hoppe på trampoline i timevis. Det kan bli et hett tema mellom naboer, særlig om man bor tett på hverandre.

Henning Lauridsen i NBBL råder folk til å snakke med naboen dersom det er misnøye rundt trampolinebruk. (Foto: Pixabay)

Bor man i borettslag eller sameie, er sjansen stor for at man bor tett sammen med naboene. Ikke alle har store hager som gjør at ting som trampoliner skjermes for de som er i umiddelbar nærhet. Latter og hyling fra barn som hopper på trampolinen i mange timer i strekk kan skape misnøye for noen.

God dialog løser det meste

- Dette er en typisk ting som kan skape masse diskusjon. Nøkkelen til et godt naboskap er gjensidig respekt og forståelse. Det er viktig å ta hensyn til de som synes støyen er sjenerende. Mennesker har ulik grad av toleranse for lyd, råder Henning Lauridsen, direktør for interessepolitikk og jus i NBBL.

For de som bor i borettslag er en generell regel at andelseieren selv bestemmer i egen hage, mens borettslaget har det avgjørende ordet på fellesarealene. Det finnes ingen trampolineregler i borettslagsloven.

- I et boligstrøk vil normal støy fra lek på trampoline være noe du må regne med, men uansett hvor man bor skal man ikke opptre slik at man er til urimelig ulempe for andre, understreker Lauridsen.

Han råder alle i en slik situasjon til å snakke med naboen og finne ut av det sammen.

- Man kan for eksempel bli enige om tider på døgnet det skal være stille, foreslår Lauridsen avslutningsvis.

Henning Lauridsen, direktør interessepolitikk og jus i NBBL. (Foto: Nadia Frantsen)

Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL) er interesseorganisasjonen for boligbyggelag. 41 boligbyggelag er tilsluttet NBBL. Boligbyggelagene har 1.050.000 medlemmer og forvalter omlag 530.000 boliger i over 13.400 boligselskap over hele landet.

Trær til glede og besvær11.7.2019 08:00:00 CESTPressemelding

Nordmenn er glade i å gjøre det fint rundt seg, både inne i boligen og på uteplassen. Når sola for alvor gjør seg til kjenne etter en mørk vinter, blir utearealene en like viktig ramme som interiøret. Trær og busker vokser og blomstrer til glede fordi det er vakkert, men også fordi det skjermer mot innsyn fra naboen. Men for noen kan akkurat de samme trærne være til irritasjon fordi det hindrer utsikt og fører til skygge på uteplassen.