«Tidløse toner» - fortryllende plate av Eli Storbekken ute i dag!

Sanger og tradisjonsbærer, Eli Storbekken, kommer med den fortryllende plata «Tidløse toner» 05. november. På denne utgivelsen blir Elis velkjente vokal akkompagnert av noen av landets fremste musikere: Mats Eilertsen, Mathias Eick, Andreas Ulvo, Harpreet Bansal og Helge Norbakken. Dette resulterer i en magisk sammensmelting av norske folketoner og jazz. Plateslipp finner sted på Nordic Black Theatre i Oslo, 7. november!

Eli Storbekken. Foto: Bjørnar Øverbø.

Eli Storbekken - "Tidløse toner" - release 05/11

Eli har i samarbeid med pianist og arrangør Andreas Ulvo, samt et superlag av jazzmusikere, evnet å skape et tidløst uttrykk, hvor folkelig sangtradisjon møter dagens instrumentale lydbilde. I godt samspill med Mats Eilertsen (kontrabass), Helge Norbakken (perkusjon), Harpreet Bansal (fele), Mathias Eick (trompet), og ikke minst arrangementer skrevet av Andreas Ulvo (piano), har de tradisjonsrike salmene blitt tilført vakre og stemningsfulle klanger!

Lytt til "Tidløse toner" her

Tidløse toner inneholder i hovedsak religiøse folketoner fra Østerdalen med utgangspunkt i nedtegnelser fra tre kvinnelige kilder; Mari Holmen fra Tynset, Hanna Moren fra Trysil, og Marit Storbekken fra Tolga.

Religiøse folketoner var en viktig del av livet til folk i tidligere tider, i dag er mange av disse melodiene i ferd med å forsvinne. Som ung lærte jeg de fleste av disse melodiene av min far, Egil Storbekken - sier Eli.

De fleste tekstene er skrevet av de store danske salmedikterne Thomas Kingo (1634-1703) og Hans Adolph Brorson (1694-1764). Musikkforsker Ole Mørk Sandvik (1875-1976) reiste på innsamlingsferder i flere dalfører på begynnelsen av 1900-tallet. Han ga blant annet ut "Østerdalsmusikken" (1943), som er en viktig bok for dem som er interessert i folkemusikk fra dette distriktet. I denne boken skrev han blant annet at "de religiøse folketonene er noe av det mest intime i norsk folkemusikk".

Eli Storbekken er en av landets mest etablerte og erfarne folkesangere, født i Østerdalen. Der oppdaget hun sin interesse for folkemusikk gjennom sine foreldre (Edith og Egil Storbekken), som denne utgivelsen er dedikert til. Hun har en lang og variert karriere innen den vokale folkemusikken, og har samarbeidet med musikere innen mange ulike sjangrer. I 2009 ble hun vinner av Folkelarmprisen i kategorien «Gruppe» for utgivelsen MAROS, samt en Spellemannsnominasjon for albumet Fabel i 2016. Hun har også mottatt priser som Norwegian folk music awards (2014), Rolf Gammlengprisen (2011) og Tolgaprisen (2011).

Eli Storbekken: sang
Andreas Ulvo: piano
Mats Eilertsen: kontrabass
Harpreet Bansal: fele
Mathias Eick: trompet
Helge Norbakken: perkusjon

Plateslipp på Nordic Black Theatre i Oslo, søndag 7. november!

Eli Storbekken. Foto: Bjørnar Øverbø.
Cover bilde: Christopher Rådlund. Grafisk design: Nick Alexander.

