Ti nye banker går til Frende

De ti første Eika-bankene har signert avtalen om samarbeid og eierskap i Frende. - Vi holder døren åpen for flere.
Bankalliansen LOKALBANK består av ti solide sparebanker som nå blir eiere i Frende.

Det sier konserndirektør for salg og marked i Frende, Erik Bjordal. Han sikter til partnerbyttene i forsikringsbransjen i høst, hvor fire brannkasser har brutt med Gjensidige, og ti banker nå bryter med Eika Gruppen.

- Vi er rigget for dette, og har lang erfaring med slike overganger. Vi hadde fire eierbanker da vi begynte i 2007, nå blir vi 27 eller flere, sier Bjordal, som ikke legger skjul på at det er en rekke aktører som vurderer nye samarbeidspartnere nå.

Solide, lokale aktører

De tre brannkassene som er eiere og distributører for Frende fra årsskiftet inngår i Varig-samarbeidet, mens de ti bankene utgjør det nye banksamarbeidet LOKALBANK, som består av Askim & Spydeberg Sparebank, Drangedal Sparebank, Nidaros Sparebank, Selbu Sparebank, Sparebank 68 grader NORD, Sparebanken DIN, Stadsbygd Sparebank, Tolga-Os Sparebank, Ørland Sparebank, og Aasen Sparebank.

- Det er mye bevegelse i markedet nå, og vi ser på det som en stor anerkjennelse å bli valgt, sier Bjordal i Frende Forsikring.

- Frende er et attraktivt valg for flere, med svært høy kundetilfredshet over tid, samt Norges beste skadeoppgjør ifølge EPSI Rating. Vi har hatt god vekst over tid, og har langsiktige, solide eiere, sier konsernsjef Vegar Styve. Avkastning til eierbankene (ROE) vært på godt over 20% de siste årene.

Inn som eiere og distributører

Avtalen som nå er signert betyr at de ti bankene i LOKALBANK blir distributører og eiere i Frende. LOKALBANK-andelen blir 6%, med opsjon på ytterligere 2%. Samlet forsikringspremie i Frende Forsikring er på rundt 3 milliarder kroner, mens LOKALBANK-avtalen har et premiepotensial på 500 millioner kroner.

Salgsstart for de nye bankene i frendefamilien blir 1. januar 2022.

- Det neste året vil vi jobbe sammen for å tilrettelegge, slik at alt er klart for å konvertere flest mulig av de gode kundene, sier Bjordal. Han har en forventning om at rundt 70% blir forsikringskunder i Frende.

- Akkurat som oss, har LOKALBANK et nært og lojalt forhold til sine kunder. Samarbeidet passer svært godt med Frendes strategi, hvor distribusjon gjennom bank står sentralt. Vi har ikke lukket døren for flere, det er bare å ta kontakt, sier konsernsjef Vegar Styve.

Erik Bjordal, konserndirektør for salg og marked i Frende Forsikring.

Følg pressemeldinger fra Frende Forsikring

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Frende Forsikring på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Frende Forsikring