To nye spillere i Norges tropp

To spillere er med A-landslaget for første gang. Se hvilke spillere Lars Lagerbäck har tatt ut til kampene mot Serbia, Romania og Nord-Irland.

Jens Petter Hauge og Leo Østigård er nye spillere i Norges tropp til de kommende kampene.

- Det er to veldig lovende spillere. Grunnen til at de er med er fordi de har prestert veldig bra og utviklet seg. Jeg har sett Østigård sine kamper i Coventry, og det er en lovende stopper. Det Hauge har prestert i høst har gjort at han har kommet nærmere og nærmere et A-landslag, og slik det ser ut nå så synes vi han fortjener en plass. Han har en X-faktor og en veldig interessant spillertype, sier landslagssjef Lars Lagerbäck.

Landslagssjefen sier han er fornøyd med tingenes tilstand og troppen totalt sett.

- Det er tre kamper på kort tid, så derfor har vi tatt 26 spillere, sier Lagerbäck.

- Det ser stort sett ganske bra ut og det er ingen skader nå. Det begynner å løse seg også med klubber. Markus har bestemt seg for RBK og kan få en eller to kamper før samlingen, mens Josh kom innpå for Bournemouth i helgen. Noen har slitt med spilletid, men de som gjør det har vært i preseason, så det er bare et par uker siden de spilte treningskamper og de har trent godt. Så jeg tror ikke det vil ødelegge så mye. Jeg synes det ser bra ut, fortsetter han.

Etter å ha ventet et halvt år fra den opprinnelige kampdatoen mot Serbia ser Lagerbäck frem til å endelig få spille semifinalen i Nations League.

- Det blir veldig spennende og cupsemifinale. Det kommer til å bli en tøff kamp og det er et veldig bra og erfarent lag vi møter. Over halve troppen deres var med i forrige VM og alle spiller i gode ligaer. Så vi må prestere bra for å vinne denne kampen. Skal jeg spå, så sier jeg 50-50, sier Lagerbäck.

Troppen

Jens Petter Hauge - Bodø/Glimt
Joshua King - Bournemouth
Alexander Sørloth - RB Leipzig

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Fotballforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Kronikk: Fotballklubbenes grønne mulighet6.3.2024 10:50:38 CET | Pressemelding

Til redaksjonen, Her er en kronikk fra fotballpresident Lise Klaveness + bilde til fritt bruk for redaksjonen. Fotballklubbenes grønne mulighet Norske kunstgressbaner bidrar til fantastisk aktivitet, men også til store utslipp av mikroplast i naturen. Heldigvis har det kommet en løsning for norske klubber – og en gyllen mulighet for trenerne. Lise Klaveness, president i Norges Fotballforbund En lang vinter går mot vår. Sikre tegn er mindre snø og mer synlig gummigranulat – disse små sorte kulene som har vært helt avgjørende for kunstgresseventyret i Norge, aktivitetstilbud og sosiale felleskap for nesten 350 000 spillere – året rundt. Slagsiden av eventyret er naturligvis miljøaspektet. Kunstgressbaner står for det nest største landbaserte utslippet av mikroplast i naturen. Problemet er at gummikulene i for stor grad fortsatt havner på avveie. Alle som har vært på en kunstgressbane vet hvor enkelt de svarte kulene lurer seg inn i hjemmet. Hvert år er det estimert at 1500 tonn mikroplas