Mer musikk fra Kristiania Magiske Tivolitheater!3.12.2021 11:01:34 CET | Pressemelding

Årets julekalender, «Kristiania Magiske Tivolitheater» er et storslått juleeventyr fra gamle dager, den gang Norges hovedstad het Kristiania. Her får man servert magi, vennskap, kjærlighet og en hel del spenning hver eneste dag frem til julaften. De siste ukene har vi fått høre singlene Magi (Sebastian Zalo), De andres lys, Du går aldri alene og Lille Spurv (Helene Bøksle), og nå er også resten av sangene sluppet på albumet "Kristiania Magiske Tivolitheater - Sangene fra serien". Musikken i serien er knyttet til handlingen i historien om ti år gamle Luka og Tivoliet. Komposisjonene av Sindre Hotvedt har sitt eget sound basert på miljøet og tiden historien utspiller seg i, kombinert med moderne tonespråk og uttrykk, krydret med julens budskap. Hør hele albumet til Kristiania Magiske Tivolitheater her! Stjernespekket serie I tillegg til en imponerende rolleliste med barneskuespillere, får vi et gjensyn med flere kjente og kjære fjes i løpet av adventstiden på NRK. I tillegg til Lena Kris

AFFE med ny julelåt!3.12.2021 09:56:25 CET | Pressemelding

Kristin Seiersten og Bjørn Lindquist fortsetter å utvikle AFFE-universet. Lytt til AFFES nye julesang her! "Med en supermann i lomma" er en sjarmerende, fengende og sprudlende låt med et underliggende budskap om hvor viktig det er å tenke på andre rundt seg. Den omtenksomme, nysgjerrige og kreative fireåringen har laget en julegave helt selv. En plastelina supermann som skal hjelpe deg å føle deg trygg og gjøre jula ekstra bra.Men hvem trenger den aller mest? I tillegg til utgivelse av julelåt, har AFFE også laget en egen julekalender med 24 forslag til aktiviteter de voksne kan gjøre sammen med barna sine gjennom adventstiden.

Tomine Mikkeline slipper ny singel!26.11.2021 10:28:03 CET | Pressemelding

Lytt til "River" her! I 2022 slipper Tomine Mikkeline albumet "Joni" - et album med fantastiske tolkninger av et knippe kjente og kjære Joni Mitchell-låter. Låten "River" er første singel ut! Tomine Mikkeline kommer fra en musikalsk familie og begynte å ta cellotimer som 5-åring. 10 år gammel begynte hun med sangtimer, og allerede året etter ble hun tatt opp som elev ved Bergen kulturskoles talentprogram. Hun har to ganger fått 1. pris i Ungdommens musikkmesterskap i Oslo. Tomine har tidligere mottatt flere stipender og priser, blant annet fra Sparebanken Vest, Norsk Kulturskoleråds Drømmestipend og Bergen Kommunes Talentpris. Tomine Mikkeline har vært solist med blant andre Bergen Filharmoniske Orkester og Forsvarets Musikkorps Vestlandet. Hun har også turnért i England sammen med sangeren Aled Jones. Hun har også god erfaring som skuespiller fra teater og film, og har vært medvirkende i flere oppsetninger på DNS, blant annet Les Miserables, Dyveke og metalmusikalen Svartediket. Tomin

Ny singel fra The Humble Servants26.11.2021 10:07:58 CET | Pressemelding

Et behagelig livstegn fra The Humble Servants. På stadig søken etter skjønnheten har The Humble Servants spilt inn en ny singel, denne gangen en folk-ballade som passer perfekt nå som vinteren står for tur. Hvorfor er det tristeste ofte er det vakreste ? The Humble Servants gir deg opptil flere svar på det. «If you rather» er The Humble Servants på sitt beste og bandet frontes stadig av Live Miranda Solberg ( Louien ) og Lars F. Beckstrøm ( deLillos ) Lytt til "If You Rather" her! The Humble Servants består av; Live Miranda Solberg (Louien), vokal, Lars Fredrik Beckstrøm, gitar, kor, Tov Ramstad, kontrabass, cello, Rune Lindstrøm trommer, perkusjon, Marius Kristiansen, elektrisk gitar, kor, Jørn Raknes Pedal, steel gitar, Gøran Grini, piano.