To ansatte med påvist Covid-smitte

To ansatte i Norled har testet positivt for Covid-19. De to er isolert, og smittesporing pågår. Ingen av de to har vært i kontakt med passasjerer.

Den ene ansatte er mannskap på M/S «Ekspressen», som går i sambandet Kleppestø-Bergen, og gikk av vakt 24. oktober. Vedkommende var også om bord M/F «Ullensvang» 26. oktober. Dette fartøyet går i sambandet Mannheller-Fodnes.

På bakgrunn av kontakten den smittede har hatt med mannskap på M/F «Ullensvang» har Norled besluttet å legge fartøyet til kai på Mannheller for desinfeksjon og mannskapsbytte. Mannskap som har blitt identifisert som å ha hatt nærkontakt med vedkommende, går i karantene.

På M/S «Ekspressen» er nytt mannskap om bord, og fartøyet går i rute som normalt.

Den andre som har testet positivt er mannskap på ferja M/F «Hjelmeland», som trafikkerer sambandet Hjelmeland-Nesvik-Skipavik. Den positive testen ble påvist tirsdag 27. oktober, etter at vedkommende og det øvrige mannskapet hadde gått av vakt.  Vedkommende er i isolasjon, og det øvrige mannskapet fra skiftet er i karantene og vil bli testet. Nytt mannskap er satt inn og fartøyet har blitt desinfisert

- Vi er i ferd med å kartlegge ytterlig mulig kontakt med andre ansatte og utenforstående. Ut fra det vi vet nå, har ikke de to vært i kontakt med passasjerer. Vi er i kontakt med lokale helsemyndigheter for å klarlegge behovet for ytterligere tiltak, sier Lars Jacob Engelseni Norled.

Gaute Gangnes, regionssjef i Norled

E-post: gaute.gangenes@norled.no
Mobil: + 47 90 88 09 20

Norled har satset mye på nye fartøystyper og miljøvennlig teknologi, og har tatt frem løsninger som selskapet er alene om i verden.

Siste saker fra Norled AS

Støtter regjeringens valg1.11.2020 10:00:00 CETPressemelding

Folkehelseinstituttet (FHI) har varslet Norled om at en passasjer på hurtigbåten MS Tyrving på sambandet Bergen-Rysjedalsvika med avgang klokken 1630 den 19. august, er bekreftet smittet av Covid-19.21.8.2020 17:14:36 CESTPressemelding

FHI opplyser til Norled at man anser risikoen for smittespredning som lav. Personer som opplever symptomer, bør sette seg selv i karantene og kontakte lokal helsetjeneste for oppfølging. Tyrving ble fredag ettermiddag tatt ut av trafikk for å gjennomgå desinfisering og smittevask. Den planlagte avgangen klokken 1630 fra Bergen og Sogndal ble utsatt i påvente av at MS Teisten ble gjort klar som erstatningsfartøy. Teisten går fredag ettermiddag til Rysjedalsvika, og der vil det bli overgang til Frøya, som tar passasjerer videre i retning Sogndal. På den aktuelle ruten 19. august var det 39 passasjerer med fra Bergen, i tillegg til et mannskap på fire personer. I Rysjedalsvika gikk 12 passasjerer av, mens seks kom på. Norled bistår offentlige myndigheter med passasjerlister og avventer tilbakemelding fra myndighetene om eventuelle andre tiltak som vil være nødvendig i arbeidet med smittesporing. I samråd med helsemyndigheter vil det også bli vurdert om Norled-ansatte som var om bord skal

Folkehelseinstituttet (FHI) har varslet Norled om at en passasjer på hurtigbåten MS Tyrving på sambandet Bergen-Rysjedalsvika med avgang klokken 1630 den 19. august, er bekreftet smittet av Covid-19.21.8.2020 16:26:46 CESTPressemelding

Tyrving ble fredag ettermiddag tatt ut av trafikk for å gjennomgå desinfisering og smittevask. Den planlagte avgangen klokken 1630 fra Bergen og Sogndal er derfor utsatt inntil videre, og Norled arbeider med å få et annet fartøy på plass. På den aktuelle ruten var det 39 passasjerer med fra Bergen, i tillegg til et mannskap på fire personer. I Rysjedalsvika gikk 12 passasjerer av, mens seks kom på. Norled bistår offentlige myndigheter med passasjerlister og i arbeidet med smittesporing. I samråd med helsemyndigheter vil det bli vurdert om Norled-ansatte som var om bord skal testes for smitte. Norled vil oppdatere hjemmesider og gjøre informasjon tilgjengelig for media etter hvert som vi mottar mer informasjon.

Turistruter åpner etter korona-utsettelse24.6.2020 08:30:00 CESTPressemelding

To av Norges mest populære turistruter med hurtigbåt åpner denne uken. Onsdag gikk første avgang både på ruten Bergen-Flåm og på Norheimsund-Eidfjord i Hardanger. Begge rutene vil operere med daglige avganger frem til 30. september. - Dette er en dag vi har gledet oss til. Fartøyene er klare og mannskapene har ventet lenge på å komme i gang. Vi vet at det blir færre utenlandske turister i år på grunn av korona-situasjonen, men regner med en stor økning av norske turister som vil oppleve flotte fjell og fjorder, sier regionsjef hurtigbåt i rederiet Norled, Bjørn Egil Søndenå. Turister utgjør 80 prosent av turisttallet på Hardanger-ruten og hele 95 prosent på ruten mellom Bergen og Flåm. Begge rutene har hatt stor trafikkøkning de siste årene, og fra 2012 til i fjor har passasjertallet på Bergen-Flåm doblet seg, til 70 tusen. Søndenå sier at korona-reglene gjør at man inntil videre vil kunne transportere om lag 50 prosent av maksimalt passasjertall. - Vi følger selvsagt alle regler om sm