Hav Eiendom

Tidenes sterkeste satsing på medvirkning - Inviterer innbyggerne til å forme Oslos nye bydel

Som et ledd i det omfattende arbeidet med medvirkning og innbyggerinvolvering, inviterer Hav Eiendom sammen med Rodeo arkitekter og SDG, hele byen til utstilling og formingsverksted i Deichman Bjørvika. Utstillingen åpner onsdag 9. september og alle er invitert til å følge åpningen som streames live fra klokken 19.30.
Hva mener du at vi trenger i Oslos nye Fjordbydel? Her vises den planlagte delen av Havnepromenaden, som blir en km lang og vil legges helt ut til sjøkanten.

Grønlikaia ligger bortenfor Sørenga og er det siste utviklingsprosjektet i Bjørvika. I dag er det et avstengt område med containere, men om noen år vil dette være Oslos nyeste fjordbydel.

– Alt for ofte ser vi at engasjementet hos publikum, vekkes først når avgjørelsene er tatt. Nå går vi bredt ut for å nå så mange som mulig, allerede tidlig i prosessen. Vi ønsker å høre stemmene fra folk flest, også dem som vanligvis ikke engasjerer seg i byutvikling, forklarer Kjell Kalland, administrerende direktør i Hav Eiendom.

Flytter øya inn på Deichman
I utstillingslokalet på Deichman har Rodeo og SDG bygget en modell av det store friområdet lengst syd i Grønlia, som kan bli en ny «øy» i Oslofjorden.

- Ved å flytte «øya» inn på Deichman, ønsker vi å skape diskusjon rundt byutvikling og inspirere til refleksjon og handling. Landskapet vi har laget skal illustrere dette området, som de færreste av oss har et forhold til i dag. Samtidig vil vi også signalisere en tilnærming til prosessen og en sirkulær systemtenkning, forteller Henning Sunde, grunnlegger og partner i Rodeo arkitekter.

- Vi har hentet planter og trær fra Oslofjordens flora. Ideen er å gjøre publikum oppmerksom på dette ukjente stedet i byen, for så å gi inspirasjon til å komme med egne ideer og innspill til hva det kan brukes til. Publikum vil også få profesjonell hjelp til å forme ideen sin fra arkitektene bak planene og fra designere fra SDG, forklarer Sunde.Ber

Ønsker seg spenstige forslag

Hver lørdag og søndag i perioden utstillingen er åpen, 9. september-7. oktober vil arkitekter, planleggere, byutviklere og designere fra Rodeo arkitekter og SDG være til stede fra klokken 10-16, for å bistå publikum med å utforme sine forslag.

- Vi ønsker å gi besøkende kunnskap og inspirasjon, sånn at de selv kan ta i bruk sin kreativitet for å medvirke i Oslos byutvikling, sier Henning Sunde, grunnlegger og partner i Rodeo arkitekter.

Følg åpningen av utstillingen i dag, 9. september, klokken 19.30

Program:

Host: Henning Sunde, grunnlegger og partner, Rodeo arkitekter

1. Om medvirkning på Grønlikaia: Hva skjer?
    Ved Kjell Kalland, administrerende direktør i Hav Eiendom, Knut Schreiner, kultursosiolog Rodeo arkitekter og Suvita Ballchand (SDG)
  1. Om utstillingen, øya og det å tenke bærekraft
    Ved Marie Winsvold, bærekraftsjef Hav eiendom og Emilie Bergem, arkitekt i Rodeo arkitekter
  1. Musikkinnslag ved Musti
  1. Om viktigheten av å tenke urbant friluftsliv
    Ved Lasse Heimdal, Norsk Friluftsliv
  1. Idépitchinging
    Ved elever fra Edvard Munch videregående skole, Forbundet Viken med flere
  1. Prat med evalueringsgruppen
    Ved Erling Dokk Holm, NMBU, Monika Fleisje, Bymiljøetaten og Marianne Nettland, Bydel Gamle Oslo
  1. Musikkavslutning ved Musti

Åpningen er digital og strømmes live 9. september klokken 19:30.

Åpen helg:

Hver lørdag og søndag, fra og med lørdag 12. september til og med søndag 4. oktober mellom klokken 10.00 og 16.00, vil du møte fagfolk fra Rodeo arkitekter og fra SDG, som vil hjelpe deg med å uttrykke og utvikle ideen din.

Bli med i planleggingen:
På www.gronlikaia.no kan dele din ide i tekst og bilder.

Utstillingen er et samarbeid mellom Rodeo arkitekter, Scandinavian Design Group og Hav Eiendom.

Utstillingen varer til og med onsdag 7. oktober.

– Det er særlig to store offentlige rom vi ønsker innspill på. Det første er den én kilometer lange strekningen langs Havnepromenaden, som går helt ut til vannkanten. Hva er det Havnepromenaden mangler i dag, som kan passe inn her? Hva må til for at du skal kunne tenke deg å ta turen ut på Grønlikaia og tilbringe litt tid? Det andre er det 17 mål store friområde lengst syd, forklarer Sunde.

- Vi ser frem til mange og spenstige forslag, lyder oppfordringen fra Kjell Kalland, som i gleder seg til utstillingen og til å møte publikum.

Kontakter

Henning Sunde, partner og grunnlegger i Rodeo arkitekter, hs@rodeo-arkitekter.no, mob: 996 40 364

Kjell Kalland, administrerende direktør i Hav eiendom, kjell.kalland@haveiendom.no, mob: 918 37 650

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde

Om Hav Eiendom

Hav Eiendom
Skur 38 Akershusstranda 19, 0150 Oslo

22 17 91 00https://haveiendom.no/

Hav Eiendoms oppgave er å skape en bærekraftig fjordby og verdier for byen, havnen og samfunnet. Selskapet ble etablert i 2003 for å utvikle Oslo Havn KFs eiendommer, som frem til da hadde vært benyttet til havnevirksomhet. Siden den gang har Hav Eiendom sammen med Oslo S Utvikling, utviklet Fjordbyen i Bjørvika og sørget for å gi Oslos befolking tilgang til sjøfronten.

Hav Eiendom og OSU eier Bjørvika Utvikling og Bjørvika Infrastruktur med en fordeling på 66 prosent (Hav Eiendom) og 34 prosent (OSU). Hav Eiendom eies av Oslo Havn KF.

Les mer om hvordan Hav Eiendom AS jobber for en attraktiv, inkluderende og bærekraftig fjordby på www.haveiendom.no

Følg pressemeldinger fra Hav Eiendom

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Hav Eiendom på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Hav Eiendom