To år med jappetid må til for å komme tilbake til 12. mars
Et halvår etter at Norge stengte ned for å begrense spredningen av koronapandemien, har hverdagen kommet inn i en form for ny normal. For mange virksomheter er imidlertid usikkerheten fortsatt stor. De gjeldende smitteverntiltakene begrenser kapasitetsutnyttelsen og svekker potensialet for lønnsom drift for mange virksomheter innen kultur, opplevelser, reiseliv og servering.
- Det vil kreve to år med vekst som i jappetiden for å komme tilbake til perioden før 12. mars i år. Norsk økonomi står foran en formidabel utfordring. Fra før måtte vi skape 25.000 nye arbeidsplasser årlig det neste tiåret for å finansiere velferdsstaten. Nå skal vi i tillegg erstatte arbeidsplassene som går tapt i krisen, og det i et næringsliv som vil se annerledes ut enn det gjorde før pandemien, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.
De hardest rammede bransjene reiseliv, kultur og event forventer at årsomsetningen for 2020 vil være mellom 20-40 prosent lavere enn den var i 2019, viser en fersk rapport fra Virke som ble lagt frem i dag.
Stor handelslekkasje
Korona-situasjonen har vist hvor stor handelslekkasjen til utlandet er.
- Harmonisering av skatter av avgifter er viktig fordi i dag legger politikerne til rette for arbeidsplasser utenfor landet. Koronakrisen av vist hvilket potensiale reduksjon av særavgifter har for sysselsettingen i Norge, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.
Høy omstillingstakt
Virksomhetene i handels- og tjenestenæringen har omstilt seg for å overleve koronakrisen. Ni av ti tatt grep for å redusere de negative effektene fra pandemien. Blant de som venter vekst, har seks av ti tatt særskilte grep for å øke omsetningen.
- Krisesituasjonen presser fram et stort behov for omskolering av arbeidsstokken. Virksomhetene har tatt grep for å holde folk i jobb og sikre at de har riktig kompetanse, men for å hjelpe utviklingen er det viktig at midlene til bedriftsintern opplæring forlenges, sier Ivar Horneland Kristensen.
Virke mener statsbudsjettet bør legge til rette for fem tiltak for å sikre lønnsomhet og arbeidsplasser i Norge:
- Harmonisering av skatter og avgifter
- Kompensasjonsordningen må videreføres
- Ordningen for bedriftsintern opplæring må aldri gå tom
- Lavmoms for reiselivet ut 2021
- Reduksjon av formueskatt på arbeidende kapital
Se analysene i vedlegget.
Nøkkelord
Kontakter
Anders Stien RikstadSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:943 06 441anders.rikstad@virke.noBilder
Dokumenter
Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på dem som driver virksomhet.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Norsk kulturliv: – Dette kan bli årets vinner21.3.2024 16:41:19 CET | Pressemelding
Virkes analyse for kultursektoren viser at både 2022 og 2023 var meget gode år for Kultur-Norge. Trolig blir 2024 like bra.
Stabile tall for klesbransjen i 202321.3.2024 09:57:46 CET | Pressemelding
Klesbransjen fortsetter opphentingen fra et rekordsvakt 2020, og leverer en liten omsetningsvekst sammenliknet med fjoråret. Det viser en bransjerapport utarbeidet av Hovedorganisasjonen Virke. Høy prisvekst, kombinert med sterk konkurranse gjør imidlertid at marginene er under press.
Klar favoritt for nordmenn i påsken18.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Solvegg, klisterføre og årets første solkrem. Påsken nærmer seg, og ifølge Virkes undersøkelse Reisepuls, er det 34 prosent av nordmenn som planlegger påskeferie i år.
Stillstand i omsetningen av møbler og interiør11.3.2024 12:03:10 CET | Pressemelding
Salget av møbler og interiørvarer ble stående på stedet hvil i 2023, sammenliknet med året før. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes ferske rapport om utviklingen i bransjen. Høyt rentenivå og svekket kjøpekraft hos forbrukerne får skylden for nullveksten
Historisk prisfall i februar11.3.2024 08:13:09 CET | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 6,3 prosent i februar. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom