Tiril Heide-Steen debuterer som jazzsanger med hyllest til sin far Harald Heide-Steen jr.

I dag, 18.august, da hennes far skulle fyllt 84 år, kommer EP'en "Favorites". Der tolker Tiril sine absolutte jazz-standard favoritter. Blant dem er en nydelig versjon av "You Must Believe In Spring", der hun gjør en duett sammen med sin far, som er den som introduserte henne til jazzen.

Foto: Marco Villabrille

Tiril Heide-Steen er mest kjent som skuespiller ved landets mange teatere og ikke minst som stemmeskuespiller, derfor har hun mye erfaring med å bruke stemmen til formidling i mange ulike sammenhenger. Nå viser hun en ny side av sitt register ved å finne sin stemme som jazzsanger på hennes første EP utgivelse "Favorites".

Utgivelsen er en hyllest til hennes far, som var den som opprinnelig introduserte henne til sjangeren og det sterke båndet til de klassiske jazz-standardene. Siste spor på EP´en er en nydelig versjon og duett av "You Must Believe in Spring" sammen med pappa – den folkekjære skuespilleren og komikeren; Harald Heide-Steen jr. Han var tidlig ute med å introduserte datteren Tiril til jazzen:

- Jeg har funnet gamle lydspor fra en innspilling med min far, Harald Heide-Steen jr. Det er en innspilling han gjorde i 2008 rett før han døde. Jeg har lagt på min egen vokal og altså laget en ny duett med hans vokal fra 2008 og min vokal fra 2023. På denne måten har låta han gjorde blitt som en slags samtale. Jeg ble introdusert for jazzmusikk av min far og kan takke han for interessen (og musikaliteten). For meg er hele denne EP'en en hyllest til han.

Hele EP'en er i et nedstrippet musikalsk landskap med kun kontrabass, flygel og Tiril på vokal.  Målet er å la de gamle, kjente og kjære låtene få skinne i sin reneste form. Hun har tolket klassikerne med en tanke om å ivareta de slik at de skal kunne oppdages av nye lyttere, men også at allerede jazzelskere ører skal kunne sette pris på helt nye versjoner av standardene.

Et godt eksempel på dette er første spor og singelen, Tiril sin versjon av "Everytime We Say Goodbye":

- Den første singelen "Everytime We Say Goodbye" (Ikke Ev´ry Time altså) er en velkjent standardlåt som jeg har hatt lyst til å spille inn lenge, som mange av mine vokal-idoler har gjort fantastiske versjoner av. For meg er dette en vakker og velskrevet låt som fortjener å bli børstet litt støv av og vises frem for et yngre publikum. Samtidig håper jeg også at den generasjonen som har et forhold til låta, skal bli glad i vår versjon. Mitt motto er at en skikkelig god låt ikke kan gjøres for ofte!

I samarbeid med musikerne pianist Anders Aarum og kontrabassist Marius Reksjø, har Tiril arrangert og produsert "Favorites". Både Aarum og Reksjø har jobbet med Tiril i flere år og på mange ulike prosjekter tidligere.

- Jeg har stor respekt for mine medmusikanter musikalsk og dette har vært et drømmeprosjekt å jobbe med. Jeg har brukt mye tid på å finne mitt rette uttrykk som jazzvokalist i studio i forkant av innspillingen og har hatt det kjempegøy med dette sammen med fantastiske folk.

Johan Hessel Jelonek har vært innspillingstekninker og mikser, og masteringen ble gjort av Henning Bortne ved Oslo Mastering.