Tillbaka till 1970-talet i ny utställning på Bror Hjorths Hus

För att se det här innehållet från cdn.filestackcontent.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Utställning på Bror Hjorths Hus, Uppsala

Uppsala, Nov. 26, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) --

Konstsalong 70-tal
- verk ur Galleri Kavalettens samling

Pressvisning: Se nedan

Årets sista utställning i Bror Hjorths Hus tar oss tillbaka till 1970-talet, en omvälvande tid i samhället och konsten. Under denna tid, och fram till mitten av 1990-talet, fanns på Svartbäcksgatan i Uppsala ett livaktigt konstgalleri, Kavaletten. Galleriet visade samtidskonst i ett brett spektrum, allt från konstnärer med professurer på konsthögskolor som KG Bejemark och Evert Lundqvist till provokatörer och aktivister som Pussgruppen och Peter Dahl. Flera av de konstnärer som under årens lopp ställt ut på galleriet har också senare ställt ut i Bror Hjorths Hus, bland dem Ilon Wikland, Peter Dahl, Erland Cullberg och Tommy Östmar.

Både under galleriets aktiva period och efter dess stängning har inköp av konst av de konstnärer som ställt ut på galleriet pågått. Det är delar ur den samlingen som utgör utställningen Konstsalong 70-tal i Bror Hjorths Hus. Alla deltagande konstnärer har haft kontakt med galleriet under 1970-talet, även om det vid några tillfällen inte ledde till någon utställning.

Utställningen innehåller ett 40-tal verk av ett drygt 30-tal konstnärer och bjuder förhoppningsvis på både nostalgi och påminnelser från en tid då mycket såg annorlunda ut. Den består av en sammanhållen samling av konst från 1970-talet och erbjuder ett sätt att återstifta bekantskapen med eller nyupptäcka en tid full av politiskt engagemang, ett samhälle i förvandling, och samtidigt fundera på hur det egentligen blivit.

Utställningen produceras av Bror Hjorths Hus i samarbete med Johan Wallin, Galleri Kavalettens ägare.

Pressvisning:
Torsdag 2 december kl 9-14 kan vi ge dig en förhandstitt på utställningen tillsammans med Johan Wallin, ägare av Galleri Kavaletten. Boka tid med Tomas Järliden, museichef:
tomas@brorhjorthshus.se eller 018-567034

Invigning:
Lördag 4 december kl 14.00
Utställningen invigs av Johan Wallin, ägare av Galleri Kavaletten, i samtal med Tomas Järliden, museichef i Bror Hjorths Hus.

Visningar:
Söndagar kl 13.00
Introduktion torsdagar och fredagar kl 14.00
6 januari kl 14.00 och 23 januari kl 13.00 visar Johan Wallin utställningen

Öppet:
Torsdag-söndag kl 12-16
Jul och nyår: 26-30/12, 1-9/1 kl 12-16 (stängt 23-25/12)

About Press - Bror Hjorts Hus
Bror Hjorths Hus är ett konstnärsmuseum i Uppsala inrymt i Bror Hjorths tidigare bostad och ateljé. Förutom Bror Hjorths konst, visas utställningar med andra konstnärer i en tillbyggd konsthall. Museet har också en museibutik och kafédel. Oavsett om du kommer för att se Bror Hjorths konst, någon av de tillfälliga utställningarna i konsthallen, delta i konstskola eller lyssna på ett föredrag eller konsert hoppas vi att du lämnar huset med en känsla av att du upplevt något utöver det vanliga. Bror Hjorth (1894-1968) räknas som en av de stora modernisterna i svensk konst, lika mycket målare som skulptör och dessutom en skicklig tecknare. Hans konst är en hyllning till kärleken, musiken och livet. Med sina många målningar, skulpturer, reliefer och teckningar ger museet en unik bild av ett spännande och rikt konstnärskap.

Museichef
Tomas Järliden

tomas@brorhjorthshus.se
018-567034
018-567030

För att se det här innehållet från ml.globenewswire.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

AMG Advanced Metallurgical Group N.V. Announces AMG Brazil Mine Site has Reached Over 1,000 Days Without a Lost Time Incident1.12.2021 22:00:00 CET | Press release

Amsterdam, 1December 2021--- AMG Advanced Metallurgical Group N.V. ("AMG", EURONEXT AMSTERDAM: "AMG") is pleased to announce that the AMG Brazil Mine Site has reached over 1,000 days without a Lost Time Incident. Dr. Heinz Schimmelbusch, Chairman of the Management Board and CEO, said, “At AMG, the health and safety of our employees is the number one value. “Zero incidents” for an extended period of time is an extraordinary achievement. This incredible milestone was only possible because of each employee’s discipled attitude and proactive responsibility for creating a safe working environment.” “AMG Brazil has a certified HSE management system that is mature, robust, well developed, and efficient at preventing incidents by fostering identification and mitigation of risks and hazards as we constantly train our workforce to perform its duties safely. The system alone would never achieve such a result without our workers’ preemptive behavior and commitment to care for themselves and their

Sophi.io Wins at WAN-IFRA Digital Media Awards Worldwide 20211.12.2021 17:51:16 CET | Press release

Sophi Dynamic Paywall wins global award for Best Paid Media Strategy TORONTO, Dec. 01, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- Sophi.io, The Globe and Mail’s artificial intelligence-based automation, optimization and prediction engine, won WAN-IFRA’s 2021 Digital Media Awards Worldwide award in the Best Paid Media Strategy category for Sophi Dynamic Paywall, its real-time, personalized paywall engine that analyses both content characteristics and user behaviour to determine when to ask a reader for money or an email address, and when to leave them alone. The judges unanimously selected Sophi Dynamic Paywall as the winner, with one judge commenting: “What Globe and Mail did is state of the art and what I appreciate most is that they permanently tested against the old paywall so those results are really, really sustainable.” The World Association of News Publishers (WAN-IFRA)’s Digital Media Awards Worldwide is the news media industry’s global digital media competition. The worldwide winners are select