Ti Tour de France-lag til Arctic Race of Norway
Kruttsterkt felt i den niende utgaven av Arctic race of Norway som går av stabelen 11. til 14. august.

Til årets utgave av Arctic Race of Norway kommer 19 lag, der 10 av dem også skal konkurrere i Tour de France. Seks av lagene som deltar er rangert på høyeste nivå som WorldTeam av det internasjonale sykkelforbundet, UCI.
- Det er like stor stas hvert år når det kommer så mange store lag til Arctic Race of Norway. Startlisten med utøvere blir ikke klar før senere, men vi regner med å se flere av de store stjernene på startstreken i Mo i Rana, sier daglig leder Knut-Eirik Dybdal.
Mange «norske» lag
Ved siden av de internasjonale stjernene vil publikum i år helt sikkert få se mange av de beste norske utøverne. Fire av WorldTeam-lagene har nordmenn i troppen. I tillegg er det to norske lag med, Team Coop og Uno-X Pro Cycling Team. Team Coop har vært med i alle utgaver av Arctic Race of Norway. Uno-X Pro Cycling Team deltar for andre gang etter at de ble profflag.
Kristoff på jakt etter ny etappeseier?
En av de som garantert er revansjesugen, er Alexander Kristoff, som i år sykler for Intermarché-Wanty-Gobert Matériaux. Han er den rytteren med flest etappeseiere i Arctic Race of Norway, men i fjor ble det «bare» to andreplasser.
Tidligere verdensmester Thor Hushovd, som vant den første utgaven av Arctic Race of Norway i 2013, tror de to første etappene vil passe Kristoff bra.
- Det kommer garantert til å være mange sterke spurtere med i år, og de som har klart å følge med over Korgfjellet vil ha store muligheter til å vinne første etappe. Andre etappe er flatere, så den vil favorisere de rene sprinterne, sier Hushovd.
August Jensen fra Bodø tok en sterk «hjemmeseier» da han vant en etappe i Arctic Race of Norway i 2017. Da ble han nummer to sammenlagt. Nå er han på Human Powered Health sammen Kristian Aasvold som kom på femteplass i Arctic Race of Norway i 2021.
Også laget til Edvald Boasson Hagen, TotalEnergies, deltar i år som de gjorde i fjor.
Ny folkefest
Tradisjonelt har det vært et yrende liv langs løypa med lokalbefolkning, tilreisende og norske supportere som heier frem både de internasjonale rytterne og egne norske favoritter.
- Vi har sett at nordlendinger år etter år har stilt opp langs løypa og skapt folkefest. Nå gleder jeg meg til å se hvordan trønderne vil følge opp dette. Og jeg håper ikke minst å få oppleve et folkehav i Trondheim, når sykkelrittet skal avgjøres der, sier Dybdal.
De fire etappene
1. etappe, 11. august: Start og mål i Mo i Rana. 185 km. To ganger over Korgfjellet. Den 900 meter lange flate innspurten favoriserer sprinterne som har klart å henge med til slutt.
2. etappe, 12. august: Start i Mosjøen og mål i Brønnøysund. 155 km. Denne etappen er flatere og vil favorisere de rene sprinterne.
3. etappe, 13. august: Dronningetappen. Start i Namsos og mål ved Skallstuggu i Levanger (480 moh), 180 km. Her er det klatrerne som får vist seg frem. Avsluttes med 3,7 km stigning, men ikke så lang og bratt at den vil skille rytterne for mye.
4. etappe, 14. august: Start og mål i Trondheim. 160 km. Siste etappe er foreslått av Trondheims sykkellegende Atle Kvålsvoll. Den siste runden på 8 km skal tilbakelegges fire ganger har Gamle Bybro som krysser Nidelva før man avslutter opp til Tyholt-tårnet, en stigning på 1,4 km med 8 % med en maksimal stigning på 17 %.
Avgjøres i Trondheim
Hushovd tror profilen på etappene i årets ritt vil bidra til å ivareta spenningen helt til syklistene stormer mot mål i Trondheim etter å ha syklet til sammen 680 km.
- Denne svært åpne løypa vil gi muligheter for alle typer ryttere, og løpet vil garantert ikke være avgjort før finalen i Trondheim, sier Hushovd.
Hushovd gleder seg til å følge sykkelrittet gjennom Nordland og Trøndelag.
