Tidenes parasatsing i Norge – skal doble antall medaljekandidater

35 fagpersoner innen paraidretten fra hele 11 særforbund, Olympiatoppen og Norges idrettsforbund var samlet til kickoff for det som er tidenes parasatsing i Norge. - Det overordnede målet er å doble antall medaljekandidater i Paralympiske leker i løpet av åtte år, sier Olympiatoppens Cato Zahl Pedersen.

Norsk idrett står samlet bak det som trolig er tidenes parasatsing. Dobling av antall medaljer i Paralympics innen åtte år er målet. I dag var 11 særforbund, Olympiatoppen og NIF samlet til kickoff på Olympiatoppen. Foto: Geir Owe Fredheim / Idrettsforbundet

I samarbeid med Stiftelsen VI er det satt av seks millioner kroner årlig til langsiktige prosjekter for å utvikle flere parautøvere til internasjonalt toppnivå. Totalt 11 særforbundsprosjekter, rettet mot syns- og bevegelseshemmede, er plukket ut til å få 6 millioner kroner årlig de neste fire årene.

- Søknadsprosessen fra særforbundene viser at det er en betydelig økt iver etter å skape et løft for paralympisk rekruttering og utvikling. 16 særforbund søkte og vi har landet på videre samarbeid med elleve idretter, sier prosjektleder Elisabeth Eyde i Olympiatoppen

Følgende forbund og idretter har underskrevet samarbeidsavtale og er tildelt prosjektmidler: langrenn, alpint, snowboard, skiskyting, svømming, bordtennis og roing. I tillegg skal det inngås avtaler med friidrett, skyting, paraishockey og sykkel.

Tettere samarbeid med flere aktører
Det er altså først og fremst disse ovennevnte idrettene som skal gi Norge et løft i internasjonal paraidrett. Prosjektenes arbeidsmål er å rekruttere og utvikle flere unge parautøvere til høyeste internasjonale nivå gjennom tettere samarbeid med klubber, fagkonsulenter og Olympiatoppen ute i regionene.
- Målet er å trigge ungdommer som ønsker å være aktive til å bli enda mer aktive, rekruttere flere med medfødt funksjonshemning gjennom tett samarbeid med skoler, kommuner og rehabiliteringsinstitusjoner, og hjelpe nyskadde inn i idretten, både de som tidligere har vært aktive, men også nyskadde som ønsker å starte med idrett, sier Cato Zahl Pedersen.

Zahl Pedersen er utrolig glad for samarbeidet med Stiftelsen VI.
- Vi ser på dette samarbeidet som en fantastisk mulighet for å få et gjennombrudd for rekrutteringen og utvikling av paratoppidretten. Den økte oppmerksomheten som allerede er skapt, gir et moment som vi vil bruke til økt satsing og styrking av klubber som tilrettelegger for målrettet daglig treningsaktivitet i fellesskap for parautøvere, sier Cato Zahl Pedersen.

Han håper å se resultater ganske raskt.
- Det som blir viktig for oss er at vi allerede i løpet av et års tid vil se en tilvekst av nye utøvere i de ulike idrettene, sier Zahl Pedersen avslutningsvis.

Idrettsforbundet jobber videre for full gjenåpning av norsk idrett30.6.2020 12:58:29 CESTPressemelding

Store deler av norsk idrett er nå gjenåpnet. Dette gjelder all idrett for barn og ungdom hvor man kan trene normalt og gjennomføre lokale og regionale konkurranser fra 1. august. Toppidretten har fått grønt lys for trening og konkurranser så snart smittevernsprotokollene er på plass innen de ulike idrettene. I tillegg er trening og konkurranser tillatt for alle idretter – også for de over 19 år, som ikke medfører nærkontakt.

En annerledes Idrettsgalla 202122.6.2020 14:30:46 CESTPressemelding

Det blir idrettsgalla på NRK 9. januar 2021, men i en annerledes form enn seerne er vant til. Konkurransegrunnlaget i 2020, som følge av koronasituasjonen, gjør at de fleste klassene vil mangle prestasjonsgrunnlag som kvalifiserer for juryering. I den uvissheten som råder, vil det også kunne bli betydelige forskjeller i konkurransegrunnlaget for de ulike idrettene. Styret for idrettsgallaen har derfor besluttet at den store jubileumsgallaen, som skulle vært avholdt i Trondheim 9. januar, i sin helhet er flyttet til 8. januar 2022.