Tilgjengelig for bestilling nå: Nye Mercedes-Benz S-Klasse

En helt ny generasjon av verdens bestselgende luksussedan, nye Mercedes-Benz S-Klasse er nå tilgjengelig med norske priser fra kr. 1 308 000,-. De første bilene til norske kunder forventes å komme til Norge i løpet av første kvartal 2021.

- Modellen som definerer klassen har alltid vært spydspissen hos Mercedes-Benz. Med nye S-Klasse møter ingeniørkunst og godt håndverk digital innovasjon og nye brukeropplevelser. Kort oppsummert - bilen for de som ikke liker kompromisser, sier Kjetil Myhre, konserndirektør Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen AS.

MBUX: en ny dimensjon innen personalisering og interaksjon

I nye S-Klasse har dashbordet fått en ny arkitektur, med et moderne overflatedesign og ergonomisk skjermoppsett. Nye S-Klasse er utstyrt med inntil fem skjermer lokalisert både foran hos fører og passasjerer i baksetet. Det gjør kontrollen av kjøretøyet og komfortfunksjoner enda enklere, takket være andre generasjon MBUX (Mercedes-Benz User Experience) som kommer med mange nye funksjoner. I nye S-Klasse kan MBUX også betjenes fra passasjerer i baksetet.

Bilens interiør er enda mer digitalt og intelligent enn forgjengeren, og mulighetene for personalisering og intuitiv drift har blitt langt mer omfattende. Det nye visuelle høydepunktet i interiøret er den store sentrale skjermen i stående format, som er posisjonert mellom fører og passasjersetet.

Det intelligente infotainmentsystemet MBUX er i bedre stand til å lære og kan om ønskelig lære seg dine vaner og ta initiativ for deg. MBUX interior assist bruker kameraer i kontrollpanelet og læringsalgoritmer, for å kunne gjenkjenne og forutse førerens eller passasjerenes ønsker og intensjoner. Det blir gjort ved å tolke hoderetning, håndbevegelser og kroppsspråk for deretter å svare med tilsvarende kjøretøyfunksjoner. For eksempel hvis sjåføren strekker seg over eller mot det ledige passasjersetet, vil et søkelys bli automatisk slått på. Ved å trekke hånden tilbake slåes lyset av igjen.

En intuitiv og harmonisk kjøreopplevelse på høyeste nivå

Mer enn noen gang tidligere oppfyller interiøret kravet om en luksuriøs kjøreopplevelse mellom hjem og arbeid. Den ønskede harmonien mellom digital og analog luksus resulterer i et revolusjonerende interiørdesign, hvor førerdisplayet og mediedisplayet gir en omfattende estetisk opplevelse.

Det store head-up-displayet i frontruten byr på nyeste visningsteknologi i synsfeltet. Augmented reality-visningen suppleres av det innovative instrumentpanelet med 3D-skjerm. Ved for eksempel navigasjon, projiseres animerte svingpiler praktisk og presist på veibanen for å presisere hvilken retning du skal kjøre.
Betjeningen på fører –og mediedisplayet gir deg valget mellom stemmestyring eller sentral berøringsskjerm. Utseendet på skjermene kan tilpasses med et utvalg av fire skjermstiler (diskret, sporty, eksklusiv, klassisk) og tre moduser (navigasjon, assistanse, service).

Setene bokstavelig talt inviterer sjåfør og passasjerer til å sette seg ned og slappe av.  Inntil 19 motorer er innstallert i i forsetene for å tilby meget god sittekomfort, i tillegg vil ti forskjellige massasjeprogrammer bli tilgjengelig i nye S-Klasse.

For de spesielt musikkinteresserte, så har også Mercedes-Benz forbedret komforprogrammet «ENERGIZING» med massasje i setene, basert på resonansoverføring fra det integrerte Burmester® high-end 4D surroud sound systemet. Dette gjør basstoner følbare, og legger til et nivå til den tredimensjonale lytteopplevelsen – 4D lyd – inspirert av den akustiske massasjen.

Automatiserte kjøre- og kjøreassistentsystemer: enda mer støtte for sjåføren

Med nye S-Klasse kommer Mercedes-Benz enda et stort skritt nærmere visjonen om ulykkesfri kjøring. Føreren støttes av mange nye eller utvidede kjøreassistansesystemer. Når fare truer, er assistansesystemene i stand til å svare på forestående kollisjoner slik situasjonen krever. Som for eksempel har Mercedes-Benz lagt til en ny funksjon av PRE-SAFE® Impulse Side: Når en sidekollisjon truer, kan karosseriet løftes med opptil 80 millimeter med E-ACTIVE BODY CONTROL fjæring i løpet av noen tiendedeler av et sekund like før en forestående kollisjon. Dette reduserer belastningen på dørkonstruksjonene, siden dørterskelen kan absorbere mer av energien takket være sin høyere posisjon. Som et resultat kan deformasjon av passasjercellen og belastningen som påvirker passasjeren reduseres. Radarsensorer brukes til å gjenkjenne et potensielt sidekrasj.

