TIGER – et mobilitetskonsept for ekstreme omgivelser.

SEOUL / MOUNTAIN VIEW, California,10. februar 2021: Hyundai Motor Group – Kia, Hyundai og Genesis – har i dag vist TIGER, et avansert mobiltetskonsept for selvkjørende transport i vanskelig terreng. Den fungerer som et firehjulsdrevet kjøretøy, men kan også gå på ben der det er hindringer.

TIGER tar seg frem på ben i svært vanskelig terreng.

TIGER står for Transforming Intelligent Ground Excursion Robot, og er utviklet av Hyundai Motor Groups New Horizons Studio i California, USA. Det er en såkalt UMV, Ultimate Mobility Vehicle.

«Kjøretøy som TIGER, og teknologien som ligger til grunn, gir oss mulighet til å utfordre vår fantasi», sier Dr. John Suh, sjef for New Horizons Studio. “Vi jobber kontinuerlig med å tenke nytt rundt design og utvikling av kjøretøy, og å redefinere fremtidens behov for transport og mobilitet»

Designet for ekstreme omgivelser og utilgjengelig terreng
TIGERs eksepsjonelle egenskaper er designet for ekstreme omgivelser. Den kjører med drift på fire hjul, men når omgivelsene blir vanskelige felles det ut ben som den bruker til å ta seg forbi og gå over hinder. En modulær platform gir mulighet for karosserier med ulik størrelse og for ulike formål.

Et sofistikert system med hjul, utfellbare ben, 360 graders retningskontroll, og en rekke sensorer for fjernstyring. TIGER kan også kobles på ubemmandede droner (unmanned aerial vehicles, UAVs), som kan lade og frakte TIGER til utilgjengelige steder.

Et stort lagringsrom gjør at den kan benyttes til varelevering, eller frakte last som hjelpemateriell i nødsituasjoner eller ved katastrofer. Kombinasjonen av ben og hjul gjør TIGER i stand til å takle ekstreme situasjoner samtidig som lasten fraktes stabilt.

TIGER er også ideell for 360-graders evaluering av områder for eksempel når naturkatastrofer rammer, eller utforske overflaten på en annen planet.

Første versjon designet i Silicon Valley
TIGER X-1 er første versjon, og New Horizons Studio samarbeider tett med bedriftene Autodesk, et ledende software firma, og Sundberg-Ferar på industridesign.

Elevate, det første UMV-konseptet fra Hyundai Motor Group, hadde også utfellbare ben, og ble vist på Consumer Electronic Show (CES) i 2019. Forskjellen på Elevate og TIGER er at den første kunne ha passasjerer, mens TIGER er ubemannet.

Ved å benytte en kombinasjon av robotikk og fremdriftsteknologi på hjul forventes Elevate, TIGER og andre kjøretøy fra New Horizons Studio å redefinere mobilitet for kjøretøy.

Se video av konseptet her: Video av TIGER X-1.

Samarbeidspartnere:

Informasjon om Sundberg Ferar

Informasjon om Autodesk

TIGER tar seg frem på ben i svært vanskelig terreng.
TIGER kan benyttes til undersøkelse av ukjente områder  som overflaten på f.eks. månen.
TIGER kan benyttes til undersøkelse av ukjente områder som overflaten på f.eks. månen.

Kia Bil Norge er hovedimportør av Kia til Norge, og gjennom nær 70 forhandlere markedsføres Kia over hele landet. Kia Bil Norge er en del av Bertel O. Steen, som er et av Norges største service- og handelsselskap. Den første Kia ble importert av Kia Bil Norge i november 1994, og tilsammen ruller det ca 30.000 Kia på norske veier. Service og ettermarked ivaretas av et kompetent og serviceinnstilt forhandlernett.

Følg pressemeldinger fra Kia Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Kia Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kia Norge

Kia Sorento vinner Red Dot og iF design award.16.4.2021 13:04:10 CEST | Pressemelding

Nye Kia Sorento hedres for sin design, og vinner både Red Dot Award og iF Award, to meget prestisjefulle designkonkurranser. «Sorento Plug-in Hybrid er nå i butikk hos mange av våre forhandlere, og vi får gode tilbakemeldinger både på pris, kjøreegenskaper og utstyrsnivå», sier Irene Solstad, konserndirektør for Kia i Bertel O. Steen. «Det at Sorento vinner to av de viktigeste designkonkurransene er veldig gøy.» Med de siste utmerkelsene i Red Dot og iF awards, fortsetter Kias suksess i de to konkurransene. Kia Soul var første bil fra et koreansk merke til å motta Red Dot i 2009, og siden har totalt 26 Kia modeller blitt hedret med den prestisjefulle prisen. I iF Award, som Kia mottok for første gang i 2010, har det blitt 21 priser inkludert nye Sorento. Prisdryss Like etter lanseringen i fjor høst vant Sorento ‘All-Wheel Drive Car of the Year 2020’ en pris som deles ut av Auto Bild Allrad. Senere ble den også tildelt den gjeveste tyske prisen "Golden Steering Wheel 2020" i klassen sto