Toppscore til Mercedes-Benz i stor kundeundersøkelse

Mercedes-Benz noterte den høyeste scoren blant merkeforhandlere i bilbransjen i en kundetilfredshetsundersøkelse utført av Barcode Intelligence og Handelshøyskolen BI.

- Den store fremgangen og den svært gode scoren fra kundene i årets undersøkelse gleder meg veldig, sier Kjetil Myhre, konserndirektør for Mercedes-Benz personbil.  Foto: Bertel O. Steen
- Den store fremgangen og den svært gode scoren fra kundene i årets undersøkelse gleder meg veldig, sier Kjetil Myhre, konserndirektør for Mercedes-Benz personbil. Foto: Bertel O. Steen

Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i over tjue år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. I år var det Vinmonopolet som ble best på tvers av alle bransjer med en tilfredshet-score på 85 poeng. For bilforhandlere noterer Mercedes-Benz en kraftig fremgang til 82,7 poeng, og topper rangeringen foran Toyota, Bilia og BMW. En score på over 80 poeng karakteriseres som "begeistrede kunder".

- Veldig gledelig

En teknisk årsak på rangeringen gjør at Mercedes-Benz ikke kåres til den «offisielle» vinneren i bilbransjen: På den offisielle rangeringen til Norsk Kundebarometer tar de bare med de ti mest registrerte bilmerkene i Norge, og på grunn av manglende tilgang på ladbare modeller i 2019 falt Mercedes-Benz ut av topp 10-listen på registreringer i OFV og endte på 13. plass. Men både Mercedes-Benz, Peugeot og Bilia på den «uoffisielle» lista er målt etter akkurat samme metodikk som de andre. På den totale listen over alle bedrifter som er målt kommer Mercedes-Benz helt oppe på 5. plass, rett bak Finn.no.

- Først og fremst er det veldig gledelig at Mercedes-Benz gjør så stor fremgang og får en meget bra score av kundene. For meg er det det aller viktigste. Det er gjort en meget bra jobb hos mange forhandlere for å klare en så stor fremgang, sier Kjetil Myhre, konserndirektør for Mercedes-Benz hos importøren Bertel O. Steen.

Om undersøkelsen

Norsk Kundebarometer måler tilfredshet med salg av nye og brukte biler, men ikke servicemarkedet hos merkeforhandlere. Poengene indikerer hvor tilfreds eller lojal kundene er til merkevaren, og kan ifølge Barcode/Norsk Kundebarometer karakteriseres etter følgende skala:

• Over 80 poeng = Begeistrede kunder
  • 75 - 80 poeng = Svært fornøyde kunder
  • 70 - 75 poeng = Fornøyde kunder
  • 60 - 70 poeng = Likegyldige/misfornøyde kunder
  • Under 60 poeng = Svært misfornøyde kunder

Fakta om Norsk Kundebarometer 2020

Undersøkelsen er gjennomført av Barcode Intelligence og Norstat Norge i samarbeid med Handelshøyskolen BI. Datainnsamlingsperioden var fra januar til mars 2020.

Norstat har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer spurt 6320 forbrukere om hvor godt fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos. Til sammen har disse gitt 15.583 bedriftsvurderinger. Undersøkelsen omfatter tilsammen 153 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi.

(*) Bedriften inngår ikke i den offisielle NKB-målingen, men er målt etter samme metodikk av Barcode. Resultatene er derfor sammenlignbare.

Om Mercedes-Benz Personbil

Følg saker fra Mercedes-Benz Personbil

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Personbil på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Mercedes-Benz Personbil

Nye Mercedes-Benz E-Klasse klar med norske priser24.8.2020 15:46:28 CESTPressemelding

Mercedes-Benz åpner nå for bestilling av nye E-Klasse stasjonsvogn og sedan. Den nye modellserien har fått en omfattende oppdatering, og hele syv plug-in hybrider vil bli tilgjengelig – inkludert ladbar stasjonsvogn med firehjulsdrift. Prisene med forbrenningsmotor starter på kr. 681.900,-, og prisen for plug-in hybrid starter på kr. 639.900,-. De første modellene er forventet til Norge i løpet av høsten.

Mercedes-Benz inngår strategisk partnerskap innen fremtidig batteriteknologi.8.8.2020 11:21:06 CESTPressemelding

Mercedes-Benz og CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Limited) slår seg sammen som ledende leverandør innen fremtidig batteriteknologi, sammen skal de øke industrialiseringen av litium-ion-batterier i Tyskland. Mercedes-Benz og CATL har tatt neste steg i sitt strategiske partnerskap og vil skape banebrytende batteriteknologi for å støtte opp under elektrifisering og «Electric First»- strategien til Mercedes-Benz sin kommende modellportefølje.

Salgsstart på tre nye plug-in hybrider fra Mercedes-Benz: B-Klasse, CLA Coupé og CLA Shooting Brake.21.7.2020 07:00:00 CESTPressemelding

Mercedes-Benz øker kontinuerlig sitt utvalg av plug-in hybrider under EQ Power merkenavnet, og nå lanseres tre spennende nye modeller. B-Klasse, CLA Coupé og CLA Shooting Brake er klare med norske priser som ladbare alternativer i kompaktklassen. EQ Power-modellene får en klasseledende elektrisk rekkevidde på inntil 69 km (WLTP) og mulighet til å trekke henger på 1600 kg. Prisene starter på kr. 454.900,- og de første modellene er forventet til Norge i løpet av høsten 2020.

Nye Mercedes-AMG GT Black Series15.7.2020 07:00:00 CESTPressemelding

Nye Mercedes-AMG GT Black Series viderefører merkets tradisjon innen motorsport, med et ekspressivt design og den direkte teknologioverføringen fra motorsport til serieproduksjon. Tidenes kraftigste AMG V8-biturbo, kommer med ny «flat-plane» veivaksel som gir en ytelse på imponerende 537 kW (730 hk) og smidigere gassrespons. Dette kombinert med aktiv aerodynamikk, og et design som stammer direkte fra den nåværende AMG GT3 racerbilen, gir en totalopplevelse helt utenom det vanlige.