Tiril Heide-Steen platedebuterer som jazzsanger

Første singel er hennes nydelige tolkning av Cole Porter sin "Ev'ry Time We Say Goodbye".
Foto: Marco Villabrille

Tiril Heide-Steen slipper første singel i dag fra kommende EP, det er hennes versjon av Cole Porter klassikeren "Ev'ry Time We Say Goodbye".

Tiril Heide-Steen er mest kjent som skuespiller ved landets mange teatere og ikke minst som stemmeskuespiller, derfor har hun mye erfaring med å bruke stemmen til formidling i mange ulike sammenhenger. Nå viser hun en ny side av sitt register ved å finne sin stemme som jazzsanger.

I nedstrippet musikalsk landskap med kun kontrabass, flygel og vokal formidler Heide-Steen nært og ærlig. "Everytime We Say Goodbye" er en velkjent standardlåt, som er blitt tolket mange ganger. Det er med stor ydmykhet at Tiril tolker denne, med kjærlighet for tidligere tolkninger av mange av de store stemmene i Jazzen, som har vært med å forme hennes kjærlighet for sjangeren.

–       ­Jeg har alltid hatt lyst til å gjøre denne låta fordi jeg synes den er så fantastisk fin. Den er også gjort av mange av mine store idoler innen jazz. For meg er dette en nydelig og velskrevet låt som fortjener å børstes litt støv av og vises frem for et yngre publikum, men håper også at den generasjonen som har et forhold til låta skal bli glad i vår versjon. Mitt motto er at en skikkelig god låt ikke kan gjøres for ofte, forteller Tiril.

EPen kommer i august og består av Heide-Steen sine absolutte jazzstandard favoritter på originalspråket.

Medmusikanter er pianist Anders Aarum og bassist Marius Reksjø, som også vært med å arrangere og produsere låta.

Innspillingen ble gjort i samarbeid med Jesper Borgen i hans studio. Innspillingstekniker er Johan Hessel Jelone og masteringen er gjort av Henning Bortne på Oslo Mastering.