Tidenes valgsatsing på TV 2 - flytter valgstudio til Deichman Bjørvika

– Vi er stolte av å få lov til å bruke Oslos nye storstue som vårt valgstudio. Seerne kan blant annet se frem til en intens og spennende debattkveld med Operaen og Oslofjorden som fantastiske kulisser, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes.

Valgstudio fra Deichman Bjørvika har premiere 22. august, og sendes søndag til torsdag frem til valgdagen. Det direktesendte programmet starter rett etter 21 Nyhetene på TV 2, og ledes av Cathrine Fossum og Linn Wiik, som tar deg gjennom de viktigste valgkampsakene og debattene. Tallanker Kjetil H. Dale presenterer ferske målinger og prognoser, og kommentator Aslak Eriksrud serverer analysene.

Også én av TV 2s to partilederdebatter sendes fra Norges største folkebibliotek.

– Deichman synes det er flott å huse TV 2s valgsendinger. Jeg tror at politikerne, lånerne og de som skal produsere valgsendingene vil ha nytte av å være sammen i Deichman Bjørvika, sier Knut Skansen, biblioteksjef for Deichman.

Mest omfattende valgdekning i TV 2s historie

Startskuddet for valgdekningen på TV 2 går allerede førstkommende søndag med statsministerduell fra Arendal, med Erna Solberg, Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum. Debatten ledes av programleder Yvonne Fondenes.

TV 2s nyhetsredaktør, Karianne Solbrække, kan love at det blir omfattende valgdekning både på TV 2, TV 2 Play, TV 2 Nyhetskanalen og TV2.no:

– Dette er den mest omfattende valgdekningen i TV 2s historie. Vi kan med hånden på hjertet si at TV 2s seere og lesere aldri før har kunnet se frem til så mye valgstoff som i år, sier Solbrække.

TV 2s første partilederdebatt sendes fra TV 2s Premier League-studio i Media City Bergen. Debatten ledes av programleder Arill Riise. Media City Bergen er også arena for valgnatt-sendingen, som ledes av Elin Ludvigsen, Morten Sandøy og tallanker Kjetil H. Dale.

– Årets første partilederdebatt arrangeres fra TV 2s hovedkontor i Bergen. Her skal også valgnattsendingen sendes fra. Og målet vårt er som alltid at du skal få valgresultatet hos TV 2 først, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes.

– Et stortingsvalg i Norge er alltid spennende. Vi vet at nordmenn er interessert i bred valgdekning fra hele landet, og det får de hos oss de kommende ukene, sier Sandnes.

Valgstoff rettet mot unge velgere

I år blir det også valgstoff på TV 2 Play, der fokuset er særlig rettet mot de unge velgerne. I den helt nye serien «Emmas stemme» følger vi influenser og «Bloggerne»-profil Emma Ellingsen i hennes møte med politikk og ungt engasjement.

– Vi vet at mange unge ikke bruker stemmeretten sin. Derfor er vi særlig opptatt av å hjelpe førstegangsvelgeren med å ta valget gjennom flere nye satsinger rettet mot denne gruppen, sier nyhetsredaktør Karianne Solbrække.

På TV 2 Nyhetskanalen blir det selvsagt også bred valgdekning, med partilederutspørring i programmet «Ærlig talt», dypdykk i tallene i programmet «Tallknuserne», og et blikk på de største politiske snakkisene i aktualitetsprogrammet «Norske tilstander».

På TV2.no får vi blant annet gjensyn med «Bak rattet», der Linn Wiik tar med seg de tre statsministerkandidatene på kjøretur.

– Dekningen vår skal kjennetegnes av å være tett på folks liv. Vi skal belyse de viktigste temaene i valgkampen, og vise hva som står på spill, forteller Solbrække.

TV 2-VALGETS PROFILER

Programledere: Arill Riise, Cathrine Fossum, Linn WiikYvonne Fondenes, Kjetil H. Dale, Elin Ludvigsen, Morten Sandøy og Rune Kjos.

Kommentator: Aslak Eriksrud.

Tallknuser: Terje Sørensen.

Pressefoto som kan publiseres fritt i omtale av TV 2s valgdekning: https://www.dropbox.com/sh/72azxvpvcqo6td6/AACkPYpZajg7mU-tY39i07AFa?dl=0

Foto: Espen Solli/TV 2

Oversikt over valgdekningen på TV 2:

Søndag 15.8, Statsministerduell i Arendal (TV 2, kl. 21.45)
TV 2 sparker i gang valgkampen med en direktesendt debatt mellom statsministerkandidatene Erna Solberg, Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum, fra vårt studio i Arendal. Yvonne Fondenes leder debatten.

Mandag 16.8 til onsdag 18.8, Arendalsuka (TV 2 Nyhetskanalen, kl. 17.30 ++)
Få siste nytt fra valgkampens startskudd, Arendalsuka, på TV 2 Nyhetskanalen. Debattflaten 17.30 går i sin helhet fra TV 2s studio i Arendal.

