To av fem betaler med mobilen i Coops butikker

Coopay er den mest brukte betalingsappen i Coops butikker, og to av fem Coopmedlemmer betaler nå med mobilen.
Kristian Bjørseth, leder Finansielle tjenester & ID i Coop Norge. Foto: Coop Norge

Siden Coop, som første dagligvareaktør i Norge, lanserte sin egen mobilbetalingsløsning Coopay i 2019, har bruken steget jevnt.

– Med nesten 800 000 registrerte brukere er vi veldig stolte over å være den mest brukte betalingsappen i våre butikker, og at stadig flere får øynene opp for hvor enkelt og sømløst det er å bruke Coopay, sier Kristian Bjørseth, leder Finansielle tjenester & ID i Coop Norge.

Med Coopay kan kundene betale for varene og samtidig registrere medlemsfordeler i alle Coops butikker ved å scanne en QR-kode i Coop-appen på mobiltelefonen. Løsningen innebærer at man slipper å berøre betalingsterminalen eller annen fysisk kontakt i kassen. Som følge av smittebegrensende tiltak ble mobilbetalingsløsningen tatt ekstra godt imot av kundene under pandemien, og bruken har bare økt siden.

Av Coops to millioner medlemmer, er det nesten 800 000 registrerte brukere av Coopay. Coopay står i dag for rundt 14 prosent av daglig medlemsomsetning og cirka 9 prosent av total omsetning​ i Coop sine butikker. Ved utgangen av november var det gjennomført over 19,2 millioner transaksjoner med Coopay, bare i 2022.

Enkelt og kundevennlig

Gjennomføring av betalingen er betydelig mer kundevennlig og enklere enn ved bruk av andre betalingsløsninger og medlemmer som betaler med Coopay får kvittering for kjøpet rett i appen.

– Nye funksjoner utvikles stadig, med det mål om å gjøre Coopay til det foretrukne betalingsmiddelet for alle Coop-medlemmer. Vi har i år åpnet for muligheten til å betale med Coopay i netthandel på Obs.no og Obsbygg.no og neste år vil vi også innføre nye betalingsformer i tillegg til dagens VISA og MasterCard, forteller Bjørseth.

Populær løsning blant unge medlemmer

Om lag halvparten av brukerne er kunder under 40 år og flest i de største byene. Flest kjøp skjer i Coops lavpriskjede Extra, der de også registrer den høyeste andelen Coopay-betalinger av den totale medlemsomsetningen blant Coops kjeder.

– Coopay brukes hyppig av kundene i alle våre kjedekonsepter og vi ser at mobilbetaling appellerer til kunder i alle aldre og i alle deler av landet. Det bekrefter at vi har utviklet en enkel og effektiv løsning, avslutter Bjørseth.