Til helgen kan du tenne bål igjen

På fredag oppheves det generelle bålforbudet i skog og mark. – Nyt høsten ute, og vis bålvett, oppfordrer Norsk Friluftsliv.

BÅLHYGGE: Bålet er en viktig stemningsskaper nå som det går mot mørkere tider. Foto: Bjørn Henrik Johansen

På grunn av skogbrannfare er det et generelt bålforbud fra 15. april til 15. september.

På fredag starter årets bålsesong, og det er det grunn til å tro at mange gleder seg til, sier Bente Lier, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

– Retten til å tenne bål i skog og mark er en viktig del av allemannsretten. Så lenge man viser bålvett og er obs på skogbrannfare, er det bare å komme seg ut og nyte den unike stemningen bålet gir, sier Lier.

Selv om det generelle bålforbudet er opphevet kan det være utvidet forbud i enkelte områder der det har vært lite nedbør. Det er uansett fortsatt viktig å ta visse forholdsregler før man tenner opp bål, understreker Lier.

Du må alltid forsikre seg om det er trygt å tenne bål der du er. Vær obs på vær- og vindforhold, og slukk godt før du forlater stedet. I tørre perioder med stor skogbrannfare kan kommunene innføre lokale forbud, også nå på høst- og vinterstid.

Du bør også alltid ha egnede slukkemidler tilgjengelig, og sørge for at bålet ikke er større enn at du har kontroll på det.

Tips til trygg bålbrenning:

• Ta hensyn til skogbrannfare og vindforhold.
  • Det er alltid den som brenner bål som har ansvaret for brannsikkerheten.
  • Det bør være en voksen, edru person som er ansvarlig for bålet.
  • Bålet må være i god avstand fra bebyggelse og vegetasjon.
  • Det er ikke lov å brenne bål på svaberg.
  • Bålet må ikke være større enn at du har kontroll på det og kan slukke ved behov.
  • Ha egnede slukkemidler lett tilgjengelig.
  • Det er forbudt å brenne plast, bygningsmaterialer og annen søppel.
  • Når du forlater bålplassen skal bålet være helt slukket.
    (Kilde: DSB)

HØSTAKTIVITET: Bålsesongen er i gang, og Norsk Friluftsliv oppfordrer til å ta familien med ut. Foto: Gard Eirik Arneberg