Til Norge for å nå toppen i Taekwondo

Norges Kampsportforbund har i flere tiår satset målrettet på å utvikle taekwondo-utøvere på internasjonalt toppnivå.

Dette har ført til at Norge som eneste nasjon i Skandinavia har tatt OL-medaljer. – Hittil har Norge klart å kvalifisere seg til samtlige sommer-OL siden taekwondo kom på OL-programmet, unntatt London-OL. Vi ser at dette vekker oppmerksomhet og nysgjerrighet også hos våre naboer her i Skandinavia, sier Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.

Svenske Elin Johansson er én av de beste taekwondo-utøverne i Skandinavia, og hun ønsker nå å dra nytte av det gode taekwondo-miljøet her i Norge. Johansson er derfor denne uken i Norge for å trene med det norske taekwondo-landslaget ved det nye landslagsanlegget på Skullerud.

- Det er ingen overraskelse at utøvere fra resten av Skandinavia ser til Norge for å utvikle seg som utøvere. De siste årene har vi avholdt et stort antall treningsleirer med utøvere på toppnivå fra hele verden. Interessen for å trene i Norge øker ikke minst fordi vi har én av verdens mest anerkjente taekwondo-trenere, britiske Dave Cook, som landslagstrener, forklarer Jacobsen.

Satser mot enda et OL
Elin Johansson er en utøver med bred erfaring og stort talent, som nå altså besøker Norge for å få sparring på nødvendig nivå frem mot Tokyo-OL neste år.

- Elin har solid erfaring med sin deltakelse i to OL og hele åtte VM. Hun har vunnet gull i en rekke store, internasjonale konkurranser og satser nå for fullt for å kvalifisere seg til nok et OL. Vi er glade for at de norske landslagsutøverne får bryne seg mot en så god og erfaren utøver, og vil selvfølgelig gjerne legge forholdene til rette for at hun skal lykkes i å kvalifisere seg.

Taekwondo-miljøet i Sverige er mindre enn i Norge på toppidrett hvor vi har et tett daglig samarbeid med Olympiatoppen og Elin har vært tydelig på at hun derfor ønsker å benytte seg av våre trenere og utøvermiljøet her i Norge, noe vi er glade for å høre. Vi hjelper gjerne til, forteller Jacobsen, som håper at Norge og Sverge kan møttes i finalen i Tokyo.

For å få den nødvendige økonomiske støtten i Sverige er Elins mål nå å forberede seg maksimalt, slik at hun kan prestere i Grand Prix-stevnet i Sofia i oktober. Gode prestasjoner i Grand Prix-stevnene vil føre til støtte av Riksidrottsforbundet og Sveriges Olympiske komite, slik at Johanson kan satse for fullt mot OL-kvalifiseringen som finner sted i Italia i april neste år.

Det å bli mamma er ingen hindring
De senere årene har stadig flere kvinnelige idrettsutøvere i Skandinavia mestret kombinasjonen av toppidrettsliv og mammatilværelsen. Johansson er en av disse, og har med seg sin syv måneder gamle sønn Jamie på samlingen i Norge.

- Som idrettsforbund er vi svært glade for å støtte en utøver som kombinerer familie med idrett, og det vil også være nyttig for våre unge kvinnelige utøvere på taekwondo-landslaget å se at dette er mulig, sier Jacobsen.

Wushu: To norske medaljer på første dag i online-EM25.5.2020 13:47:08 CESTPressemelding

Som en følge av korona-epidemien ble årets EM i wushu, som var planlagt arrangert i Moskva, avlyst. Det europeiske wushu-forbundet ønsket allikevel å gi utøvere av kinesisk kampsport over hele Europa et konkurransetilbud, og i dag ble derfor online-EM i wushu innledet. Totalt deltar seks norske utøvere i mesterskapet. Allerede på mesterskapets første dag markerte den norske troppen seg, med sølv til Sophia Abramowski (12) og bronse til Jonas Thorsen Loe (17).

TAEKWONDO MØNSTER: NYTT GULL TIL NINA BANSAL11.5.2020 12:17:10 CESTPressemelding

Forrige uke arrangerte World Taekwondo Europe (WTE) sin første online-konkurranse i taekwondo mønster. Fem norske utøvere deltok, og landslagstrener og utøver Nina Bansal tok gull i sterk konkurranse mot utøvere fra hele verden. Online-konkurranser har blitt etablert av flere aktører nå i korona-perioden, og stevnene viser stor interesse for å konkurrere hos utøvere verden over. I stevnet avholdt av det europeiske taekwondoforbundet forrige uke deltok hele 1200 utøvere fra 75 nasjoner.