Tidenes dypeste losoppdrag inn Oslofjorden
Det er en gigant som er på vei til Oslo; 333 meter langt, 76 meter høyt og 78 meter bredt!
– Det har blitt loset inn cruisefartøy som er like store, men de har ikke gått like dypt. Så det er dybden som er den store utfordringen. Hangarskipet holder seg marginalt innenfor maksdybden i seilingsforskriften for Oslofjorden, forklarer losene.
For det er mange ulike sikkerhetsmessige hensyn å ta når det som omtales som verdens største krigsskip kommer til Norge, og losene skal bidra til at sjøsikkerheten blir godt ivaretatt.
God dialog for å finne trygg rute
Det begynte med en henvendelse til Kystverkets lostjeneste om det er praktisk mulig å ta det gigantiske fartøyet inn til Oslo.
– I henvendelsen kom de med et forslag til rute som vi vurderte til å ikke være dyp nok. Det er mange hensyn å ta i en slik ruteplanlegging, med både regelverk, dialog med sjøtrafikksentralen i Horten som passer på at fartøyet får friseilas inn, og taubåter og andre støttefartøy. Vi kom med våre innspill tilbake, og gjennom dialog endte vi opp med en rute som både vi i Lostjenesten og fartøyet er tilfreds med og mener skal la seg gjennomføre på en trygg måte, forklarer de.
Ved spesielt krevende oppdrag tar Lostjenesten gjerne i bruk simulatorer eller VR-hjelpemidler for å øve og forberede seg. I dette tilfellet er ikke farvannet så krevende at det har vært nødvendig.
– Det er som sagt dybden som er utfordringen, men den er innenfor de begrensningene som seilingsforskriften for Oslofjorden setter, så det skal gå bra. Fartøyet er veldig bredt, men det er over vannet. Skroget er bare 44 meter bredt, så det skal også gå fint, forteller losene.
Mange spesialoppdrag hvert år
De understreker at de mer enn 270 statslosene i Kystverkets lostjeneste hvert år bidrar i mange spesialoppdrag langs hele kysten.
– I slike oppdrag er godt samarbeid helt avgjørende og da er Lostjenesten en nøkkelfunksjon, med både lokalkunnskap om seilingsforholdene og moderne hjelpemidler. Vi har de siste årene vært gjennom en kraftig modernsering, men samtidig har vi den kunnskapen som trengs for å få fartøyene trygt i havn dersom alle hjelpemidler går i svart, avslutter de to losene som har sett frem til å gjennomføre onsdagens oppdrag på USS Gerald R. Ford og få giganten inn til Oslo.
Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
Ny runde med tilskudd til kommunale fiskerihavnetiltak – søknadsfrist 1. mars 20269.12.2025 13:02:05 CET | Pressemelding
Kystverket lyser nå ut en ny runde med statlig tilskudd til kommunale fiskerihavnetiltak. Ordningen skal bidra til å styrke og utvikle infrastrukturen i fiskerihavner langs hele kysten. Søknadsfristen er 1. mars 2026.
Testar nye sjømerke langs kysten2.12.2025 08:05:00 CET | Pressemelding
Nye, norskutvikla sjømerke vert no sett ut på utvalde stadar frå Kragerø til Sørvær. Med sterkare lys og smartare design skal dei nye «trafikkskilta til sjøs» testast i nokre av dei tøffaste forholda langs kysten.
Ny utlysning av havneprosjektet i Kjøllefjord27.11.2025 12:23:43 CET | Pressemelding
Kystverket lyser nå ut entreprisen i prosjektet Kjøllefjord fiskerihavn på nytt, etter at den første konkurransen ble avlyst i juli med bakgrunn i at anbudene lå vesentlig over kostnadsrammen.
Norge vertskap for "Øvelse skyggeflåte"12.11.2025 09:08:59 CET | Pressemelding
Denne uken møttes representanter for flere europeiske land til kriseøvelse i Norge. Scenarioet var en skipsulykke med et stort, sanksjonert tankskip. Eierskapet til skipet var uklart, og det samme var forsikringsstatusen.
Lys i riktig retning – IALA-omleggingen av sjømerking langs norskekysten er fullført11.11.2025 15:21:46 CET | Pressemelding
Etter sju år med systematisk arbeid fullførte Kystverket i dag, 11. november, en av de største moderniseringene av norsk navigasjonsinfrastruktur. Nærmere 1800 fyrlykter langs kysten er nå lagt om i tråd med de internasjonale IALA-retningslinjene for sjømerking.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
