TINE SA

TINE Rømme i pappbeger i KIWI-butikker over hele landet

Del

Fra mandag vil TINEs lettrømme være tilgjengelig i nytt og mer miljøvennlig pappbeger. Både KIWI og TINE har tro på at dette er fremtidens emballasje og inviterer det norske folk til å bli med og prøve det nye rømmebegeret.

- Denne innovasjonen kan redusere TINEs plastforbruk med 500 tonn hvert eneste år, se for deg at vi fjerner nesten 35 millioner plastposer fra jorda årlig. Vi er veldig glade for at KIWI sa ja til å bli med oss på laget, sier en spent konsernsjef i TINE, Gunnar Hovland.

Å teste ut det nye begeret på rømme er et stort og viktig skritt videre i TINEs arbeid mot mer bærekraftig og 100 % fornybar emballasje innen 2023. Lykkes TINE med dette ser de for seg at alle dagens plastbegre kan bli byttet til papp. Både TINE og KIWI har store ting på gang for å snu virksomhetene sine i en mer bærekraftig retning og et samarbeid falt naturlig.

- I KIWI ønsker vi både å hjelpe våre kunder til å ta sunne og miljøvennlige valg, og selv bidra til et grønnere og mer bærekraftig samfunn. Vi ønsker å redusere plast der det er mulig, uten at det går utover holdbarheten på produktene. Da TINE kom til oss med dette forslaget var vi ikke i tvil om at vi ville gi KIWI-kunder over hele landet muligheten til å prøve det nye og mer miljøvennlige begeret, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.

Vil få med seg det norske folk
Ifølge en fersk undersøkelse fra Ipsos er nær 3 av 4 nordmenn bekymret for innvirkningen plast har på miljøet. Både myndighetene og forbrukerne etterspør mer miljøvennlig emballasje, og dette skal TINE bidra til å løse.

- Vi håper dette nybrottsarbeidet kan gjøre det enklere for folk og ta riktige miljøvalg i hverdagen. Vi vet at folk er opptatt av at emballasjen skal være funksjonell, men håper at de opplever at den samtidig kan være laget med hensyn til miljøet. Vi ønsker også ris og ros fra folk og tips til hvordan vi kan gjøre det enda bedre, sier Hovland.

Lik smak, lik holdbarhet – bare bedre
Rømmebegeret av papp kombinerer både funksjonell og bærekraftig emballasje. Begeret er solid, og rømmen har selvfølgelig like god smak og holdbarhet som rømme på plastbeger. TINE har ambisiøse planer om å legge over mange kjente hverdagsprodukter fra plast til mer miljøvennlig emballasje.

- Hvis begeret blir tatt godt imot, så er planen å gå fra plast til papp på over 50 millioner begre. Lykkes vi ikke må vi tilbake til tegnebordet. Men vi håper og tror at du i løpet av 2020 vil kunne kjøpe både rømme, creme fraiche, kesam og ulike typer av yoghurt i pappbegre. Vi skal gjøre det vi kan for å få folk med oss på reisen, sier Hovland.

Konsernsjefen legger ikke skjul på at det er noe risiko ved prosjektet. Blant annet har papplokket gitt utfordringer i produksjonen som selskapet fortsatt jobber med å løse.

- Selv om vi opplever utfordringer ønsker vi å la det norske folk få teste den nye emballasjen og vi kjører på som planlagt. Vi lærer masse og selv om dette begeret er ikke den endelige løsningen er det et stort steg i riktig retning, og den reisen ønsker vi å ta med det norske folk på, avslutter en spent konsernsjef.

Pappbegeret og lokket skal resirkuleres i papp og papir, og oblatet skal resirkuleres som plast. Det nye begeret vil ikke bare bidra til å redusere plastmengden fra norske husholdninger, det har også nesten 40% lavere Co2 utslipp per beger.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om TINE SA

TINE SA
TINE SA
Lakkegata 23
0187 Oslo

03080http://www.tine.no

TINE SA er et næringsmiddelkonsern som foredler rene og naturlige råvarer til god og sunn mat. Morselskapet TINE SA er et samvirkeselskap som eies av melkeprodusenter som leverer melk til selskapet. På den måten skaper TINE verdier i et nært samspill mellom norsk natur, landbruk og marked.

Følg saker fra TINE SA

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra TINE SA på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra TINE SA

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom