Tidenes største sommerstudentkull hos Computas

Årets sommerstudentkull hos Computas setter rekord. Hele 30 teknologistudenter fra forskjellige utdanningssteder har funnet plass i Computas’ lokaler i Akersgata i sommer. Fordelt på fem prosjekter er studentene klare for en spennende sommer både faglig og sosialt.
Her er noen av årets sommerstudenter samlet på takterassen i Computas’ lokaler i Akersgata i Oslo.

Konsulentselskapets sommerstudentprogram har blitt tradisjon og dateres over ti år tilbake. I år settes rekord når hele 30 studenter ønskes velkommen til Computas. De er valg ut blant nærmere 300 søkere, og skal jobbe med reelle kundecases, i tillegg til annet spennende, faglig påfyll og sosiale aktiviteter. Studentene jobber i tverrfaglige team på prosjekter for oppdragsgivere som Teknisk Museum, TV-aksjonen og Arkivverket.

Tverrfaglige team

Årets studenter er fordelt på fem forskjellige prosjekter. To av prosjektene er på oppdrag fra TV-aksjonen som Computas har vært tett samarbeidspartner med over flere år. En annen gruppe jobber med en løsning for Teknisk Museum nyåpnede IKT-utstilling, hvor de på en enkel måte skal vise publikum mekanismene bak hvordan en maskin lærer. Under tett oppfølging fra veiledere i Computas, får de mulighet til å gå i dybden av teknologien og erfare hvordan det er å jobbe som konsulent.

Andreas Nyland (24) studerer kommunikasjonsteknologi og digital sikkerhet ved NTNU. Hans team skal levere en visningsløsning for Arkivverket. På spørsmål om hvorfor han ønsket seg sommerjobb i Computas svarer han:

- Jeg hadde hørt mye bra om Computas og sommerstudentprogrammet. Det jeg hadde hørt fra andre om det sosiale opplegget, nærhet til kunden og oppfølging fra veiledere og mentorer gjorde at jeg ikke var i tvil om å ville dra til Oslo og oppleve det som ble beskrevet som “en sykt bra sommer”.

Med 30 studenter på plass er det mye liv i Computashuset. I våre kanaler kan du følge dem og prosjektene gjennom sommeren.

Her er sommerstudentene godt i gang med lego-workshop i innfasingsuken.