Søndag 22.8 (premiere), Valgstudio (TV 2, kl 21.20)
Direktesendt politisk magasinprogram rett etter 21 Nyhetene. Cathrine Fossum og Linn Wiik leder sendingen fra Deichman Bjørvika i Oslo, og tar deg gjennom de viktigste valgkampsakene og debattene. Kjetil H. Dale presenterer ferske målinger og prognoser, og kommentator Aslak serverer analysene. Sendes søndag til torsdag.

+ Valgstudio Nachspiel (TV 2 Nyhetskanalen, kl. 21.35)
I Valgstudio Nachspiel setter Linn Wiik og Cathrine Fossum seg ned i sofaen og går i et dypdykk i de politiske sakene sammen med kommentator Aslak Eriksrud og andre spennende gjester tett på politikken.

Tirsdag 31.8, Partilederdebatt (TV 2 + Nyhetskanalen, kl. 21.40)
Direktesendt partilederdebatt fra TV 2s Premier League-studio i Media City i Bergen. Arill Riise leder debatten.

På Nyhetskanalen og TV 2 Play lader vi opp til debatten i programmet «Bakrommet» allerede fra kl. 20.00, og kaster terninger på innsatsen etter debatten. «Bakrommet» ledes av programleder Rune Kjos.

Onsdag 8.9, Partilederdebatt (TV 2 + Nyhetskanalen, kl. 21.40)
Direktesendt partilederdebatt fra Deichman Bjørvika i Oslo. Arill Riise leder debatten.

På Nyhetskanalen og TV 2 Play lader vi opp til debatten med programmet «Bakrommet» allerede fra kl. 20.00, og kaster terninger på innsatsen etter debatten. Ledes av Rune Kjos.

Mandag 13.9, Valgnatt (TV 2 + Nyhetskanalen, kl. 19)
Hvem skal lede Norge de neste fire årene? Svaret får du i TV 2s valgnattsending, som ledes av Elin Ludvigsen, Morten Sandøy og tallanker Kjetil H. Dale fra Media City i Bergen.

Mandag 13.9, Partilederdebatt (TV 2 + Nyhetskanalen, valgnatten)
Direktesendt partilederdebatt fra Vandrehallen i Stortinget. Samproduksjon mellom TV 2 og NRK. TV 2s programleder er Yvonne Fondenes.

TV2.no:
I TV 2s variant av valgomat - Partikabalen - kan du finne partiet som passer best for deg i årets valg. Legg kortene i det engasjerende spillet, og finn ditt parti! Du finner den her: https://www.tv2.no/partikabal/

I «Folkets spørretime» får du en unik mulighet til å stille dine spørsmål i en interaktiv direktesendt videochat med partilederne.

Linn Wiik tar med statsministerkandidatene på kjøretur i «Bak rattet». Erna Solberg, Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum utfordres både på kjøreegenskaper og hvordan de skal styre landet hvis de blir valgt.

«God kveld Norge» går også i valgmodus! Programlederne Niklas Baarli og Marte Bratberg skal sjekke ut ulike valgkampsaker, med humor og skråblikk.

Komiker Otto Jespersen er godt kjent for sin treffsikre satire. I årets stortingsvalg skal han underholde TV 2s publikum med monologer om valgkampen.

På valgdagen får du selvsagt de siste prognosene og resultatene på TV2.no, i vår direkteoppdaterte resultatportal.

TV 2 Play:
I den helt nye serien «Emmas stemme» følger vi influenser og «Bloggerne»-profil Emma Ellingsen i hennes møte med politikk og ungt engasjement. Premiere 24.8.

I tillegg har aktualitetsprogrammet «Ekte» for ungdom, med programleder Guro Halleraker, premiere allerede 5.8. Gjennom seks episoder undersøker Guro saker som er viktige for unge i valget.

TV 2 Nyhetskanalen:
I programmet «Ærlig talt» jakter programleder Yvonne Fondenes etter ærlige og tydelige svar fra politikerne - og gjennom valgkampen skal alle partilederne spørres ut.

I programmet «Tallknuserne» tar TV 2s tallknusere et dypdykk inn i tallene, og gir deg de ferskeste tallene, prognosene og analysene før valget. Ledes av Kjetil H. Dale, sammen med tallknuser Terje Sørensen.

Aktualitetsprogrammet «Norske tilstander» tar et blikk på de største snakkisene i norsk politikk, på informativt og underholdende vis. Ledes av Elin Ludvigsen og Morten Sandøy.

I tillegg får du siste nytt fra valgkampen, ferske analyser og debatter i «Valgmorgen» på Nyhetskanalen.

Siril Vatne MelingPR- og medierådgiver

Pressekontakt for Skal vi danse, Sommerhytta, Bislett bnb, Etter lørdag, Bortført, Hjerteslag

Tel:97043166Siril.VatneMeling@tv2.no

Følg pressemeldinger fra TV 2

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TV 2 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra TV 2