FagforbundetFagforbundet

Toppduell mellom Erna Solberg og Jonas Gahr Støre om arbeidsmarkedskriminalitet

Tirsdag 4. februar møtes statsminister Erna Solberg og Jonas Gahr Støre til duell på Svart Økonomi-konferansen om hvordan de skal sikre likhet for loven og bekjempe arbeidsmarkedskriminalitet slik som lønnstyveri.

Fagforbundet og NTL arrangerer sin årlige Svart økonomi-konferanse 4. februar kl. 10.00 på Oslo Kongressenter (Folkets Hus på Youngstorget). Det er nærmere 400 påmeldte.

Sentralt under årets konferanse blir lønnstyveri. Med det betyr alt fra maskering av arbeidstakere som selvstendig næringsdrivende, ikke utbetale lønn etter tariff og skjule rettigheter som arbeidstakere har krav på. Lønnstyveri sprer seg fra sektor til sektor og helt inn i hjertet av velferdsstaten.

Arbeidsgivere som stjeler fra sine ansatte vies ikke noe form for oppmerksomhet i straffeloven. En arbeidstaker som stjeler fra sin arbeidsgiver vil bli straffet med bøter og fengsel i inntil seks år.

På konferanse kan du få høre:

-       Duell mellom statsminister Erna Solberg og partileder i Arbeiderpartiet Jonas Gahr Støre kl. 14.40om hvordan vi skal vinne kampen mot arbeidsmarkedskriminalitet.

-       Fagforbundets leder Mette Nord og NTLs leder Kjersti Barsok snakker kl. 15.20

-       Professor i «Sosio-legal Studies» ved universitetet i Liverpool, David Whyte snakker kl. 10.20 med utgangspunkt i sin bok «The corporate criminal». Han har over mange år satt et kritisk søkelys på hvordan foretaksmakt utnytter et svakt lovverk.

-       Professor i sosiologi, antropologi og kriminologi ved Eastern Michigan University, Paul Leighton snakker kl. 11.00. Den senere tiden har han jobbet med å bygge en kriminologi rundt begrepet lønnstyveri eller Wage Theft.

For fullstendig program: https://www.fagforbundet.no/nyheter/a/10488/siste-frist-meld-deg-pa-svart-okonomikonferansen-4-februar-2020/