TINE bygger ut meieriet på Dovre

TINE har vedtatt å bygge ut meieriet på Dovre. Det betyr at TINE tar opp kampen med importert kvitmuggost. Med en investering på vel 50 millioner kroner vil produksjonskapasiteten dobles og arbeidsplassene sikres.

Over 90 % av hvitmuggost i dagligvaremarkedet blir importert. Spesialoster er i vekst og forbrukerinnsikt tyder på at norske forbrukere vil sette pris på norskprodusert hvitmuggost basert på norsk melk. TINE og Ostecompagniet tror at det er et stort potensial for vekst.

Det er meieriet på Dovre som produserer all TINEs hvitmuggost. Osten omsettes hovedsakelig gjennom Ostecompagniet. Nå vil TINE satse videre på meieriet på Dovre, bygge det ut og modernisere det. Det gir muligheter for å doble produksjonen.

- Med under 10 prosent av markedet er det store muligheter for å ta opp konkurransen i det norske markedet basert på lokalprodusert kvalitetsmelk. Vi har en klar ambisjon om vekst som vil være lønnsomt for norske melkeprodusenter. Jeg syns også det er hyggelig at det styrker lokale arbeidsplasser, sier konsernsjef Gunnar Hovland.

Hvitmuggostene vil bli omprofilert til merket «Dovre Ysteri».

- Med den endringen forteller vi tydeligere at vår kvalitetsost er lokalt produsert, er kortreist og er produsert på norsk melk. Merkevaren Selbu Blå er tydelig på opprinnelse og dette er noe vi opplever at forbrukerne setter pris på. Vi tror det samme vil skje med hvitmuggosten. Forbrukerne er opptatt av norsk, lokalt og kortreist, sier Nina Jutkvam Nørve, administrerende direktør i Ostecompagniet AS.

Meieriet på Dovre er en viktig arbeidsplass i denne fjellbygda og med denne satsingen vil arbeidsplassene sikres. Dersom ambisjonen for vekst slår til vil det også gi nye arbeidsplasser. Dessuten vil mer lokalprodusert melk anvendes lokalt.