TikTok

TikTok lanserer ny verktøypakke for å bidra til næringsvekst i Norge

Det er langt mer enn bare dansevideoer på TikTok. Appen er også en arena for kunnskapsdeling og et nettsamfunn hvor små og store bedrifter når ut til flere hundretalls millioner brukere. I dag lanserte TikTok en vertkøykasse med nye funksjoner for Norges næringer. Ambisjonen er å bidra til at norske bedrifter blir gode historiefortellere og når ut til TikTok-samfunnet. De nye bedriftsverktøyene som lanseres er TikTok for Business, TikTok Ads Manager og TikToks partnerskap med Shopify. I tillegg lanseres en Juleguide som forbereder bedrifter på julesesongen. Disse nye funksjonene er en del av TikToks uttalte forpliktelse om å investere i Norden.

Vekst for norske og nordiske næringer

TikTok har en pågående satsing i Norden som har ført til etablering av det nye nordenkontoret i Stockholm, og over 40 nyansettelser. Med dette vil TikTok sørge for å støtte bedrifter, merkevarer og annonsører i sitt markedsføringsarbeid på den sosiale plattformen, så vel som å bygge oppmerksomhet om TikTok i Norden.

– Norge er et land hvor det snakkes om omstilling i stor skala, og mange ser mot vekst i nye næringer, både nasjonalt og lokalt, som løsningen for fremtiden. Derfor er vi svært begeistret over å imøtekomme både små og store norske bedrifter. Vi opplever en kjemperespons fra både bedriftsbrukere og resten av TikTok-samfunnet i Norden. Det er mildt sagt imponerende, og ikke minst er det tydelig at behovet for å drive kreativ historiefortelling er stort. Dette går også rett til hjerte av hva som gjør TikTok unikt som plattform. Jeg gleder meg over å kunne jobbe for næringsvekst gjennom å sørge for at bedrifter når ut til nye målgrupper, sier Liv Sandberg, administrerende direktør for globale forretningsløsninger hos TikTok i Norden.

Gode historiefortellere

TikTok for Business er en global plattform og et hjem for fremtidens løsninger innen markedsføring. Plattformen gir merkevarebyggere nye verktøy til å skape kreativ historiefortelling som gir ekte og meningsfylt engasjement i TikTok-samfunnet. I følge Kantar er kjøpsintensjonen 2,6 ganger høyere hos forbrukere som har sett en annonse på TikTok, sammenlignet med industristandardene. Med TikTok for Business får norske bedrifter nye muligheter til å nå ut, nye verktøy til å analysere annonser og kampanjer, og en ny plattform for kunnskapsdeling.

Nå nytt publikum med TikTok Ads Manager

TikTok Ads Manager er en selvbetjeningsplattform for å lage annonser. Løsningen bidrar med ressurser for å skape effektivitet og treffsikkerhet, og passer for bedrifter i alle størrelser. Gjennom Ads Manager får norske bedrifter tilgang på:

• Kreative verktøy: Alle bedrifter har sin historie å formidle. TikTok Ads Manager har en rekke kreative verktøy. Disse lar markedsførere lage innhold som sørger for en autentisk og nyskapende formidling av sin historie.
  • Fleksibel budsjettering: Uansett hvilket nivå brukeren har er TikTok Ads Manager tilpasset slik at man raskt kan komme i gang. Med Fleksibel budsjettering får bedriftene oversikt over sine utgifter, og muligheten til å justere hvor mye de bruker på annonseringer når som helst.
  • Intelligent målretting: Med intelligent målretting får bedrifter muligheten til å oppdages av stadig nye publikum.
  • Bedriftskontoer: TikTok introduserer egne bedriftskontoer med funksjoner og analyseverktøy som skreddersyr bedriftens muligheter til å nå ut til flest mulig.

Nytt partnerskap med Shopify

TikTok og Shopify samarbeider i Norge for å hjelpe Shopify-selgere med å lage og gjennomføre annonsekampanjer rettet mot det entusiastiske og svært engasjerte TikTok-samfunnet.

Dette lar Shopify-selgere lage video-reklame direkte i feeden i Shopify, som deretter sendes enkelt ut til det europeiske TikTok-samfunnet bestående av over 100 millioner brukere. Partnerskapet vil hjelpe bedrifter uansett størrelse med å skape nye ideer og få innsikt i pågående trender. Partnerskapet mellom TikTok og Shopify medfører blant annet:

• «One-click» pixel: Shopify-selgere kan installere eller koble på sin TikTok Pixel. Det er en liten kode som kan plasseres på nettsteder slik at nye potensielle kunder kan finne frem, kampanjer kan optimaliseres og man kan måle annonsers treffsikkerhet ved å klikke på én knapp. Slik blir det raskere og enklere å spore salg og hendelser på nettsidene.
  • TikTok kampanjer – «Alt på ett sted»: Shopify-selgere kan lage kampanjer, målrette seg mot spesifikke publikum og spore annonsestatistikken på et sted.
  • Kreativitet gjort enkelt: Med TikTok kan Shopify-selgere skape kreative og delbare annonser som treffer deres publikum. TikToks intuitive verktøy hjelper selgere med å gjøre sine produkter til høykvalitets TikTok-videoer på kun få minutter.
  • Avansert matching: Med denne nye funksjonen kan Shopify-selgere effektivt tilpasse nedslagsfeltene hos sine publikummer. Ved å matche TikTok annonser med kunders handlingsmønster kan man da tilrettelegge for bedre flyt i nettbutikker og gi en bedre opplevelse for kunden.

– De siste to årene har vi sett en enorm vekst og endring i kundemønster. Det er spesielt en sterk vekst av unge kunder som er på jakt etter nye merkevarer og som handler via sosiale plattformer. Derfor må bedrifter og merkevarer også endre måten de driver sine forretninger på. Med dette nye TikTok-partnerskapet kan Shopify-selgere i Norden komme i kontakt med nye kundegrupper som utløser et helt nytt potensiale for denne nye typen handel, sier Shimona Mehta, administrerende direktør, Shopify EMEA.

Kom i gang med solid veivisning

For å hjelpe små og mellomstore bedrifter i gang før julesesongen slipper TikTok også årets kreative Juleguide. Steg for steg går guiden gjennom hvordan man setter opp en TikTok-bedriftskonto, og hvordan man lager treffende innhold med telefonen og verktøyene i appen. Små og mellomstore bedrifter som er interessert i å lære mer om hvordan de kan bruke TikTok vil også kunne delta på det nylig lanserte Akademiet for små og mellomstore bedrifter. Dette er en serie videoundervisninger inndelt i fire deler som gir en enkel og oversiktlig innføring i TikTok-appen, samt mange nyttige tips. Akademiet er utformet for europeiske små og mellomstore bedrifter og passer godt for norske forhold.

For mer informasjon, ta kontakt med:

Parisa Khosravi, Head of Communications, TikTok Nordics

E-post: parisa.khosravi@tiktok.com

Foto: Carla Orrego Veliz

Om TikTok

TikTok
N/A Stockholm

N/Ahttps://www.tiktok.com/contact

Om TikTok
TikTok er den ledende plattformen for korte mobilvideoer. Vårt oppdrag er å inspirere og berike mennesker ved å gi dem et kreativt hjem og en autentisk, underholdende og positiv opplevelse. TikTok har kontorer over hele verden i Los Angeles, New York, London, Paris, Berlin, Stockholm, Dubai, Mumbai, Singapore, Jakarta, Seoul og Tokyo. www.tiktok.com

Følg pressemeldinger fra TikTok

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra TikTok på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.