Tillit er god business

Nylig kom beskjeden om at Telenor selger seg ut av sin virksomhet i Myanmar. Vi i Negotia ønsker å gi ledelsen honnør for å ha tatt den beslutningen.

Foto: Adobestock

Etter militærkuppet i februar har situasjonen for Telenor i Myanmar gradvis forverret seg. Militærregimet har blant annet krevd tilgang til brukerdata som adresser og anropshistorikk. Telenor har måttet motstå press om å gi myndighetene mulighet til å overvåke egen befolkning.

Norske selskap som krysser grenser i jakten på større markeder og profitt, står ofte i fare for å måtte forlate de verdiene de har med seg hjemmefra. Vi gir derfor honnør til ledelsen i Telenor for at de ikke har gitt etter for press, og for at setter menneskerettigheter, sikkerheten til de ansatte og god forretningspraksis foran fortsatt tilstedeværelse i Myanmar slik situasjonen er der nå.

Telenors beslutning er en viktig beslutning, som også andre virksomheter som operere internasjonalt kan ta med seg. Tilstedeværelse i land som sliter med å ivareta menneskerettigheter kan bidra til å bedre situasjonen i landet. Men bare hvis det gir rom for å kunne drive etter god forretningsskikk. Derfor er Negotia aktive i den internasjonale fagbevegelsen UNI Global Union, som har engasjert seg i situasjonen i Myanmar. For å kunne sikre at selskaper etterlever etiske prinsipper og arbeidsrettigheter, ikke bare i Norge, men også globalt.

Det er dette norske virksomheter kan og må konkurrere på, i dag og i fremtiden. Å være tro til sine verdier, transparente og ivareta sine ansatte bygger tillit i markedet. Og tillit i markedet er god business. Derfor er vi enige med Brekke når han sier at salg av virksomheten i Myanmar er den beste løsningen i denne situasjonen.

Foto: Adobestock