TINE får 200 elektriske ladepunkter ved sine meierier

TINE har inngått samarbeid med Vattenfall for å sikre elbil-lading på TINEs anlegg. Samarbeidet er et viktig skritt i TINEs arbeid for å redusere klimapåvirkningen, og innledningsvis vil 200 ladepunkter være koblet til InCharge-ladeløsningen fra Vattenfall.

I Norge er hver annen bil som selges elektrisk. Å tilby ladeplasser for besøkende og ansatte er en selvfølge og TINE har over 2000 parkeringsplasser rundt om i landet. I den første fasen vil det bli installert 200 ladepunkter før sommeren 2020.

- For oss er det viktig å gjøre det vi kan for å bidra til en bærekraftig samfunnsutvikling og tilrettelegge så medarbeidere og besøkende kan kjøre elektriske biler til våre meierier. I tillegg til å tilby en robust ladeløsning, har Vattenfall betydelig kunnskap om industrielle energisystemer. Dette er viktig nå som elektrisk energi er en så viktig del av klimaendringene, sier Jimmy Klinteskog, innkjøpssjef, TINE.

TINE SA har et tydelig bærekraftsmål om at innen 2025 vil det være null utslipp fra driften og kun bruke fornybar energi og drivstoff.

- Overgangen til elektriske kjøretøy skjer veldig raskt i Norge og ladebehovet forventes å øke tilsvarende. Det er utrolig morsomt at en stor aktør som TINE velger ladeløsningen vår InCharge. Vi ser at flere selskaper etterspør en komfortabel og smart helhetsløsning med maskinvare, betalingsløsning og installasjon, som vi kan tilby. I tillegg til de første planlagte ladestasjonene, ser vi også på mulighetene for å investere i våre egne ladestasjoner på TINEs land, sier Susanna Hurtig, Nordisk sjef for E-mobile ved Vattenfall.

Vattenfalls ladeløsning omfatter hele verdikjeden fra ordre til administrasjon.

- InCharge har fordelen at vi allerede har mange partnerskap på plass i Europa, vi vokser sterkt internasjonalt, og den styrken gir oss en stor fordel. Vi ønsker å gjøre det mulig for norske elbilførere å kunne lade enkelt, uansett hvor de er, sier Hurtig.

Fv: Björn Havaas, Marked and Sales Manager Vattenfall Norge, Jimmy Klinteskog, Innkjøpssjef TINE, Jørn Spakrud, Direktør Økonomi og Finans i TINE.
Jimmy Klinteskog, TINE
Susanna Hurtig. Foto: Henrik Bjørkmann