Exteriør: perfekte proporsjoner for et klassisk utseende

Med kort overheng foran, lang akselavstand og balansert bakoverheng, er nye S-Klasse designet som en klassisk luksussedan med perfekte proporsjoner. Fronten imponerer med sin høye radiatorgrill, hvor hovedlyktene kjennetegner bilens frontaspekt. De har tre-punkts kjørelys-signatur som er typisk for S-Klasse, men de er smalere og har et mer dynamisk utseende enn tidligere. De innfelte dørhåndtakene (tilleggsutstyr) er et nytt komponent. De «spretter» ut elektronisk når føreren nærmer seg, eller når den ytre overflaten på dørhåndtaket strykes.

Under er oversikt over motorvariantene som vil være tilgjengelig i Norge fra salgsstart. En plug-in hybrid med helelektrisk rekkevidde på ca. 100 kilometer er forventet i 2021.

Teknisk data kort utgave
  S 350d S 350 d 4MATIC S 400 d 4MATIC S 500 4MATIC
Priser fra kr. (eks. lev):  1 308 000,- 1 370 000,- 1 439 000,- 1 560 000,-
Sylinderarrangement OM 656 , 6 i rekke M 256, 6 i rekke
Motorvolum (cc) 2925 2925 2925 2999
Ytelse  (kW/hk ved rpm) 210/286 ved 3400-4600 210/286 ved 3400-4600 243/330 ved 3600-4200 320/435 ved 5900-6100
Dreiemoment (Nm ved rpm) 600 ved 1200-3200 600 ved 1200-3200 700 ved 1200-3200 520 ved 1800-5500
Akselerasjon 0-100 km/t (sek) 6,4 6,2 5,4 4,9
Toppfart (km/h) 250 250 250 250
Blandet forbruk (l/100 km) 6,2 -6,7 6,8-6,3 7,9-6,7 8,0-9,4
Blandet CO2 – utslipp (g/km) 168 -201 191-209 175-209

Teknisk data lang utgave
  S 350d S 350 d 4MATIC S 400 d 4MATIC S 500 4MATIC
Priser fra kr. (eks. lev):  1 343 000,- 1 402 000,- 1 475 000,- 1 595 000,-
Sylinderarrangement OM 656 , 6 i rekke M 256, 6 i rekke
Motorvolum (cc) 2925 2925 2925 2999
Akselerasjon 0-100 km/t (sek) 6,4 6,2 5,4 4,9
Toppfart (km/h) 250 250 250 250
Blandet forbruk (l/100 km) 6,5-7,8 6,6-8,0 6,7-8,0 8,0-9,5
Blandet CO2 – utslipp (g/km) 170-204 172-211 176-211 181-216

Om Mercedes-Benz Personbil

Følg saker fra Mercedes-Benz Personbil

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Personbil på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Mercedes-Benz Personbil

Nye Mercedes-Benz GLA SUV klar med norske priser26.10.2020 15:42:20 CETPressemelding

Nye GLA SUV er endelig klar med norske priser, hvor et av høydepunktene for det norske markedet er at denne også kommer som plug-in hybrid med inntil 61 km elektrisk rekkevidde. Den nye modellen tar et teknologisk kvantesprang og har blitt betraktelig mer romslig enn sin forgjenger. Prisene starter fra kr. 576.000,- for GLA 200d 4MATIC og fra kr 450.000,- for GLA 250e plug-in hybrid. De første bilene forventes til Norge i starten av 2021.

Nye Mercedes-Benz E-Klasse klar med norske priser24.8.2020 15:46:28 CESTPressemelding

Mercedes-Benz åpner nå for bestilling av nye E-Klasse stasjonsvogn og sedan. Den nye modellserien har fått en omfattende oppdatering, og hele syv plug-in hybrider vil bli tilgjengelig – inkludert ladbar stasjonsvogn med firehjulsdrift. Prisene med forbrenningsmotor starter på kr. 681.900,-, og prisen for plug-in hybrid starter på kr. 639.900,-. De første modellene er forventet til Norge i løpet av høsten.