Tina og Bettina gir bort musikk-inntektene for bekjemping av formuesskatt på Oslo vest

Smestad-duoen Tina (Melissa Astrup, 25) og Bettina (Norlevo Fleischmann, 25) gir bort alle streaming-inntekter fra musikken de har skrevet.

«Hvis vi en eller annen gang i livet, som er ganske sannsynlig, tjener penger på sangene våre, så gir vi bort litt for å bekjempe formuesskatten på Smestad i Oslo vest», sier Tina i en kommentar.

- Men hvordan fungerer dette og hva er formålet?

“Hver gang du hører på en av låtene våre går inntektene rett til «TOBF». Én gang i året vil «TOBF» dele ut penger til privatpersoner på Smestad, som ønsker å begrense skatt på egen formue eller eiendom.”

Duoen Tina og Bettina ble først kjent for det norske folk gjennom videoblogger i programmet Torsdag Kveld fra Nydalen. De siste årene har det vært stille fra jentene, men i fjor kunne man i mediene lese at jentene hadde signert kontrakt med Universal. I forbindelse med slipp av en ny EP med sanger, oppretter jentene fondet.

Bettina sier: «Da Tina dreit seg ut på Vixen trodde hun at karrieren var over. Men så ble hun kontaktet av Universal som ville signere platekontrakt. Vi lovte hverandre på fylla hos Universal sin sommerhfest at vi skulle gi bort alle streaming-inntekter, og av alle prosjekter vi har gjennomført til nå er dette det vi har angret mest på».

- Noen vil hevde at dette minner veldig om Karpe sitt fond PAF.no?

«De som mener det kan forberede seg på et sivilt søksmål og se hvor langt de kommer med de påstandene. Vi har penger, vi har advokater og vi har tid. Eneste vi mangler er empati! Men én likhet har fondet med Karpe sitt. Vi gir også penger til flyktninger; Skatteflyktninger.» Sier de to artistene samstemte.

Tina og Bettina har revitalisert seg på TikTok og har i følgende stund over 69.000 følgere. Det siste halve året har de sluppet låter som «Nå fingres julen inn», «Brannbil», «Chickelacke 2022» og «Jentene fra Helvete», der sistnevnte har 500.000 streams.

Tina utdyper: «Det som er digg med dette fondet, er at det høres lukrativt ut. Man tjener jo nesten ikke noe på Spotify uansett, så det kommer jo kanskje til å komme inn penger til maks en halvtimes advokatsalær i løpet av et år».

«Ja det er digg for da føles det ikke som vi taper så mye. Vi hater å tape og vi hater tapere. Dessuten har vi laget en klausul i kontrakten at fondets skapere kan ta ut lønn og utbytte, så vi sitter temmelig safe»sier Bettina.

I forbindelse med fondet TOBF.no (Tina og Bettina Foundation) slipper også jentene 3 sanger fra filmen «Tina og Bettina: The Movie».

«Fansene våre på TikTok har etterspurt om vi kan slippe de gamle sangene, og vi synes i utgangspunktet det er litt frekt av fansen å stille krav. Men så skjønte vi at vi kunne bli cancelled og upopulære hvis vi ikke gjorde det, så da gjorde vi det. Det har vært sjukt mye pes for å være ærlig».

- Men selv om det ikke vil bli mye i dette fondet, kommer dere jo uansett til å måtte gi bort litt. Strider ikke litt i mot deres natur?

«Vi er født på Smestad, så å gi dette tilbake til ressurssterke mennesker i samme situasjon som oss føles feil, men allikevel en forlengelse av det foreldrene våre ha lært oss: Trekk opp stigen. Forsyn deg to ganger. Spisse albuer og størst først.»

For Smestad. For livet.

Besøk nettsiden HER.

Foto: Rune Bendiksen

Universal Music AS er verdens, og Norges, største musikkselskap og representerer blant annet artister som Astrid S, The Weeknd, TIX, Post Malone, Ariana Grande, The 1975, Dagny, Ruben, Shawn Mendes, The Beatles, Odd Nordstoga, Drake, Imagine Dragons, The Rolling Stones m.fl.

Ny musikk fra Carly Rae Jepsen, Roc Boyz, Elton John, Olivia Lobato/Ramón, The Killers og Benny Blanco!5.8.2022 10:54:03 CEST | Pressemelding

Carly Rae Jepsen har sluppet sin nye singel “Beach House” fra det kommende albumet The Loneliest Time som slippes 21. oktober. I låten tar hun for seg uforutsigbarheten ved nåtidens online dating med uhell og skuffelser det kan bringe, på en ærlig og morsom måte. “Beach House” sementerer til syvende og sist Jepsens arv som en av pophistoriens skarpeste fortellere om de endeløse nyansene av kjærlighet og forhold. Den amerikanske artisten og produsenten Benny Blanco har fått med seg BTS og Snoop Dogg på sin nye låt “Bad Decisions” som ble sluppet i dag. Låten følger med en musikkvideo du kan se her The Killers er ute med låta “boy” i dag, som er produsert av Stuart Price som også produserte albumet Day & Age som toppet den norske albumlista i 2008. Bandet legger ut på turne i Nord-Amerika senere denne måneden, og skal også turnere i Australia og New Zealand i år. Produsentlegenden T Bone Burnett er nå aktuell med albumet The Invisible Light: Spells - en del av trilogien The Invisible Lig

Snow Boyz slipper ny musikk for sommeren – Kom da21.7.2022 14:49:48 CEST | Pressemelding

Snow Boyz har den siste tiden vært i studio og kokt opp låter for å servere fansen i sommer. Fredag 22. Juli slipper brødrene “Kom da”. “Kom da, navnet sier for seg selv. Drip og kommas er alltid velkomne hos oss. Derfor vi sier "Kom da" til drip og kommas. Drip står for stil og kommas står for flus til de som lurer.” sier Snow Boyz. "Vi var i studio med gutta mens vi hørte gjennom noe beats. Wavy var keen på å høre noe Bennochio beats og ba Bennochio sette på sine beats, men han var opptatt med noe annet og hørte ikke på det Wavy ba om. Plutselig ropte Wavy, "Ey Bennochio kom da, sett på noe beats mann" Med en gang han viste oss den første beaten begynte Wavy å synge "Kom da, Kom da". Ja mann, det var sånn låta ble til as.." Fredag 22. Juli slipper duoen endelig ny musikk. De er klare for å gi ut “Kom da”. Tidligere i år gjestet de Tina & Bettina på singelen “Brannbil”. Brødrene Rafael og Paulo Domingos alias Wavy Marley og $k!p utgjør duoen Snow Boyz. Etter duoen ble dannet i 2009, h