Tiril Heide-Steen går tilbake til barndomsminner som satt i gang en livs lang lidenskap for musikk og teater

Hennes versjon av "If I Only Had A Brain" fra Trollmannen fra Oz er ute i dag! - En sang som har fått en spesiell plass i hjertet hennes.

Foto: Marco Villabrille

Tiril Heide-Steen er mest kjent som skuespiller ved landets mange teatere og ikke minst som stemmeskuespiller, derfor har hun mye erfaring med å bruke stemmen til formidling i mange ulike sammenhenger. Akkurat nå er hun aktuell i Snehvit i Kruttårnteateret og skal spille Anna i Det Norske Teaterets oppsetning av "Frost", samtidig som hun er aktuell med egne tolkninger av jazzstandarer, som jazzsanger.

I dag er hun ute med siste singel fra kommende EP - hennes versjon av "If I Only Had A Brain" fra musikalen Trollmannen fra Oz. Harold Arlen skrev sangen opprinnelig til et annet stykke, men den endte opp med å bli brukt i den kjente fortellingen om Dorothy. En histore, film og musikal som betydde mye for Tiril i hennes oppvekst:

- Musikalen og filmen har jeg et sterkt forhold til da det faktisk var mine aller sterkeste teateropplevelser og filmopplevelser som barn. Jeg så denne forestillingen ca 10 ganger da den ble satt opp på Det Norske teatret og min far spilte løva. Akkurat denne låta mener jeg er minst like fin som Over The Rainbow, men har ikke blitt like kjent av en eller annen merkelig grunn.

Den 18.august, på hennes far Harald Heide-Steen Jr. sin bursdag kommer EPen "Favourites" og består av Heide-Steen sine absolutte jazzstandard favoritter på originalspråket. Det var pappaen hennes som introduserte henne til jazz, og mye av grunnen til at Tiril har det forholdet hun har til sjangeren. EPen er derfor en hyllest till faren hennes, og det kommer en duett med Tiril og faren på EPen som ikke er utgitt tidligere.

Medmusikanter er pianist Anders Aarum og bassist Marius Reksjø, som også vært med å arrangere og produsere låta. Innspillingstekniker er Johan Hessel Jelone og masteringen er gjort av Henning Bortne på Oslo Mastering.

Andre språk