Thon Hotel Ålesund pusses opp

Hotellet får ny design og flere gjesterom.
Foreløpig skisse av nye gjesterom. Illustrasjon: Ramsøskar interiørarkitekter

Direktør Silje Viken Skarlund ved Thon Hotel Ålesund gleder seg til nyåpning av hotellet:

– Gårdeier valgte å stenge hotellet for nødvendig arbeid. Når det først skjedde bestemte gårdeier at hotellet samtidig skulle oppgraderes. Vi er glad for at det blir satset på et hotell som har så mange muligheter. Hotellet har den beste beliggenheten og utsikten. Nå får vi et bedre produkt å tilby privatpersoner og næringslivet.

Toppetasjen blir bygget om til gjesterom. Blant annet får hotellet en lekker suite med balkong, og med en vakker utsikt. Det nyoppussede hotellet får totalt 183 rom.

Bak det nye interiøret står Olav Thon Gruppens designansvarlig, Sissel Berdal Haga Thon, og interiørarkitekt MNIL Trond Ramsøskar:
– Når man kommer inn vil man bli møtt av en romslig resepsjon på høyre side. Til venstre har man baren, som fører inn til en stor og luftig restaurant over to plan. Restauranten vil få en flott utsikt over havnen og innseilingen. Vi arbeider fortsatt med farger og materialer, men det er ingen hemmelighet at hotellet skal preges av stor fargeglede, som Thon Hotels er blitt så kjent for.

De første prøverommene vil være klare på nyåret. Fasaden skal også renoveres, og bygget vil få nye fargetoner. Den nye hotellfasaden vil stå mer i stil med byggene rundt, og vil passe godt inn i jugendbyen Ålesund.

Thon Hotel Ålesund vil være midlertidig stengt under renoveringen, og åpner igjen 1. juni 2021, klar til å ta imot gjestene.

Det nye konferansesenteret vil stå ferdig høsten 2021, og får kapasitet opptil 180 personer i storsalen, i tillegg til flere mindre møterom. Det blir flotte lyse lokaler med utsikt til havet. Konferansesenteret vil ha toppmoderne AV-utstyr.

Med denne oppgraderingen vil det nye Thon Hotel Ålesund i Molovegen bli det perfekte stedet for møter, eventer og selskaper.

Ansvarlig for de nye fasadene er arkitektfirmaet Kibsgaard-Petersen AS.

Entreprenør er Consto AS, som har hatt flere hotellprosjekter for Olav Thon Gruppen.

Foreløpig skisse av nye gjesterom. Illustrasjon: Ramsøskar interiørarkitekter
Illustrasjon av ny fasade. Arkitekt: Kibsgaard-Petersen AS