Togselskapenes beste reisetips

Er du en av dem som ikke har pass eller har fått problemer med flyturen? Norgesferie er et godt alternativ og togselskapene gjør den enda bedre for deg i år.
Bergensbanen. Foto Vy/Øyvind Haug

Ekstra avganger og ny type billett

Vy har satt opp ekstra avganger på det de kaller Norges vakreste togreise. Fra 1. juni til 30. september går det tog fem ganger om dagen hver vei, pluss nattog. De har solgt veldig mange billetter til Bergensbanen, men forteller at om du sjekker flere avganger og flere tidspunkt og er litt fleksibel, så er det mange billetter igjen.

Selv om sommeren er høysesong er det fortsatt ledige plasser på flere avganger på Sørtoget fremover, som har hele syv avganger i hver retning mellom Stavanger og Oslo på hverdager. Dette passer perfekt for deg som skal til Dyreparken, men med Sørpasset kan du utforske hele strekningen fra Oslo til Stavanger med å kjøpe en billett og hoppe av og på så ofte du vil i ti dager. Vil du holde deg mer på ett sted kan du kjøpe 24-timers billett på Jærbanen.

Å reise nordover har blitt obligatorisk de siste par årene, og SJ har opplevd en enorm interesse for Dovrebanen, Raumabanen og Nordlandsbanen. De har satt inn ekstra vogner på veldig mange tog for at det skal bli plass til flere. Fra mandag 11. juli kjører Rørosbanen flere hybridtog av typen 76/flirt, som har plass til dobbelt så mange passasjerer. Også her er det billetter igjen til deg som vil slippe passkø og flystreik.

Enklere å reise med barn

Alle som har sittet i kø i 25 grader med barn i baksetet vet at tog er langt mindre stress. På toget kan ungene bevege seg mer enn i et bilsete og i motsetning til fly har togene familievogner der du ikke trenger bekymre deg for hva medpassasjerene synes om litt barnelyder. SJ har nettopp pusset opp lekevognene på Nordlandsbanen for de som vil krysse polarsirkelen med den yngre garde. Både her og på de andre banene deler de ut SJ Juniorposer med noe godt i. Go-Ahead deler ut aktivitetsposer til barna på Kutoppentoget (har du vært i Dyreparken vet du hva Kutoppen er) og har nye leker og bøker i familievognene.

Slapp av med god samvittighet

På toget kan du sove, lese eller se på film mens du reiser. Vy tilbyr deg underholdning i form av gratis aviser og lydbøker for både voksne og barn i appen sin under fanen Grønn Reise. Her finner du blant annet Adresseavisen, Bergen Tidende, Dagbladet og Donald Duck.

SJ gjorde reisen enda mer behagelig da de introduserte Premium Pluss i sommer, med ekstra store og gode seter med servering. Go-Ahead har hvileseter du kan legge ned til 45 grader med god komfort. De har også leselys som kan justeres, bord og stikkontakt under setet.

Reiser du med tog kan du slappe av med god samvittighet etter å ha sjekket i Vy-appen hvor mye CO2 du sparte verden for ved å velge tog heller enn bil. Der kan du også lese at et fullt tog tilsvarer 600 biler borte fra norske veier. Elektriske tog er ekstremt mye mer miljøvennlige enn biler, og det meste av persontog i Norge går på strøm.

Togselskapene anbefaler

Rikke Lind fra SJ snakker varmt om Nordlandsbanen:

«Dette er en nydelig tur som jeg synes alle burde få med seg. Nordlandsbanen fra Trondheim til Bodø kjører langs kysten, forbi innlandsbygder og i høyfjellet.Se det vakre landet vårt uten en lang biltur, reis sakte, kryss polarsirkelen og nyt turen.»

Kaja Rynning Moen fra Vy anbefaler å ta et stopp på veien når du reiser med Bergensbanen:

«70% av de som tar Bergensbanen skal ikke til de to store byene, men hopper av underveis. Det er mange vakre stopp langs veien, blant annet Flåm, som er et yndet reisemål alle burde unne seg en tur til, og som du kommer deg til med Flåmsbana fra Myrdal stasjon. Finse er også et populært stopp, og for å oppleve Finse er tog faktisk eneste måten å komme seg dit.»

Trine Visdal i Go-Ahead sier:

«Hopp av og på som du vil i ti dager med Sørpasset! Hopp av toget på Nordagutu og besøk en fruktgård eller fem i Gvarv. Ta flotte bilder i Fargegata i Stavanger, nyt sommerværet i Kristiansand og ta deg en storbyferietil Oslo uten å fly for å se det nye Munchmuseet og Nasjonalmuseet.»

Stine Strachan fra Bane NOR sier:

«På noen strekninger kan det hende du må ta buss-for-tog et lite stykke. Du ser lett i togselskapenes reiseplanleggere om deler av turen din går på buss, og vi har skiltet med store, gule skilt så det er lett å finne frem. Gode råd om buss for tog finner du her:

Bergensbanen. Foto Vy/Øyvind Haug
Raumabanen. Foto SJ/Leif Olestad
Sørtoget. Foto GoAhead
Foto Vy
Jernbanekart over Norge. Bane NOR.