Til tross for en rolig førjulstid i leiemarkedet, opplever vi prisoppgang i Oslo, Asker og Bærum, sier administrerende direktør, Vibecke Lyse Augdal.

Det kostet nå i snitt 9399,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en nedgang på 1% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 1,4%.

For en 2-roms kostet det i snitt 12.574,- kroner, dette er en nedgang på 1,7% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 0,1%.

En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 15.812,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 1,8%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 3,9%.

- Det tar tid å leie ut om dagen og leietaker har mye å velge i. Vi opplever likevel at det er et godt marked i en vanligvis stille og rolig tid. Det er størst kamp om 2-roms leiligheter. Det er mange nye oppdrag på vei inn og vi forventer å ha mye spennende boliger til utleie fremover, sier daglig leder ved Utleiemegleren Majorstuen, Siri Anne Bernum Halck.

Det kostet i gjennomsnitt 9157,- kroner å leie en 2-roms i Stavanger. Sammenlignet med forrige måned, er dette en nedgang på 5,2%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 2,9%.

En 3-roms kostet i snitt 11.625,- kroner per måned. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 2,3%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 9,1%.

- Antall ledige boliger på Finn.no har holdt stabilt de siste tre månedene. Aktiviteten blant potensielle leietagere er fortsatt lav sammenlignet med august og september. Vi forventer som normalt en litt roligere periode nå frem mot jul, og at aktiviteten tar seg opp på nyåret, sier daglig leder ved Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge.

I Trondheim kostet en 2-roms i gjennomsnitt 10.861,- kroner, som er en nedgang på 2,1% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 6,4%.

For en 3-roms var snittleien 12.500,- kroner, dette er en nedgang på 8,6% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 6,4%.

- Fortsatt mange boliger til leie for sesongen. Det er leietakers marked, mange boliger med god standard, og sentral beliggenhet er ledig. Boliger som fremstår som umoderne er vanskelige å få leid ut, nesten uansett pris, sier daglig leder ved Utleiemegleren Trondheim, Solveig Hjallen Moen.

I snitt kostet det 10.478,- kroner å leie en 2-roms leilighet på Romerike. Sammenlignet med forrige måned er dette en oppgang på 1,3%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 2,6%.

En 3-roms leilighet på Romerike kostet i snitt 12.830,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 1,8%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 0,5%.

-Rekordmange boliger til leie på Romerike.

Årsaken er nok noe delt, men mest av alt er det mange nye prosjekter som bygges og veldig mange har investert på Romerike. En annen del av årsaken er nok at leietakerne har mye å velge mellom så boligene bli liggende ute litt lengre enn i august/september, sier daglig leder ved Utleiemegleren Romerike, Karsten Olsen.

I Asker og Bærum kostet det i gjennomsnitt 11.180,- kroner for en 2-roms, som er en oppgang på 9,1% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 16,5%.

For en 3-roms kostet det i snitt 15.128,- kroner for en 3-roms. Dette er en oppgang på 3,6% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor er dette en oppgang på 0,6%.

-I Asker og Bærum opplever vi en annerledes høst enn normalt, da det for tiden er et større antall boliger til leie enn noensinne tidligere. Med bortimot 400 boliger til leie er det 25% flere ledige boliger enn på samme tid de foregående årene. Dermed ser vi et marked som er veldig likt det en ofte opplever i høytiden om sommeren, nemlig at leietakerne har mye å velge i og dermed kan ta seg god tid i sin jakt etter den riktige boligen.

Etterspørselen er fortsatt god, spesielt for de nyere boligene. Som utleier bør man være ute i god tid, samt ha forståelse for at markedet nå er sensitivt med tanke på prisnivå, sier daglig leder ved Utleiemegleren Asker og Bærum, Tom-Anders Andersen.

Drammen:

Det kostet i gjennomsnitt 9811,- kroner å leie en 2-roms. Sammenlignet med forrige måned, er dette en nedgang på 3,5%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 3,7%.

En 3-roms kostet i snitt 11.725,- kroner per måned. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 5,9%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 1,4%.

-Antall ledige boliger på Finn.no holder seg stabilt sammenlignet med forrige måned. Leieprisene peker noe ned i Drammen. Markedet oppleves som veldig prissensitivt, med få interessenter på de fleste objekter.

Vi hadde en liten 3-roms sentralt i byen som hadde ligget ute på Finn.no en stund uten at den ble leid ut. Vi satt ned prisen. Det kom 13 interessenter på visning og den ble leid ut med en gang. Dette viser at leietakerne er i markedet, men at de har mye å velge imellom, sier daglig leder Eivind Sveen, ved Utleiemegleren Drammen.