To av fem betaler med mobilen i Coops butikker
Siden Coop, som første dagligvareaktør i Norge, lanserte sin egen mobilbetalingsløsning Coopay i 2019, har bruken steget jevnt.
– Med nesten 800 000 registrerte brukere er vi veldig stolte over å være den mest brukte betalingsappen i våre butikker, og at stadig flere får øynene opp for hvor enkelt og sømløst det er å bruke Coopay, sier Kristian Bjørseth, leder Finansielle tjenester & ID i Coop Norge.
Med Coopay kan kundene betale for varene og samtidig registrere medlemsfordeler i alle Coops butikker ved å scanne en QR-kode i Coop-appen på mobiltelefonen. Løsningen innebærer at man slipper å berøre betalingsterminalen eller annen fysisk kontakt i kassen. Som følge av smittebegrensende tiltak ble mobilbetalingsløsningen tatt ekstra godt imot av kundene under pandemien, og bruken har bare økt siden.
Av Coops to millioner medlemmer, er det nesten 800 000 registrerte brukere av Coopay. Coopay står i dag for rundt 14 prosent av daglig medlemsomsetning og cirka 9 prosent av total omsetning i Coop sine butikker. Ved utgangen av november var det gjennomført over 19,2 millioner transaksjoner med Coopay, bare i 2022.
Enkelt og kundevennlig
Gjennomføring av betalingen er betydelig mer kundevennlig og enklere enn ved bruk av andre betalingsløsninger og medlemmer som betaler med Coopay får kvittering for kjøpet rett i appen.
– Nye funksjoner utvikles stadig, med det mål om å gjøre Coopay til det foretrukne betalingsmiddelet for alle Coop-medlemmer. Vi har i år åpnet for muligheten til å betale med Coopay i netthandel på Obs.no og Obsbygg.no og neste år vil vi også innføre nye betalingsformer i tillegg til dagens VISA og MasterCard, forteller Bjørseth.
Populær løsning blant unge medlemmer
Om lag halvparten av brukerne er kunder under 40 år og flest i de største byene. Flest kjøp skjer i Coops lavpriskjede Extra, der de også registrer den høyeste andelen Coopay-betalinger av den totale medlemsomsetningen blant Coops kjeder.
– Coopay brukes hyppig av kundene i alle våre kjedekonsepter og vi ser at mobilbetaling appellerer til kunder i alle aldre og i alle deler av landet. Det bekrefter at vi har utviklet en enkel og effektiv løsning, avslutter Bjørseth.
Kontakter
Simen Kjønnås ThorsenKommunikasjonsrådgiverCoop Norge SA
Tel:91797995skt@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom