Norseman Xtreme Triathlon

Tøffe tak i årets Isklar Norseman Xtreme Triathlon ga norsk og sveitsisk seier

Eidfjord/Gausta, 4. august 2013. Markus Stierli fra Sveits og norske Inger Liv Bjerkreim Nilsen ble beste mann og beste kvinne i den ellevte utgaven av Isklar Norseman Xtreme Triathlon, som ble arrangert lørdag. Dette var Stierlis aller siste og Bjerkreim Nilsens aller første triatlonkonkurranse. Meget tøffe og varierte værforhold gjorde årets utgave til en av de hardeste Norseman-konkurransene noensinne.
Foto: Dag Oliver

For årets vinner, 38 år gamle Markus Stierli fra Sveits, var dette hans aller siste konkurranse.

– Dette var dagen da alt stemte. Det var en veldig lang og tøff konkurranse, men regn, kulde og masse vind er perfekt for meg, sa Stierli. – Men i en slik konkurranse er det mye som kan skje, og i dag hadde jeg også hellet på min side, sa Stierli, som hele tiden underveis kjente at han ville fullføre, men slett ikke var sikker på å vinne.

Dirk Wijnalda fra Nederland var kun 16 minutter bak Stierli, mens Allan Hovda fra Haugesund knep tredjeplassen. Lars Christian Vold og Lasse Rypdal fulgte på de neste plassene.

Inger Liv Bjerkreim Nilsen var best av kvinnene og hadde 11. beste tid totalt.
– Dette ga mersmak, men det var et slit, innrømmer Bjerkreim Nilsen, som var svært fornøyd med sin aller første triatlonkonkurranse. Bjerkreim Nilsen forteller at hun gjennom hele reisen satte seg delmål: – Svømmingen satt veldig greit, og så vet jeg at jeg er god i oppoverbakker, så over vidda gledet jeg meg til bakkene etter Geilo.  Etter en hard sykkeletappe var det vanskelig å løpe i starten, men etter hvert kom jeg inn i rutinen.

Østerrikske Lydia Waldmüller var best av kvinnene helt frem til den meget krevende avslutningen i det ulendte terrenget opp mot Gaustatoppen, der Inger Liv Bjerkreim Nilsens motbakkeferdigheter virkelig kom til sin rett.

Norske Line Foss, svenske Malin Lundvik og tyske Rebekka Trukenmüller tok de neste plassene.

Som vanlig hadde Isklar Norseman start i Hardangerfjorden og målgang på Gaustatoppen i Telemark. I mellom ligger 226 knallharde kilometer med svømmeetappe i Hardangerfjorden, landeveissykling opp Måbødalen over Hardangervidda, Dagalifjell og Imingfjell til Austbygde i Tinn, og et maratonløp som starter ved Tinnsjøen og ender på Gaustatoppen. Løypa har en samlet stigning på ca. 5000 høydemeter og er en utfordring selv under optimale værforhold.

Før årets start var værmeldingen det store samtaleemnet. Selv om det ble noe bedre enn fryktet, fikk de 233 deltakerne mye skiftende vær å bryne seg på: Bølger på svømmeetappen, sidevind i opp til kuling styrke over Hardangervidda, kraftige regnbyger fra Dagali til Imingfjell, der det også blåste rett i mot og tåka sto tett frem til Tessungdalen. Også Gaustatoppen lå innhyllet i tåke da de første gikk i mål. Forholdene gjorde sitt til at Stierlis vinnertid var en time bak Henrik Oftedals rekord fra i fjor.

215 deltakere fullførte årets Isklar Norseman Xtreme Triathlon. 18 deltakere brøt underveis, deriblant forhåndsfavoritt Susanne Buckenlei og sterke norske navn som Øyvind Lillehagen og Even Chiodera, sistnevnte etter velt i god fart mot slutten av sykkeletappen.

For bilder se dropbox lenke: https://www.dropbox.com/sh/krb56crtnnhb76y/H15kH0Ciku

Denne lenken inneholder tre mapper. Alle bildene kan brukes fritt mot kreditering av fotograf. Fotografens navn er det samme som navn på mappe.

Komplett resultatliste finnes her: https://nxtri.app.box.com/s/t4dso9gcf1i0l390kw5d

Frøydis Jaren, +47 99 52 95 22 / froydis@nxtri.com
Dag Oliver, +47 99 09 95 33/ dag@nxtri.com

Foto: Dag Oliver

Om Norseman Xtreme Triathlon

Norseman Xtreme Triathlon
Øvrehagen 14
5783 Eidfjord

+47 995 29 522http://www.nxtri.com
Isklar Norseman Xtreme Triathlon var verdens første ekstremtriatlon og anses som verdens fremste i sjangeren. Siden starten i 2003 har konkurransen fått et betydelig internasjonalt ry, og triatleter fra hele verden søker nå til Norseman, som starter i Eidfjord i Hardanger og har målgang på Gaustatoppen i Tinn i Telemark. 1200 søkere fra 43 nasjoner meldte seg da de 250 plassene til årets konkurranse ble fordelt sist oktober. Bak Isklar Norseman Xtreme Triathlon står en gjeng brennende entusiaster i Hardangervidda Triatlon Klubb, med uvurderlig støtte fra idrettslag og lokalsamfunn i Eidfjord, i Tinn Austbygde og på Rjukan. Mer om Isklar Norseman Xtreme Triathlon på www.nxtri.com. Se også www.facebook.com/NXTRI.

Følg pressemeldinger fra Norseman Xtreme Triathlon

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norseman Xtreme Triathlon på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norseman Xtreme Triathlon