«Træge trøndere» tæppet kortet i Trondheim

Årets program var spekket av det siste nye innen teknologi og for første gang var det gamle industriområdet, Solsiden, brukt som arena. Nær 7 av 10 festivaldeltakere valgte i år å tæppe betalingskortet sitt i løpet av den tre dager lange festivalen, mens det på Trondheim Rocks ifjor kun var 3 av 10 som valgte den betalingsmetoden.
-Vi er kjempefornøyde med festivalen og den ble raskt utsolgt. Her møtes folk som er nysgjerrige på fremtidige løsninger innen teknologi, bærekraft og klima. Vi synes at kontaktløs betaling bidro til god flyt gjennom alle de ulike programmene, slik at folk kunne kose seg, istedenfor å stå i kø, sier presseansvarlig Anne Sliper Midling ved arrangør NTNU.
På festivalen kom det store stjerner som Sting, Patti Smith, Robert Plant og Sondre Justad. Medisinsk forsker Ben Goldacre, futuristen Amy Webb og varsleren Edward Snowden skapte debatter om fremtidens teknologi og hvordan vi kan påvirke den.
God flyt
Teknologiselskapet Vipps var også tilstede i Trondheim, gjennom kontaktløs betaling fra BankAxept i alle terminaler.
- Hele festivalopplevelsen blir bedre fordi folk får brukt mer tid på debatter, ny kunnskap og konserter fremfor å stå i kø. Kjøpene gjøres fortere unna og det er trygt for brukerne. I snitt sparer folk ni sekunder på å tæppe kortet fremfor å bruke chip og PIN-kode, sier kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i Vipps AS.
Enda mer vekst
I sommer vil BankAxept tilby kontaktløs betaling på 35 festivaler og konserter rundt omkring i Norge, og så langt viser bruken en sterk vekst i folk som tæpper kortet.
- Vi forventer at veksten i antall kontaktløse betalingstransaksjoner vil fortsette med økt styrke gjennom sommeren. Mot slutten av året kommer enda flere utsalgssteder til å aktivere sine betalingsterminaler og det blir mulig å betale kontaktløst i dagligvarehandelen, sier Kjærnes.
FAKTA: I de fleste butikker, utsalg og kafeer trenger du ikke lenger taste kode eller «dra kortet» når du skal betale småbeløp. Teknologien som ligger bak heter «near field communication». Kontaktløs betaling heter å tæppe betalingskortet.
Kontakter
Hanne KjærnesKommunikasjonssjef Vipps
Tel:+47 997 41 263hanne.kjaernes@vipps.noBilder


Lenker
Om Stø
Stø AS eies av bankene i Norge og står bak merkevarene Stø, BankID og BankAxept. BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Selskapet leverer også Kjenn-din-kunde-tjenester til bedriftsmarkedet.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer 8 av 10 av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,6 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra Stø
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stø på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stø
700 000 fikk betalt for maten1.7.2025 16:48:58 CEST | Pressemelding
Mandag opplevde mange betalingsproblemer i matbutikkene. Likevel gikk 700 000 betalinger gjennom ved hjelp av BankAxepts reserveløsning.
BankID styrker kampen mot svindel26.5.2025 08:24:51 CEST | Pressemelding
I fjor stanset bankene og BankID svindel for 3 milliarder kroner. – BankID har en unik mulighet til å avdekke og forhindre svindel på tvers av sektorer, og det må vi som samfunn utnytte enda bedre, sier Øyvind Westby Brekke, leder for Stø AS.
17. mai: Ny digitalrekord for BankAxept19.5.2025 13:21:51 CEST | Pressemelding
Nasjonaldagen ga ny rekord for BankAxept i digitale kanaler: Nesten 20 prosent var betalinger med mobilen.
Ina Porsholt Jensen ny kommunikasjonssjef i Stø15.5.2025 13:04:11 CEST | Pressemelding
– Det er fantastisk å bli en del av gjengen i Stø og få jobbe i et selskap i stor utvikling og med oppgaver som er viktige for samfunnet, sier Ina Porsholt Jensen.
Selskapet BankID BankAxept AS bytter navn til Stø5.5.2025 06:59:56 CEST | Pressemelding
Stø AS er det nye navnet på selskapet bak to av Norges mest brukte tjenester, BankID og BankAxept. Navneendringen markerer et strategisk skifte der selskapet vil satse tyngre på bekjempelse av økonomisk kriminalitet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom