Tidenes boliglånsvekst

— Boliglånsveksten overgår alt vi tidligere har opplevd, sier administrerende direktør Lisbet K. Nærø, og fortsetter: — Vi lykkes godt på bred front både i den tradisjonelle bankvirksomheten og med vårt nye heldigitale konsept, Himla Banktjenester. Vi har nå passert 850 millioner kroner på denne innovative plattformen. For tiden kommer mer enn halvparten av alle våre nye boliglån fra Himla, og med dette kommer det også et gledelig høyt antall nye kunder som vi kan ønske velkommen.

Resultat etter skatt for 3. kvartal utgjorde 45,0 millioner kroner mot 49,3 millioner kroner i samme periode i fjor. Dette gav en annualisert egenkapitalavkastning på 7,2 prosent for kvartalet.

— Det fremlagte regnskapet viser at vi er på god vei til en normalisering i en ellers vanskelig tid. Digitaliserte prosesser gjør at vi kan håndtere den høye utlånsveksten uten særlig økning av kostnadsbasen. Med god tilgang til langsiktig finansiering i obligasjonsmarkedet gjennom boligkredittselskapet, oppnår vi tilfredsstillende lønnsomhet med denne satsningen, avslutter Nærø.

Fana Sparebanks nøkkeltall og hovedtrekk fra regnskapet for 3. kvartal og per 30.09.2020. Konsern.

Kvartal 2020

Hittil i år

Q3

Q2

Q1

30.09.2020

30.09.2019

Rentenetto (MNOK)

84,1

66,3

95,1

Resultat før tap (MNOK)

51,7

74,0

3,1

Resultat for perioden (MNOK)

45,0

64,8

93,5

Totalresultat (MNOK)

45,0

64,8

93,5

Forvaltningskapital (MRD)

29,4

27,7

27,0

29,4

26,2

Utlånsutvikling % Q/12 mnd.

4,8/9,0

Følg saker fra Fana Sparebank

Siste saker fra Fana Sparebank

Himla vekst i Fana Sparebank18.8.2020 13:25:27 CESTPressemelding