Mercedes-Benz Norge

Toppscore til Mercedes-Benz i stor kundeundersøkelse

Del
Mercedes-Benz noterte den høyeste scoren blant merkeforhandlere i bilbransjen i en kundetilfredshetsundersøkelse utført av Barcode Intelligence og Handelshøyskolen BI.
- Den store fremgangen og den svært gode scoren fra kundene i årets undersøkelse gleder meg veldig, sier Kjetil Myhre, konserndirektør for Mercedes-Benz personbil.  Foto: Bertel O. Steen
- Den store fremgangen og den svært gode scoren fra kundene i årets undersøkelse gleder meg veldig, sier Kjetil Myhre, konserndirektør for Mercedes-Benz personbil. Foto: Bertel O. Steen

Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i over tjue år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. I år var det Vinmonopolet som ble best på tvers av alle bransjer med en tilfredshet-score på 85 poeng. For bilforhandlere noterer Mercedes-Benz en kraftig fremgang til 82,7 poeng, og topper rangeringen foran Toyota, Bilia og BMW. En score på over 80 poeng karakteriseres som "begeistrede kunder".

- Veldig gledelig

En teknisk årsak på rangeringen gjør at Mercedes-Benz ikke kåres til den «offisielle» vinneren i bilbransjen: På den offisielle rangeringen til Norsk Kundebarometer tar de bare med de ti mest registrerte bilmerkene i Norge, og på grunn av manglende tilgang på ladbare modeller i 2019 falt Mercedes-Benz ut av topp 10-listen på registreringer i OFV og endte på 13. plass. Men både Mercedes-Benz, Peugeot og Bilia på den «uoffisielle» lista er målt etter akkurat samme metodikk som de andre. På den totale listen over alle bedrifter som er målt kommer Mercedes-Benz helt oppe på 5. plass, rett bak Finn.no.

- Først og fremst er det veldig gledelig at Mercedes-Benz gjør så stor fremgang og får en meget bra score av kundene. For meg er det det aller viktigste. Det er gjort en meget bra jobb hos mange forhandlere for å klare en så stor fremgang, sier Kjetil Myhre, konserndirektør for Mercedes-Benz hos importøren Bertel O. Steen.

Om undersøkelsen

Norsk Kundebarometer måler tilfredshet med salg av nye og brukte biler, men ikke servicemarkedet hos merkeforhandlere. Poengene indikerer hvor tilfreds eller lojal kundene er til merkevaren, og kan ifølge Barcode/Norsk Kundebarometer karakteriseres etter følgende skala:

  • Over 80 poeng = Begeistrede kunder
  • 75 - 80 poeng = Svært fornøyde kunder
  • 70 - 75 poeng = Fornøyde kunder
  • 60 - 70 poeng = Likegyldige/misfornøyde kunder
  • Under 60 poeng = Svært misfornøyde kunder

Fakta om Norsk Kundebarometer 2020

Undersøkelsen er gjennomført av Barcode Intelligence og Norstat Norge i samarbeid med Handelshøyskolen BI. Datainnsamlingsperioden var fra januar til mars 2020.

Norstat har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer spurt 6320 forbrukere om hvor godt fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos. Til sammen har disse gitt 15.583 bedriftsvurderinger. Undersøkelsen omfatter tilsammen 153 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi.

http://www.barcode.as/kti-rating

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

- Den store fremgangen og den svært gode scoren fra kundene i årets undersøkelse gleder meg veldig, sier Kjetil Myhre, konserndirektør for Mercedes-Benz personbil.  Foto: Bertel O. Steen
- Den store fremgangen og den svært gode scoren fra kundene i årets undersøkelse gleder meg veldig, sier Kjetil Myhre, konserndirektør for Mercedes-Benz personbil. Foto: Bertel O. Steen
Last ned bilde
(*) Bedriften inngår ikke i den offisielle NKB-målingen, men er målt etter samme metodikk av Barcode. Resultatene er derfor sammenlignbare.
(*) Bedriften inngår ikke i den offisielle NKB-målingen, men er målt etter samme metodikk av Barcode. Resultatene er derfor sammenlignbare.
Last ned bilde

Om Mercedes-Benz Norge

Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge
Solheimveien 7
1473 Lørenskog

679 26 000https://www.mercedes-benz.no/

Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge. 

Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.

Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.

Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye