Tilpasser reiseforsikringen i takt med myndighetenes anbefalinger

- Nå åpner Europeiske Reiseforsikring for at kundene kan reise til Danmark, Finland, Island, Færøyene, Grønland og Gotland med gyldig reiseforsikring. Vi utvider dermed dekningen i tråd med myndighetenes anbefalinger, slik at våre kunder er godt ivaretatt dersom de ønsker å oppleve Norden i sommer.

På dagens pressekonferanse ble det klart at Utenriksdepartementet (UD) åpner opp for reiser til områder i Norden som tilfredsstiller smittekriterier fastsatt av Folkehelseinstituttet (FHI). Nye justeringer skal vurderes med 14 dagers mellomrom i tiden som kommer.

I praksis betyr dette at nordmenn fra og med den 15. juni kan reise til Danmark, Finland, Island, Færøyene og Grønland, samt til Gotland i Sverige - uten at det medfører karantene ved hjemkomst. Andre områder i Sverige åpnes ikke opp, og her vil forsikringen heller ikke gjelde.

- Dette er jo på mange måter en gledens dag for norske reisende, og en gylden sjanse for mange til å oppleve perler her i Norden. Vi ønsker at dette skal være enkelt for kundene å forholde seg til, og tilpasser forsikringsdekningen slik at den er i tråd med myndighetenes anbefalinger, sier Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i Europeiske Reiseforsikring, en del av If.

- Ergo gjelder forsikringen i alle de nordiske landene, samt i de enkeltområdene i Sverige som FHI gir grønt lys på. Det er viktig at man overholder disse geografiske begrensningene, og også respekterer de ulike landenes lokale restriksjoner, eksempelvis for København, legger han til.

- Vil fortsette å la myndighetene sitte med fasiten

- Vi i Europeiske har hele tiden sagt at vi lener oss på UDs reiseråd. Det er myndighetene som har grunnlag for å si hvor det er trygt for nordmenn å oppholde seg i utlandet, og vi som forsikringsselskap har ingen grunn til å overprøve dette. Derimot tilrettelegger vi for at man kan følge disse rådene, sier Handeland.

- I tillegg mener vi at det å åpne for andre områder enn UD anbefaler, i verste fall kan gi kundene en falsk trygghet. Når norske myndigheter sier at man da ikke kan forvente å få konsulær bistand hvis noe skjer, og heller ikke vi som forsikringsselskap kan garantere for kundens trygghet, ønsker vi ikke at folk skal reise, sier han.

Unntaket er "transportetappen" gjennom Sverige, uten overnatting eller unødvendige stopp, for nordmenn som ønsker å kjøre bil til Danmark.