Tour de France og Spania rundt på TV 2 til 2025

TV 2 har i dag forlenget rettighetene til å vise både Tour de France og Spania rundt ut 2025-sesongen.

Det blir Tour de France på TV 2 frem til 2025. Foto: NTB Scanpix.

- Sykkel generelt og Tour de France spesielt er en av grunnpilarene i TV 2 Sporten. Vi er svært glade for å forlenge Tour de France og flere andre viktige sykkel-rettigheter helt til 2025.

TV 2 har sendt Tour de France hvert år siden 2003.

- Aldri før har spenningen vært så stor sett med norske øyne. Vi har et rekordhøyt antall proffer, store talenter, det første norske profflaget for herrer og noe helt andre typer enn vi har vært vant med. Nå kommer klatrere og sammenlagtryttere. Tour de France på TV 2 er lyden av gode sommerminner for svært mange nordmenn og en rettighet det har vært helt avgjørende å beholde. Nå vet vi at sommeren blir herlig helt til 2025, forteller sportsredaktør Vegard Jansen Hagen i TV 2.

Avtalen inkluderer også Spania rundt.

- Mange fikk øynene opp for Vuletaen i fjor da Carl Fredrik Hagen skaffet den beste norske plasseringen i en Grand Tour med sin 8. plass. Nå har vi sikret dette som en langsiktig rettighet sammen med blant andre Katalonia rundt og Clásica San Sebastian, som er stjernespekkede ritt. Dette er svært gledelige nyheter to dager før TV 2 Sportens sesongpremiere på sykkel, Volta ao Algarve, sier Vegard Jansen Hagen i TV 2.

I tillegg inkluderer avtalen de tre kvinnerittene Course by Le Tour, Women’s Liège Bastogne Liège og Women’s Flèche Wallonne.

Det blir Tour de France på TV 2 frem til 2025. Foto: NTB Scanpix.

TV 2 er Norges største kommersielle tv-kanal, og er en del av mediehuset TV 2 som står bak en rekke etablerte merkevarer som TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Zebra, TV 2 Livsstil, TV 2 Sport 1 og 2, TV 2 Humor, TV 2 Sumo, TV2.no og TV 2 Skole.