- Selv om Arctic Race of Norway er skapt i og av Nord-Norge, er vi stolte over å kunne dele sykkelfesten med et nytt område denne gangen.
Sørlendingen har gjennom sitt engasjement for Arctic Race of Norway forelsket seg i den nordlige landsdelen. Han tror TV-seere over hele verden har mye å glede seg til når rittet også tar turen gjennom deler av Trøndelag.
- TV-seere fra hele verden vil igjen bli overrasket over den unike norske naturen, sier Hushovd.
Lagene
De 19 lagene som deltar i årets Arctic race of Norway (norske utøvere på lagene i parentes):
WorldTeams (6)
Astana Qazaqstan Team
Cofidis
Intermarché-Wanty-Gobert Matériaux (Alexander Kristoff og Sven-Erik Bystrøm).
Team BikeExchange-Jayco (Amund Grøndahl Jansen).
Team DSM (Andreas Leknessund and Jonas Iversby Hvideberg).
Israel-Premier Tech (Carl Fredrik Hagen).
ProTeams (10)
Alpecin-Fenix
Team Arkea-Samsic
B&B Hôtels-KTM
Bingoal-Pauwels Sauces-WB
Burgos-BH
Euskaltel-Euskadi
Human Powered Health
Sport Vlaanderen-Baloise
Uno-X Pro Cycling Team
TotalEnergies
Continental Teams (3)
Team Coop
China Glory Continental Cycling Team
Trinity Racing
Kontakter
Knut-Eirik Dybdal, mobil 920 56 326
Roger Solheim, mobil 992 26 638
Bilder


Dokumenter
Lenker
Om Arctic Race of Norway
Arctic Race of Norway er et profesjonelt etapperitt på landeveisykkel, og er en del av UCI ProSeries i 2020. ProSeries er divisjonen under World Tour.
Rittet arrangeres hvert år, med utgangspunkt i ulike deler av Nord-Norge. I 2021 krysset rittet grensen til Finland. I 2022 vil de to siste etappene gå gjennom Trøndelag før målgang i Trondheim.
Ideen om Arctic Race of Norway – et internasjonalt sykkelritt i de nordligste fylkene av Norge – ble unnfanget på øya Andørja i Ibestad kommune. Den første utgaven ble arrangert i august 2013, og ble vunnet av Thor Hushovd.
Følg pressemeldinger fra Arctic Race of Norway
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Arctic Race of Norway på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arctic Race of Norway
Hyllet under Tour de France5.7.2022 11:00:00 CEST | Pressemelding
De har alle opplevd tunge motbakker og nederlagsfølelse. Nå bruker de idretten til å skape seg bedre liv, og i helgen ble de båret frem av et folkehav i Danmark under åpningen av Tour de France.
Arctic Race of Norway inngår samarbeid med Mo Industripark, Rana Gruber og FREYR Battery4.5.2022 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mo industripark er en av Norges største industriparker, med visjon om å være en grønn industripark i verdensklasse. Sammen med FREYR Battery og Rana Gruber inngår de nå et samarbeid med sykkelrittet Arctic Race of Norway. Målet er å synliggjøre Helgeland og grønn industri.
Bilder fra dagens lansering av etappene for Arctic Race of Norway 20222.2.2022 15:59:38 CET | Pressemelding
Onsdag lanserte Arctic Race of Norway etappene for årets ritt. To av etappene går gjennom Nordland, og to gjennom Trøndelag. Her er bilder fra lanseringen.
Arctic Race of Norway fra Mo i Rana til Trondheim i 20222.2.2022 12:46:28 CET | Pressemelding
Arctic Race of Norway presenterte i dag etappene for sykkelrittet. Daglig leder Knut-Eirik Dybdal tror den 9. utgaven av sykkelfesten som i år starter i Mo i Rana 11. august og avsluttes i Trondheim 14. august, kan bli et høydepunkt, både sportslig og opplevelsesmessig.
Arctic Race of Norway skaper millionverdier19.1.2022 14:17:43 CET | Pressemelding
En publikumsundersøkelse og analyse gjort av Sponsor Insight, viser at Arctic Race of Norway skapte økonomiske ringvirkninger for litt over 50 millioner kroner i Nord-Norge i 2021. Av disse sto arrangøren for 17 millioner, men publikum veide likevel tyngst på vektskålen med sine 34 millioner kroner i bidrag.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom