Thon Hotel Sandven stenges midlertidig i samråd med lokale helsemyndigheter

Smittesporing og karantene er iverksatt på Thon Hotel Sandven i Norheimsund og hotellet samarbeider med lokale helsemyndigheter.

– Det er en ekstremt liten sannsynlighet at smitten kommer fra noe annet sted enn denne bussen, sier kommuneoverlege i Kvam herad, Dag Erlend Skjelbreid.

Thon Hotel Sandven samarbeider med kommuneoverlege Dag Erlend Skjelbreid og lokale helsemyndighetene for å ivareta både gjester og medarbeidere på Thon Hotel Sandven.

Et reisefølge på busstur i Sør-Norge bodde på Thon Hotel Sandven fra 20. til 21. september. Da Thon Hotel Sandven mottok varsling 22. september om påvist smitte i reisefølget, begynte smittesporing og karantene ble iverksatt umiddelbart. Hotellet har gode renholdsrutiner som ivaretar smittevern, men valgte å stenge av gjesterommene som reisefølget bodde på.

– Vi har satt ned en beredskapsgruppe som følger opp dette. Reisefølget satt i eget rom i restauranten da de spiste middag, og de oppholdt seg på hotellrommet etter middag. Ni medarbeidere som jobbet i den aktuelle tidsperioden er satt i karantene og har testet seg. Tre av disse prøvesvarene er kommet tilbake positive. De ivaretas nå av vår bedriftshelsetjeneste og følges opp, sier hotelldirektør Arnstein Birkeland.

– Alle rom, fellesarealer og resten av eiendommen er vasket grundig. For å være på den sikre siden har vi valgt å stenge hotellet frem til 1. oktober og dette er også i tråd med hva kommuneoverlegen ønsker. Vi har et godt samarbeid med kommuneoverlegen om veien videre, sier Birkeland.

– Alle gjester som har bodd på hotellet i den aktuelle perioden er blitt kontaktet. Disse 10 gjestene er ikke definert som nærkontakter av kommuneoverlegen, men vi ønsker likevel å informere de om situasjonen. Det var kun et fåtall andre gjester på hotellet i dette tidsrommet og vi har ringt til alle sammen. Vi sender også ut informasjon til gjester som har bodd på hotellet i etterkant, men lokale helsemyndigheter har ikke definert disse som nærkontakter. Vi ønsker likevel å være åpne om hva som har skjedd og at vi gjør alt vi kan for å ivareta sikkerhet og smittevern hos oss, sier direktøren.

Dersom noen besøkende skal ha vært innom hotellet i tidsrommet 20. – 21. september og ikke har fått beskjed, eller om noen har noen spørsmål – ta kontakt med: service@olavthon.no

Thon Hotels er en av Norges største hotellkjeder, og er en del av Olav Thon Gruppen. I Norge finnes ca. 80 hoteller, 8 i Brussel og 1 i Rotterdam. Thon Hotels har over 2,6 millioner gjestedøgn i løpet av et år.

Thon Hotels er bransjevinner i Norsk Kundebarometer 20248.5.2024 13:04:25 CEST | Pressemelding

Thon Hotels gikk til topps i sin bransje i Norsk Kundebarometer for 2024. Undersøkelsen måler tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere og er gjennomført av Barcode Intelligence og Norstat Norge i samarbeid med Handelshøyskolen BI. Kundetilfredshet er det viktigste parameteret som forteller noe om kvaliteten i leveransene fra bedriften, sett fra kundens ståsted. – Vi går på jobb hver eneste dag med mål om å sette farge på dagen og å begeistre gjestene våre. Topprangeringen i Norsk Kundebarometer er en utmerkelse til alle medarbeiderne i Thon Hotels, uttaler Morten Thorvaldsen, konserndirektør i Thon Hotels. Vi ser tydelig at vårt langsiktige arbeid med å satse på bærekraft og å utvikle tjenester som møter kundenes behov, blir lagt merke til og satt pris på. Kundebarometeret er ytterligere bevis på at vi er på rett vei, og det inspirerer oss, sier Morten Thorvaldsen.