Tønsberg-seilere i favorittsjiktet

Når Norges beste seilere kommer til Åsgårdstrand for å seile om kongepokalen og tittelen Mesternes Mester 15. og 16. oktober, vil flere seilere fra Tønsberg kunne være vinnere.
OL-SEILERE: Helene Næss (t.v) og Marie Rønningen deltok i OL i Japan og representerer landslaget i Mesternes Mester. FOTO: Trond R. Teigen

Tønsberg Seilforening stiller med mange seilere som vil være med på å sette sitt preg på Mesternes Mester i Åsgårdstrand kommende fredag og lørdag. I aller fremste rekke er OL-seilerne Helene Næss og Marie Rønningen, som sammen med OL-seiler Anders Pedersen fra Drøbak og Marius Falck Orvin fra Oslo representerer det norske landslaget i Mesternes Mester.

Aldri tidligere vil så mange lag og så mange gode utøvere møtes som i år i seilsportens store mestermøte, der kongepokalen tildeles vinnerne. Mesternes Mester samler ti tidligere OL-seilere, en lang rekke medaljevinnere i internasjonale mesterskap og alle årets norgesmestere i seiling. I alt 34 lag bestående av fire seilere kommer til Åsgårdstrand for å gjøre opp seg imellom om hvem som er aller best i landet etter endt seilsesong.

Tønsberg har mange deltagere

Foruten de to landslagsseilerne er Tønsberg Seilforening representert på en rekke lag som har potensiale til å vinne og markere seg i mesterskapet:

• Marie Jacobsen Lepperød fra Tønsberg, som nylig er uttatt til å representere Norge i junior-VM i seiling i desember, er skipper for mesterskapets eneste rene jentelag. Hun bler norgesmester i jentenes OL-klasse ILCA 6 (som tidligere helt Laser Radial), og hun har med seg klubbvenninnen Ida-Linn Vittersø, samt Ingrid Wiik fra Askøy og Lucie Franssen fra Stavanger
  • Peder Jahre fra Tønsberg har tidligere gått helt til topps i Mesternes Mester (i 2017). Han er skipper for et lag som representerer Melges 24-klassen, der han vant sølv i NM i år. Med seg har han to seilere fra Oslo og en fra Risør.
  • Anders Wilhelmsen fra Tønsberg ble norgesmester i kjølbåtklassen 11-meter, og han har med seg Per Wilhelm Butler Wang og Eilert Kamfjord fra sin egen forening. Fjerdemann om bord er Kyrre J. Tjøm som representerer Kongelig Norsk Seilforening.
  • Mathilde Robertstad fra Tønsberg ble norgesmester i den nye, foilende klassen WASZP og har med seg Sivert Foyn-Andersen og Georg Ellila fra Tønsberg. Simen Sandseter fra Trondheim er fjerdemann om bord.
  • Erik Kongshaug fra Tønsberg seiler om bord hos sin faste skipper, Kristian Nergaard fra KNS, som er Norges mestvinnende seiler og definitivt en av favorittene.
  • Tre unge og lovende Tønsberg-seilere utgjør mannskapet til Mathias Berthet fra KNS. De tre er Jostein Aker, Jørgen Smith-Meyer og Emil Dagsberg.
  • Stian Ness Rørvik fra Tønsberg seiler om bord hos Snipe-seileren Reidar Berthelsen fra Bærum. Med på det samme laget er Herman Horn-Johannessen, som kan skilte med en OL-medalje i bronse fra før av.

Se presentasjon av samtlige deltagere

Se fun facts om deltagerne

Seiling i heat

Seilerene møtes i heat  der 12 og 12 lag seiler mot hverandre i like båter av typen J/70-er, og etter et antall innledende runder med seilaser – vind og vær vil avgjøre hvor mange det blir – møtes til slutt de ti beste lagene til en avsluttende finale. Finalen består av tre seilaser, og det laget som gjennomfører de tre seilasene med færrest poeng, blir Mesternes Mester og vinner kongepokalen.

Åsgårdstrand Seilforening er vertsskap for mesterskapet sammen med Norges Seilforbund. Seilasene vil foregå umiddelbart utenfor havnen i Åsgårdstrand, og Mesternes Mester arrangeres i år for 12. gang. På grunn av koronapandemien ble det ikke noe mestermøte i 2020,

For pressekontakt, bilder og hjelp under mesterskapet – kontakt generalsekretær Per Christian Bordal eller Thomas Nilsson – eventuelt Per Arne Høstvang i Åsgårdstrand Seilforening.

Følg resultatutviklingen i mesterskapet her

I SITT RETTE ELEMENT: Helene Næss og Marie Rønningen seiler i båttypen 49erFX, men i Mesternes Mester skal de seile J/70. FOTO: Trond R. Teigen.
Peder Jahre. FOTO: Morten Jensen
Marie Jacobsen Lepperød. FOTO: Privat
Mathilde Robertstad. FOTO: Trond R. Teigen
LIKE BÅTER: Mesternes Mester seiles i heat med 12 identiske båter av typen J/70. Om bord i hver båt er det et mannskap på fire. FOTO: Morten Jensen