Tore Steen - en bauta i norsk bilbransje har gått bort

- Det er med sorg vi har mottatt meldingen om at Tore Steen har gått bort, 95 år gammel. Tore Steen vil bli stående i historien som en bauta i norsk bilbransje, sier konsernsjef Harald Frigstad i Bertel O. Steen.

Tore Steen. Foto: Jarle Nyttingnes / Bertel O. Steen.

Tore Steen ble født 6. april 1926, og sovnet inn onsdag 8. desember 2021. Tores far var Bertel Otto Steen, grunnleggeren av Bertel O. Steen-konsernet. Bilkonsernet Bertel O. Steen og dets vekst og utvikling helt siden 1901 er uløselig knyttet til grunnleggeren selv og hans familie.

- Tore Steen spilte en sentral rolle for konsernet i en lang periode. I 1969 tok den da 43 år gamle Tore over som administrerende direktør i Bertel O. Steen. Med stor arbeidskapasitet gjorde Tore en formidabel innsats i blant annet Arbeidsgiverforeningen, Bilbransjeforbundet, Bilimportørforeningen, KNA og Opplysningsrådet for veitrafikken for å nevne noe. Tore evnet hele tiden å sette bilen inn i et større, samfunnsmessig perspektiv både for myndigheter og vanlige bilbrukere. Med sin innsats på dette området viste Tore hvordan Bertel O. Steen-konsernet gikk i forkant inn i en ny tidsalder for norsk bilbransje, sier konsernsjef Harald Frigstad.

Fremhevet sine medarbeidere

Da Tore ble utnevnt til administrerende direktør, skrev Styret at «Det er nødvendig at firmaets daglige leder (…) har tilstrekkelige lederegenskaper. Vi tenker da først og fremst på evnen til å inspirere sine medarbeidere, evnen til å få dem til å yte sitt beste og arbeide for seg.» Den evnen hadde Tore, og han var en leder de ansatte likte og så opp til. I vanskelige perioder skjermet han de ansatte så langt det lot seg gjøre mot nedbemanning, og var levende opptatt av medarbeidernes ve og vel. Konsernets suksess tilskrev han ikke sin egen rolle, men fremhevet dyktige og engasjerte medarbeidere, sunne verdier, et godt omdømme og gode produkter.

Tore ledet konsernet helt frem til begynnelsen av 1990-tallet, og i denne perioden ble virksomheten utvidet betydelig. Utover på 1990-tallet gikk konsernet inn i et nytt generasjonsskifte, og Tore Steen takket for seg som styreformann i 1997.

- Helt til det siste har Tore regelmessig vært å se på sitt kontor hos Bertel O. Steen på Lørenskog. Det har minnet mange ansatte på konsernets lange historie der familieforetaket har utviklet seg til å bli en av Norges største handelsbedrifter. Tore Steen spilte en hovedrolle på denne reisen. Vi som har fått være med på en bit av den minnes Tore med stolthet, glede og takknemlighet. Vi sender i dag våre varmeste tanker til familien, sier Harald Frigstad.

Tore Steen. Foto: Jarle Nyttingnes / Bertel O. Steen.
Tore Steen. Foto: Jarle Nyttingnes / Bertel O. Steen

Bertel O. Steen importerer bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, smart®, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede.

Konsernet eier også Snap Drive AS, en frittstående verkstedkjede med 26 verksteder lokalisert i de største byene i Norge samt bildelingstjenesten Otto som tilbyr delebiler i flere kommuner og bedrifter. Bertel O. Steen er også deleier i bilabonnementstjenesten Fleks.

SpareBank 1 making a strong commitment to Norway's leading car subscription company7.7.2021 11:30:00 CEST | Pressemelding

Fleks, the car subscription company, has attracted new investors in a private placement that values the company at around NOK 700 million. SpareBank 1 is the largest participant in the placement with an investment of NOK 255 million. Fleks is owned by Bertel O. Steen and currently has 1,500 cars in its fleet. The plan for the next two years is to expand to more than 6,000 cars.

Bildeling skyter fart i Trondheim - nye biler fra Otto på plass i byen23.4.2021 14:28:12 CEST | Pressemelding

Trondheim er på vei til å bli en ledende bildelingsby, og nå bidrar biler fra Otto til å gjøre tilbudet enda bredere. – Bildeling er bærekraftig, det er fremtidsrettet og det gir et godt mobilitetstilbud til absolutt alle. Vi er derfor veldig glade for å kunne tilby våre delingsbiler til Trondheims befolkning og næringsliv, sier Are Knutsen, daglig leder i bildelingstjenesten Otto, et selskap etablert av Bertel O. Steen.