TIX blir Idol-dommer og slipper ny låt

Det siste året er det nok ingen i vårt langstrakte land som har gått glipp av fenomenet TIX. I dag slipper han sin nye singel, samme uke som han ble annonsert som dommer i Idol 2020.

Bak figuren TIX finner du Andreas Haukeland, som har etablert seg som en av Norges største artister og personligheter.

I dag slipper han den nye singelen Når Jeg Er Full, en sang om vanskelig kjærlighet som mange kan kjenne seg igjen i.

"’Når Jeg Er Full’ er en låt jeg tror mange kjenner seg igjen i. Den handler om at noen ting er vanskelig å legge bak seg. Man prøver å overbevise seg selv om at man har det fint, men når man drikker blir man gjerne litt mer følsom og ærlig med seg selv og de rundt seg. Da mister man kontrollen og faller tilbake.” - TIX

I løpet av 2019 er det helt tydelig at TIX har inntatt posisjonen som en av Norges største artister.

I mai slapp han, “Jeg Vil Ikke Leve”, og TIX viste med det en ny personlig side av seg selv. Låta tok opp seriøse og dype temaer som psykisk helse og selvopplevd kjærlighetssorg, temaer som Andreas selv står nært. Låta gikk rett til #1 på Spotify og har blitt en viktig låt for mange. Han slapp senere med den moderne klassikeren ”Neste Sommer”, en sommerslager som også gikk rett til førsteplass på Spotify. TIX avsluttet VG-lista på Rådhusplassen og har spilt landet rundt for tusenvis av mennesker i sommer.

De siste årene har det grodd frem en mer seriøs side ved TIX, og flere har blitt kjent med mannen bak figuren. Andreas Haukeland har blant annet fått oppmerksomhet som låtskriver bak megasuksessen Ava Max sin «Sweet But Psycho»

Denne uken ble TIX annonsert som arvtakeren til Gunnar Greve i Idol 2020, og blir dermed en av tre dommere som skal jakte talenter på TV2 til våren.  «Jeg tror jeg har et litt annet syn på talent og hvordan man kan bruke det. Et litt annet syn på bransjen generet» sier han til VG, om det å bli en del av Idoljuryen.

BAKGRUNN

Bak navnet TIX finner du 26 år gamle Andreas Haukeland fra Bærum. Navnet TIX ble til som en følge av at Andreas har diagnosen Tourettes Syndrom. Andreas sier selv: «TIX ble kallenavnet mitt på ungdomsskolen fordi folk la merke til ticsene mine. Jeg tok eierskap over navnet og brukte det som artistnavn». I 2015 fikk hans kontroversielle russelåter for alvor fotfeste hos det Norske folk. Albumet hans lå blant annet 70 uker på VG-Lista. I årene som fulgte lagde «legenden TIX» (som fansen kaller han) en rekke låter som gikk rett inn i de norske topplistene. I fjor slapp han megahiten «Shotgun», som var hans sin første singel utenfor russe-segmentet og kunne bli hørt overalt i Norge i løpet av sommeren 2018. Etter «Shotgun» slapp han julehiten «Håper Nissen Har Råd», som lå på #4 på Spotify i Norge i November 2018. Siden da har hver sang fra TIX nådd førsteplassen på topplisten til Spotify, noe som er helt unikt. Og ikke bare det - den travle gutten fra Bærum har også hatt tid til å være med i årets sesong av Paradise Hotel.

Ny musikk fra Sandra Lyng, Lady Gaga, Emelie Hollow & Ruben, Juice WRLD, Celeste med flere29.5.2020 13:50:35 CESTPressemelding

Emelie Hollow x Ruben: Hjerteskjærende og emosjonelt i den nye singelen «Break It Right» Sandra Lyng debuterer som barnebokforfatter og slipper tilhørende musikk Yusuf / Cat Stevens nyinnspilte Tea for the Tillerman² slippes 18. september Lady Gaga slipper etterlengtet album I dag annonserer den globale superstjernen Ellie Goulding at hun slipper sitt svært etterlengtede fjerde studioalbum "Brightest Blue" med en utgivelsesdato 17. Juli. Albumet vil inneholde en rekke nylige utgivelser sammen med en mengde nye sanger. Singlen «Power» er ute allerede nå. Vinneren av BBC Sound of 2020, Celeste er ute med sin nye singel «I Can See The Change» gjennom Polydor Records. Låten handler om å finne håp i kjølvannet av motgang og det å innse at en lysere fremtid ligger foran oss. «I Can See Change» er produsert av Grammy vinnende produsent FINNEAS. Baby Queen slipper sin debutsingle «Internet Religion», en skarp pop-satire fylt med psykedeliske synther, og tekster som skjærer rett til hjertet av

Lady Gaga slipper etterlengtet album29.5.2020 13:42:43 CESTPressemelding

Lady Gaga er i dag ute med sitt etterlengtede album Chromatica. Albumet blir Gagas sjette i rekken, og har allerede debutert på topplisten på iTunes i 58 land. Hør her! Albumet inneholder gjestebidrag fra Ariana Grande, Elton John og Blackpink og er produsert av Bloodpop med Lady Gaga. Singelen «Rain On Me» med Ariana Grande gikk rett til topps på den globale Spotify-listen og på Spotify i USA.Førstesingelen «Stupid Love» har sanket inn over 235 millioner lyttestreams globalt og er Lady Gagas sekstende Topp 10-låt på Billboard. Musikkvideoen ble i sin helhet filmet med en iPhone 11 Pro. Det svært suksessrike albumet A Star Is Born fra 2018 tok førsteplassen på albumlisten i Norge, har solgt til fem ganger Platina og har sanket inn i underkant av 110 millioner lyttestreams her i Norge. Lady Gaga mottok også sin første Oscar for låten «Shallow» som beste originallåt i 2019. Tracklist: 1. "Chromatica I" 2. "Alice" 3. Stupid Love" 4. "Rain On Me" (with Ariana Grande) 5. "Free Woman" 6. "Fu