«TIX» blir Gunnar Greves «Idol»-erstatter

«Idol» er tilbake på TV 2 våren 2020. Etter at dommer-veteran Gunnar Greve i fjor sa takk for seg i juryen, er erstatteren hans - Andreas «TIX» Haukeland - klar for å ta fatt på oppgaven sammen med kollegene Silje Larsen Borgan og Tshawe Baqwa.

IDOL 2020: Programleder Katarina Flatland (f.v.) sammen med dommerne Tshawe Baqwa, Andreas «TIX» Haukeland og Silje Larsen Borgan. Foto: Øyvind Ganesh Eknes/TV 2

Artistmanager Silje Larsen Borgan (34) og Madcon-stjerna Tshawe Baqwa (39) har begge én sesong som Idol-dommere bak seg, sist sammen med veteranen Gunnar Greve (37), som fikk med seg fem sesonger bak dommerbordet før han valgte å tre av.

Ny av året er artisten Andreas Haukeland (26) - bedre kjent under artistnavnet «TIX».

«TIX» ble for alvor kjent med russelåter i 2015. Siden den gang har det skjedd mye i karrieren hans, og han har bevist at han kan mer enn «drøye» russelåter - både gjennom egne utgivelser og som låtskriver bak hits for både Flo Rida og Ava Max.

- Jeg vil hjelpe andre å nå drømmene sine. Jeg var musikkbransjens underdog, som trosset fordommene og slo gjennom likevel. En slik dommer tror jeg ikke Idol har hatt før, og jeg tror det kan bidra til å både inspirere og motivere deltagere og publikum litt ekstra, sier Haukeland.

Han forteller at han har fulgt «Idol» siden første sesong og sett folk som både har fått drømmene knust og oppfylt.

- Jeg vil finne den personen som kommer til å kjempe for sin plass i musikkbransjen, ikke bare med et talent, men med utstråling og viljestyrke. Du blir ikke popstjerne bare av å kunne synge. Jeg merker at jeg gruer meg til å gi kritikk, og jeg håper jeg slipper å knuse noens drømmer, sier han.

Idol-auditions starter opp i oktober, og nytt av året er at det ikke blir audition bare i de store byene, men også på mindre steder som Henningsvær, Loen og Arendal.

- Idol er et kjent og kjært konsept, som folk i all hovedsak vil kjenne igjen også i 2020. Men vi lever i en verden i stadig endring, så det er klart at vi også må revitalisere Idol-konseptet, slik at vi holder oss aktuelle. Dette mener vi at vi er godt i gang med å gjøre - både med den nye jury-sammensetningen, men også andre deler av programmet som kommer til å bli synlig for seerne våren 2020, sier PR- og mediesjef i TV 2 Jan-Petter Dahl.

- Vi er stolte og glade for at Silje, Tshawe og programleder Katarina Flatland er med oss videre i Idol, samtidig som vi synes det er veldig stas at nettopp Andreas er vårt nyeste tilskudd, sier Dahl.

Håvard SolemPR- og medierådgiver

Pressekontakt for Blålys, Gullruten, Idol, Kompani Lauritzen, Landskampen, Skal vi danse og TV 2s høstlansering.

934 35 922hvl@tv2.no

IDOL 2020: Juryen i Idol vil denne sesongen bestå av Tshawe Baqwa (f.v.), Andreas «TIX» Haukeland og Silje Larsen Borgan. Foto: Øyvind Ganesh Eknes/TV 2
IDOL 2020: Silje Larsen Borgan (t.v.), Tshawe Baqwa og Andreas «TIX» Haukeland utgjør Idol-juryen for den kommende sesongen, mens Katarina Flatland (nr. 2 f.v.) er programleder. Foto: Øyvind Ganesh Eknes/TV 2

TV 2 er Norges største kommersielle tv-kanal, og er en del av mediehuset TV 2 som står bak en rekke etablerte merkevarer som TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Zebra, TV 2 Livsstil, TV 2 Sportskanalen, TV 2 Humor, TV 2 Sumo, TV2.no, TV 2 Mobil og TV 2 Skole.